گرایش های مهم در طراحی درک مطلب عربی

گرایش های مهم در طراحی درک مطلب عربی

گرایش های مهم در طراحی درک مطلب عربی

در کنکور های سراسری، 9 سوال از مجموع 25 سوال درس عربی، مربوط به درک مطلب است و چون این قسمت دارای ماهیت چالشی است، نقش مهمی در افزایش تراز دانش آموزان دارد. پس بدیهی است که توجه و تلاش بسیاری را طلب می کند.

در این مطلب سعی داریم با بررسی آزمون های سراسری و کانون، دام های متداول سؤالات درک مطلب را استخراج کرده و به صورت کاملاً کاربردی، نکاتی در اختیارتان قرار دهیم.

 

سؤالات درک مطلب از 3 بخش تشکیل شده اند:

 

ا)سؤالات مفهومی از متن: 4 سؤال

2)سؤالات تشکیل (حرکت گذاری ):2 سؤال

3)سؤالات تحلیل صرفی و اعراب:3 سؤال

بخش اول: سؤالات مفهومی از متن

در این بخش، گرایش جدید بر استدلال و استنباط از گفته های متن، ترکیب و ارتباط بخش های مختلف متن و بیان مفاهیم متن با ادبیات جدید استوار است و این طور نیست که عین متن را در سؤالات بپرسند.

دام های رایج در این بخش به شرح زیر است:

 

1)از دام های رایج این بخش، استفاده از مفاهیم متن و جایگذاری یک کلمه ی نادرست( کلمه ای نادرست مطابق متن که توجه دانش آموزان به آن کم تر است) در میان گزینه است.

2)از دام های رایج در سؤالات مفهومی درک مطلب این است که دانش آموزان یک موضوع را با موضوعی که در جملات مجاور در متن آمده است، اشتباه می گیرند و تنها کلید واژه ای از موضوع در ذهنشان می ماند و نه مفهوم دقیق مذکور در متن؛ یعنی کلمه ی همسایه باعث گمراهی و گرایش به یک گزینه ی نادرست می شود.

3)طراح گاهی در طراحی گزینه ها، ادبیات طرح کردن یک موضوع در متن را تغییر می دهد و بدین وسیله دانش آموز را به خطا می اندازد.

4)یکی از تکنیک هایی که در متن خوانی باید مورد توجه قرار بگیرد، توجه به قید ها(فقط، تنها، همه، همیشه و … ) است که در گزینه ها می آید. طراح با جا به جایی یک قید، داوطلب را به اشتباه می اندازد.

بخش دوم: سؤالات تشکیل(حرکت گذاری)

 

دام های رایج در این بخش به شرح زیر است:

 

1)طراح با علامت اعراب همراه تشدید بازی می کند و داوطلب را در دام می اندازد.

2)طراح طوری گزینه ها را طرح می کند که داوطلب «فعل متعدّی» را با «فعل لازم» اشتباه بگیرد و در نتیجه بین فاعل و مفعول بّه به اشتباه بیفتد.

مشاهده مقاله  دوستان کنکوری ۹۷

3)دانش آموزان عموماً به دنبال حرکت گذاری اسم ها هستند و کم تر به حرکت گذاری فعل توجه می کنند و سریع از آن رد می شوند؛ به خصوص اگر آن فعل، ماضی باشد و از آن جا که فعل های ماضی مبنی هستند، تکیه بر افعال، دام خوبی برای سؤالات حرکت گذاری است.

 

بخش سوم: سؤالات اعراب و تحلیل صرفی

 

دام های رایج در این بخش به شرح زیر است:

 

1)دانش آموزان عموماً هنگام ترکیب افعال مفرد، در شک بین فاعل اسم ظاهر یا ضمیر مستتر می مانند. طراحان هم شرایط را غنیمت شمرده و گزینه ی دام را بر همین نکته قرار می دهند.

پس جمله را درست معنا کرده، کلمه ی بعد از فعل مفرد را بررسی کنید و در این دام نیفتید.

2)بسیاری از داوطلبان وقتی با اسم هایی مواجه می شوند که در برخی حالات علامت اعرابشان فرعی است(اسامی جمع مؤنث سالم و غیر منصرف) قبل از هر چیز در قسمت ترکیب به دنبال علامت اعراب فرغی می گردند و دیگر بررسی نمی کنند که جایگاه اسم مذکور در جملات متن چگونه بوده است( منصوب، مجرور یا مرفوع).

3)اسم هایی که ظاهرشان بین «جمع سالم» و «جمع مکسّر» شک ایجاد می کند، محل خوبی برای دام های سؤالات تحلیل صرفی و اعراب است.

4)فعل مضارع در صیغه ی «للغائبه» و «للمخاطب» ظاهر یکسانی دارد.

معمولاً طراح گزینه ها را طوری طراحی می کند که داوطلب باید این تفاوت را تشخیص دهد. حتماً به متن مراجعه کنید و ببینید متن در مورد سوم شخص صحبت می کند یا حالت منادا دارد.

5)در صیغه ی مفرد فعل( با توجه به عدم علامت گذاری فعل) تشخیص این موضوع که فعل معلوم است یا مجهول و در نتیجه فاعل می خواهد یا نایب فاعل، محل خوبی برای دام سؤال است.

6)اسم های جمع مذکر سالم( مانند المؤمنون یا المحسنین ) با علامت «واو» یا «یاء» اعراب می گیرند، در عوض افعال مضارح در صیغه های « للغائبین و للمخاطبین»، مرفوع با علامت ثبوت نون اعراب هستند.

جا به جایی علامت این دو ( اسم و فعل ) در بخش ترکیب، دانش آموزان را به اشتباه می اندازد.
یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود