یک راه پیشنهادی برای یادگیری مبحث ژنتیک

مبحث ژنتیک

سلام. شاید شما هم جزء اون دست از دانش آموزایی باشین که از ژنتیک یه غول واسه خودتون ساختین:D

ولی دوستای خوبم ژنتیک اونقدرا هم که فک میکنین دشوار نیست. خیلیاتون البته بخاطر منابع عجیب غریب بازار مطمئنا سردرگم شدین ولی باید بدونین اصل کلی واسه ژنتیک تسلط روی کتاب و تمرین هست و خب حالا بر اساس کتاب درسی:

یک راه پیشنهادی برای یادگیری مبحث ژنتیک

تمامی داوطلبان رشته‌ی تجربی از اهمیت درس زیست‌شناسی و هم‌چنین اهمیت مبحث ژنتیک اطلاع دارند. با توجه به بودجه‌بندی این مبحث در کنکور سراسری و نیاز داوطلبان برای رسیدن به عملکرد بهتر نسبت به سایرین، مطالعه‌ی دقیق این مبحث با استفاده از یک روش صحیح و مناسب می‌تواند کمک فراوانی به افزایش عملکرد داوطلبان در پاسخ‌گویی به تست‌های این مبحث کند.

روش پیشنهادی ما به شما داوطلبان عزیز برای مطالعه‌ی مبحث ژنتیک شامل سه مرحله است که به طور کامل در زیر به آن اشاره خواهد شد:

مرحله‌ی اول: از آن‌جا که بیش‌تر مباحث ژنتیک از یک‌سری اصول و قواعد ثابت و خاص پیروی می‌کنند، لازم است که داوطلب ابتدا متن کتاب درسی را با دقت مطالعه کند و تمام این اصول را جزء به جزء مطالعه و مورد بررسی قرار دهد و آن‌ها را در یک برگه در یک ستون زیر هم یادداشت کند. به یاد داشته باشید که نکاتی را یادداشت کنید که از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. هم‌چنین به غیر از یادداشت کردن نکات کلیدی طبق اصول پایه‌ی ژنتیک به ذکر استثنائات و نکته‌های تستی این مبحث بپردازید.

مرحله‌ی دوم: بعد از یادداشت کردن این اصول و قواعد، مقابل هر یک از نکات در ستون دوم به یادداشت کردن تعاریف و ویژگی‌های آن نکات بپردازید. در این مرحله می‌توانید از مفاهیمی که در کتاب درسی به آن اشاره شده است کمک بگیرید.

مرحله‌ی سوم: تلاش کنید با استفاده از کنار هم قرار دادن مطالب این دو ستون و برقراری ارتباط میان آن‌ها به یک تعریف کلی از آن نکته و کاربرد آن به همراه ارتباط آن با سایر نکات ذکرشده برسید و آن را در ستون سوم یادداشت کنید. توجه داشته باشید که استدلال شخصی شما نسبت به این مفاهیم و مقایسه‌ی آن برای اطمینان از صحت و کامل بودن آن‌ها با کتاب درسی الزامی است.

مشاهده مقاله  ریاضی تجربی – بچه های تجربی

با این کار نسبت به تمام مفاهیم و قواعد اصول ژنتیک اشراف دارید و می‌توانید با مطالعه‌ی این سه ستون به راحتی به حل تست‌های این مبحث بپردازید. فراموش نکنید که برای حل مسائل ژنتیک، نوشتن فرمول‌ها و نحوه‌ی جایگزینی اعداد با توجه به صورت سؤال می‌توانید از درس‌نامه‌های کتاب آبی زیست و هم‌چنین پاسخ‌نامه‌ی تشریحی تست‌های این کتاب استفاده کنید.

 مبحث ژنتیک

چگونه تست های ژنتیک رو بزنم ؟

دوستان عزیزم ، اول کار بگم که انقد خودتون رو درگیر فرمول های زیاد نکنین ! یاد بگیرین بدون فرمول های زیاد تست حل کنین . واسه ژنتیک کلا چند تا نکته کلی هست که همش توی کتاب درسی اومده ! کنکور هم که از کتاب طرح میشه. فقط نکته ای که میمونه تسلط واسه استفاده از فرمول های ژنتیک هست. این تسلط چجوری حاصل میشه؟ درسته ، با تمرین و تست زنی. تست هایی هم که میزنین سعی کنین اغلب از تست های سراسری های سال های قبل باشه. یه تعداد تست که بزنین متوجه میشین که تست های ژنتیک هرساله از یه اصول کلی پیروی میکنه و خیلی آسون میشه به تسلط رسید.

چگونه مسائل ژنتیک را حل کنیم ؟

 

ژنتیک را چگونه بخوانیم در مقاله ای دیگر :

ژنتیک را چگونه بخوانیم؟

 

منبع آموزشی مبحث ژنتیک ؟

دو تا کتاب شاخ تو این زمینه :

  1. تخته سیاه تالیف دکتر آرام فر
  2. ژنتیک خیلی سبز

دیگه سراغ منابع دیگه هم نرین که اصلا توصیه نمیشه 😀

امیدوارم مقاله مفیدی واستون بوده باشه. ما رو از نظرات خوبتون هم بی بهره نذارین 🙂

 

چند جزوه ژنتیک واسه دانلود

جزوه زیست شناسی سال سوم مبحث ژنتیک و خاستگاه آن و شجرنامه

جمع‌بندی نکته‌های مبحث ماده ژنتیک،میتوز و میوز – زیست‌شناسی

نمونه جزوه و روش خواندن ژنتیک کنکوری

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود