بهترین روش مطالعه کنکور انسانی | موفقیت در کنکور انسانی 1401

بهترین روش مطالعه کنکور انسانی ۱۴۰۱

داوطلبان کنکور 1401 انسانی چگونه شروع کنند؟

این مقاله برای کسانی که قصد دارن کنکور انسانی 1401 شرکت کنند بسیار مفید است . همان‌طور که می‌دانید مدارس به‌تازگی شروع‌شده و تا چند روز آینده نتایج کنکور سراسری 99 اعلام می‌شود. در این میان داوطلبان کنکور 1401 انسانی به دودسته تقسیم می‌شوند:

  1. داوطلبانی که قرار است برای اولین بار در کنکور 1401 انسانی شرکت کنند
  2. داوطلبانی که قصد دارند پشت کنکور مانده و یک بار دیگر شانسشان را امتحان کنند.

چگونگی مطالعه‌ی دروس و به‌طورکلی برنامه‌ریزی برای موفقیت در کنکور 1401 از دغدغه‌های مشترک داوطلبین همه‌ی رشته‌هاست؛ اما ما در این مقاله قصد داریم منحصراً به داوطلبان کنکور 1401 انسانی بپردازیم؛ هرچند که اصول و قواعد موفقیت در کنکور برای همه‌ی گروه‌های آزمایشی تقریباً یکسان است، اما مسلماً برای داوطلبان کنکور 1401 انسانی این پرسش مطرح می‌شود که برای موفقیت در کنکور آن‌ها رعایت چه اصولی لازم است؟

در این مقاله می‌خواهیم به سوالات ازاین‌دست جواب دهیم. با مکتبستان همراه باشید.

اهمیت دروس حفظی در رشته‌ی انسانی

رشته انسانی

همان‌طور که می‌دانید، رشته‌ی انسانی دروس حفظی بسیار زیادی دارد. دروس حفظی کنکور در رشته‌ی انسانی به دودسته تقسیم می‌شوند:

  • دسته‌ی اول دروسی هستند که صرفاً حفظی‌اند
  • دسته‌ی دوم دروسی هستند که حفظی و صد البته مفهومی‌اند

دروس دسته‌ی دوم نقش تعیین‌کننده‌تری در نتیجه داوطلب کنکوری دارند؛ چرا که نکات ریز و درشت بیشتری نسبت به کتاب‌های دسته‌ی اول دارند. دروس دسته‌ی اول کتاب‌های تاریخ، جغرافیا، جامعه‌شناسی، تاریخ ادبیات، فلسفه و دروس دسته‌ی دوم منطق،‌ روان‌شناسی، زبان فارسی، آرایه‌های ادبی و اقتصاد را شامل می‌شوند.

آنچه واضح و روشن است این است که تنها راه موفقیت در دروس مذکور و تسلط بر آن‌ها، تقویت توانایی در زمینه‌ی حفظیات است. داوطلب می‌بایست به طرق مختلف، به تقویت حافظه‌ی خود بپردازد تا بتواند مطالب دروس را به‌خوبی به خاطر بسپارد و اجازه ندهد آموخته‌هایش در تندباد فراموشی قرار گیرد.

البته حفظ کردن، به‌تنهایی نمی‌تواند موفقیت داوطلبان در دروس دسته دوم را تضمین کنند. چون این درس‌ها علاوه بر ماهیت حفظی، ماهیت تحلیلی هم دارند. در ادامه به روش‌های تثبیت مطالب حفظی می‌پردازیم.

راه‌های تثبیت آموخته‌ها

یکی از برجسته‌ترین راه‌های تثبیت مطالب در ذهن، تست‌زنی زیاد است.

اگر داوطلبان کنکور 1401 انسانی با داوطلبان کنکور تجربی گپ و گفتی داشته باشند، متوجه می‌شوند که داوطلبان رشته‌ی تجربی برای تثبیت مطالب درس زیست که اصلی‌ترین درس حفظی‌شان محسوب می‌شود، تست‌زنی فراوان، آن‌هم به‌طور مداوم را پیشنهاد می‌کنند؛ به این صورت که داوطلب پس از اتمام هر مبحث، قبل از شروع مبحث جدید می‌بایست 10 الی 20 تست را آن‌هم به‌طور تصادفی از مباحث قبلی انتخاب کنند و در مدت‌زمانی معین به آن‌ها پاسخ دهند. این روش به‌ مرور مطالب حفظی و تثبیت آن‌ها در طول سال تحصیلی کمک می‌کند.

روش دیگری که به تثبیت مطالب دروس حفظی داوطلبان کنکور 1401 انسانی کمک شایانی می‌کند، روش پرسش و پاسخ است.

بدین ترتیب که داوطلب می‌تواند هنگام مطالعه، بخش‌های مهم مباحث مختلف را، به‌صورت سؤال در دفتری یادداشت نموده و پاسخ آن را مقابل همان سؤال بنویسند. این سوالات می‌توانند به‌صورت تشریحی یا تستی باشند. در صورت طرح سؤالات به‌صورت تستی، جواب می‌بایست شامل چهار گزینه باشد و زیرِ گزینه‌ها نکته‌ی تشریحی جواب سوال نوشته شود؛ به‌عبارتی‌دیگر، توجیه رد و یا تایید گزینه‌ها می‌بایست یادداشت شوند.

هر درس، یک روش!

موفقیت در کنکور

داوطلبان کنکور 1401 انسانی باید بدانند هر درسی با توجه به محتویاتی که دارد روش‌های مطالعه و اصول فراگیری خاص خود را دارد؛ برای مثال روشی که داوطلب برای فراگیری درس ریاضی اعمال می‌کند کاملاً متفاوت از دروسی همچون عربی و سایر کتاب‌هاست. برای درسی مانند ریاضی می‌بایست فرمول‌ها به‌طور مداوم تکرار و انواع و اقسام تیپ تست‌ها بررسی شوند و داوطلب، برای حل تست‌ها، دست‌به‌قلم شود!

مشاهده مقاله  10 روش کلیدی برای برنامه ریزی روزانه جهت پیشرفت درسی و اخذ رتبه برتر کنکور

مشاور تحصیلی

مشورت با یک مشاور تحصیلی خوب فواید زیادی دارد. ازجمله‌ی این فواید می‌توان به مدیریت زمان برای داوطلبان کنکور 1401 انسانی اشاره کرد. اغلب داوطلبان نمی‌دانند مدیریت درست زمان در مطالعه‌ی دروس چگونه است و راه‌های اعمال این مدیریت چیست؟

یک مشاور خوب با برنامه‌ریزی و اختصاص زمان‌های ویژه به هر درس، به داوطلب در استفاده هر چه بهتر از زمان در دسترسش، کمک می‌کند.

یکی دیگر از فواید مشورت با مشاور تحصیلی، انسجام روحی داوطلب است. ممکن است داوطلب در مراحلی از دوران تحصیلی، به دلایلی دچار خستگی ذهنی و یا ناامیدی از ادامه‌ی مسیر کنکور شود. در چنین شرایطی حضور یک مشاور ماهر و کار درست به حفظ روحیه‌ی داوطلب کمک و از ناامیدی وی جلوگیری می‌کند.

البته داوطلبان باید در انتخاب و گزینش مشاور تحصیلی خود بسیار سنجیده عمل کنند، چراکه هدف از انتخاب مشاور صرفاً حضورِ اسمی آن نیست، بلکه مشاور و توصیه‌هایش باید مفید و کارآمد باشد تا بتواند در موفقیت داوطلبان کنکور 1401 انسانی نقش پررنگی را ایفا کند.

تحلیل و بررسی کنکورهای سنوات گذشته

شاید یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین راه‌های موفقیت داوطلبان کنکور 1401 انسانی تحلیل کنکورهای سال‌های گذشته است.

کنکور 99 یکی از جدیدترین و تاریخی‌ترین کنکورهای چند سال اخیر، تقریباً در تمامی رشته‌ها بوده است و تکرار مجدد تیپ تست‌های مطرح‌شده در کنکور 99، در کنکور 1401 دور از انتظار نیست؛ بنابراین حضور در جلسه‌ی آزمون بدون تحلیل و موشکافی تست‌ها و نکات مربوط به کنکورهای اخیر، به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود؛ چراکه در بسیاری از کنکورها شاهد تکرار مجدد بسیاری از سوالات کنکورهای سنوات گذشته در آزمون‌های اخیر بوده‌ایم.

این موضوع خصوصاً درباره دروس حفظی رشته انسانی، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

گفتگو با داوطلبان کنکور انسانی سال‌های گذشته

کسب تجربه در هر زمینه‌ای چراغ راه برای ادامه‌ی هر مسیری است. مسلماً مشورت با کسانی که در سال‌های گذشته در کنکور رشته‌ی انسانی شرکت کرده‌اند، باعث افزایش اطلاعات داوطلبان کنکور 1401 انسانی درباره‌ی نحوه‌ی کنکور دادن، شیوه درس خواندن و مدیریت زمان می‌شود.

جمع‌آوری داده‌های به‌دست‌آمده و قرار دادن آن‌ها کنار هم باعث می‌شود داوطلب به شناخت خوبی درباره‌ی کنکور و جنبه‌های مختلف آن دست یابد.

سخن آخر

درنهایت مطلب کلیدی و اساسی که فقط با وجود آن می‌توان موارد مذکور را اعمال و رعایت کرد، حفظ روحیه‌ی رقابت‌طلبی و تلاش برای رسیدن به هدف است.

داوطلبان کنکور 1401 انسانی باید بدانند لازمه‌ی موفقیت در هر زمینه‌ای انگیزه برای ادامه‌ی مسیر و عزم به پایان رساندن آن است. به‌خصوص در زمینه‌ی کنکور که فراز و نشیب‌های زیادی دارد. وقتی برای انجام یک کار بزرگ مصمم می‌شوید، ممکن است عوامل مختلفی دست‌به‌دست هم دهند تا با ناکامی مواجه تان کند. اما در آخر، عزم و اراده شماست که نتیجه کار را معلوم می‌کند. پس بی‌آنکه در موفقیتتان تردیدی به دل راه دهید، گام‌هایتان را مطمئن بردارید و پیروی از قاعده آهسته و پیوسته را فراموش نکنید.

مکتبستان آرزومند آرزوهای شماست. موفق باشید.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود