8 سوال و جواب برای مقابله با احساس ناامیدی به وجود آمده از رتبه کنکور 98

8 سوال و جواب برای مقابله با احساس ناامیدی به وجود آمده از رتبه کنکور 98

همیشه در رقابت میان داوطلبان کنکور، تعدادی از آن‌ها از رسیدن به موفقیت بازمانده و دچار ناامیدی می‌شوند.

این افراد اگر به طور منطقی و عاقلانه با این موضوع روبرو شوند و احساسی با آن برخورد نکنند، دلیل شکست خود را می‌یابند و برای رفع آن تلاش می‌کنند، اما متاسفانه بسیاری از افراد در این شرایط نمی‌توانند بر احساس شکست و ناامیدی خود غلبه کنند.

8 سوال و جواب برای مقابله با احساس ناامیدی به وجود آمده از رتبه کنکور 98
8 سوال و جواب برای مقابله با احساس ناامیدی به وجود آمده از رتبه کنکور 98

برای مقابله با این احساس ناامیدی چند سوال از خود بپرسید و سعی کنید برای آن‌ها جواب‌های منطقی پیدا کنید.

  • چرا موفق نشدم؟
  • چرا موفق شدند؟
  • آیا باز هم فرصت وجود دارد؟
  • از زندگی چه می‌خواهم؟
  • آیا کنکور تنها راه موفقیت در زندگی است؟
  • انتخاب رشته درست، مهم‌تر از رتبه کنکور است؟
  • پشت کنکور ماندن فقط برای این افراد توصیه می‌شود؟
  • اگر پشت کنکور ماندم، حلقه موفقیت چیست؟

1-  چرا موفق نشدم؟

چرا موفق نشدم؟برای مقابله با احساس ناامیدی به‌وجود آمده از رتبه کنکور، از خودتان دلیل این‌که موفق نشدید را سوال کنید، شما در مسیری که برای کنکور طی کرده‌اید با اتفاقات مختلف روبرو شدید و درس‌هایی یاد گرفتید و تجربه‌هایی به‌دست آوردید.

اگر با دید مثبت به این موضوع نگاه کنید، دلیل شکست خود را پیدا می‌کنید و برای سال آینده آن را تکرار نمی‌کنید و با تلاش بیشتر و اشتباهات کمتر، خودتان را برای کنکور سال آینده آماده می‌کنید و ناامید نمی‌شوید.

2-  چرا موفق شدند؟

چرا موفق شدند؟اگر در کنکور سال ۹۸، موفق نشدید رتبه دلخواه خود را به‌دست بیاورید، ناامید نشوید، بلکه از این شکست به عنوان پله ترقی خود استفاده کنید.

از سوال کردن خجالت نکشید. از افرادی که موفق شدند در مورد نحوه درس خواندن و مطالعه‌شان سوال کنید، شاید بیشتر از شما وقت برای مطالعه داشته‌اند، ممکن است برنامه‌ریزی دقیق‌تری کرده‌اند یا از منابع آموزشی بهتری بهره برده‌اند و یا…

یافتن پاسخ این سوال موجب می‌شود که شما پی به اشتباه خود ببرید و برای رفع کردن این اشتباهات راه درست را انتخاب کنید و در سالی آینده رتبه خوب بدست آورید. 

3- آیا باز هم فرصت وجود دارد؟

اگر بعد از کنکور، رتبه دلخواه خود را به دست نیاوردید و برای مقابله با احساس ناامیدی، مدام این سوال در ذهنتان تکرار می‌شود آیا باز هم فرصت دارم؟ 

جواب سوال‌تان مثبت است، شما هنوز در ابتدای راه هستید و در پیمودن این مسیر ممکن است مشکلات زیادی برایتان پیش بیاید، نباید زود جا بزنید و ناامید شوید، اکنون شما یک فرد باتجربه هستید که خود را برای یک رقابت بزرگ آماده می‌کنید.

4- از زندگی چه می‌خواهم؟

از زندگی چه می‌خواهم؟

یکی از راه‌های مقابله با احساس ناامیدی به‌وجود آمده از رتبه کنکور ۹۸، برای داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری، این است که هدف زندگی خود را مشخص کنند و از خود سوال کنند که از زندگی چه می‌خواهم؟

چرا می‌خواهید یک رتبه خوب در کنکور به‌دست بیاورید؟ فقط هدفتان قبولی در دانشگاه است یا برای آینده تحصیلی و شغلی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

اگر هدفتان را مشخص کنید و مثلا با خود بگویید که من برای رشته پزشکی در دانشگاه تهران درس می‌خوانم و باید آن را به‌دست بیاورم، تکلیف‌تان را با خودتان مشخص کرده‌اید و می‌دانید که از خود چه می‌خواهید.

5- آیا کنکور تنها راه موفقیت در زندگی است؟

کنکور تنها راه موفقیت‌تان در زندگی نیست، برای پیشرفت در زندگی راه‌های زیادی وجود دارد، که قبولی در کنکور و رشته دلخواه‌تان یکی از آن راه‌هاست.

خیلی از افراد موفق، در زمینه‌های مختلف ورزشی، هنری، فرهنگی و… به مدارج عالی رسیده‌اند و موفقیت‌های قابل توجهی به دست آورده‌اند.

پس اگر در کنکور رتبه دلخواه‌تان را به‌دست نیاوردید، برای غلبه بر احساس ناامیدی به وجود آمده، راه‌های دیگر را نیز امتحان کنید، شاید استعداد شما در زمینه دیگری باشد و در آن راه موفق‌تر شوید.

5- انتخاب رشته درست، مهم‌تر از رتبه کنکور است؟

ممکن است یکی از داوطلبین کنکور، رتبه خیلی خوبی کسب نکرده باشد ولی بتواند با انتخاب رشته درست در رشته دلخواه خود پذیرفته شود، پس این موضوع را به‌خاطر داشته باشید در هنگام انتخاب رشته، از یک مشاور باتجربه کمک بگیرید.

انتخاب رشته درست و اصولی، بسیار مهم‌تر و موثرتر از رتبه کنکور شماست، این موضوع بر احساس ناامیدی به وجود آمده از رتبه کنکورتان غلبه می‌کند.

6- پشت کنکور ماندن فقط برای این افراد  توصیه می‌شود؟

احساس ناامیدی به وجود آمده از رتبه کنکور، شما را از ادامه راه بازمی‌دارد و مانع این می‌شود که برای به دست‌آوردن موفقیت و پیروزی، مجددا تلاش کنید.

افرادی که بعد از کنکور دچار ناامیدی می‌شوند و گمان می‌کنند تمام راه‌های پیش رویشان بسته شده، از تلاش و کوشش دست برمی‌دارند و شکست را می‌پذیرند.

برای مقابله با احساس ناامیدی، فرصت خود را از دست ندهید و با احساسات منفی و هر عاملی که شما را از ادامه راه بازمی‌دارد مبارزه کنید.

7- اگر پشت کنکور ماندم حلقه موفقیت چیست؟

اگر پشت کنکور ماندید چه می‌کنید؟ آیا ناامید می‌شوید و خود را از صحنه رقابت کنار می‌کشید یا به دنبال حلقه موفقیت می‌گردید و آن را به‌دست می‌آورید.

بهترین راه مقابله با ناامیدی به وجود آمده از رتبه کنکور سال ۹۸ این است که راه موفقیت را پیدا کنید، برای پیدا کردن عواملی که موجب موفقیت می‌شود از افراد موفق راهنمائی بخواهید و سعی کنید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و نقاط قوت‌تان را تقویت کنید.

8-خودتان را متحول کنید

به یاد داشته باشید که هرگز و در هیچ شرایطی، ناکامی‌ها و شکست‌های خود را در قالب عجز و ناتوانی به اطرافیان خود نشان ندهید.

وقتی انسان در شرایط دشوار و سخت قرار می‌گیرد، احساسات منفی به ‌وجود آمده، موجب ناامیدی آن می‌شود.

برای غلبه بر احساس ناامیدی به وجود آمده از رتبه کنکور ۹۸، به این بیندیشید که آیا این مسئله ای که به وجود آمده اثر ماندگار و طولانی در زندگی شما دارد؟ آیا در سال‌های آینده این مسئله برای شما مهم خواهد بود؟

اگر جوابتان منفی است که به خوبی متوجه می‌شوید که این اتفاقات به شکل جزر و مدی است که می‌گذرد و اگر جوابتان مثبت است، اجازه ندهید احساسات منفی و ناامیدی بر شما غلبه کند و قدرت تصمیم‌گیری را از شما بگیرد.

مقالات خواندنی: 

فاکتورهایی برای شکست دادن دانش‌آموزان سمپاد و تیزهوشان در کنکور

پشت کنکوری‌های کنکور ۹۹ دوباره اشتباهات گذشته را تکرار نکنند!

۸ نکته طلایی جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن در کنکور

راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن جهت موفقیت در کنکور

خواندن برای کنکور در ۹۰ روز / تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها

کنکوری خواندن را یاد بگیرید و در کنکور ۹۹ رتبه زیر ۱۰۰ شوید.

کنکوری‌ها بخوانند و ۱۰ نکته‌ای را بدانند که رقیبانشان نمی دانند! 

 

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود