کنکوری‌ها چگونه سلامتی خود را حفظ کنند؟ | 12 توصیه از مکتبستان

کنکوری‌ها چگونه سلامتی خود را حفظ کنند؟

آیا می‌دانید حفظ سلامتی یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای به‌دست آوردن نتیجه مطلوب در کنکور است؟ گروهی از افراد که در معرض زندگی ناسالم قرار می‌گیرند، دانش‌آموزانی هستند که خود را برای کنکور آماده می‌کنند.

با نزدیک شدن زمان کنکور، همه کنکوری‌ها سعی می‌کنند بهترین روش را برای مطالعه و درس خواندن انتخاب کنند، برخی از دانش آموزان گاهی راه‌های عجیب و غریبی را امتحان می‌کنند و در برخی موارد نتیجه هم می‌گیرند، مثلا خود را در اتاق حبس کرده و بدون هیچ وقفه‌ای درس می خوانند، اما آیا این روش‌ها، به سلامت انسان آسیبی نمی‌زند؟

کنکوری‌ها چگونه سلامتی خود را حفظ کنند؟
کنکوری‌ها چگونه سلامتی خود را حفظ کنند؟

زندگی سالم یکی از حلقه‌های موفقیت

آیا هرچه بیشتر مطالعه کنید در کنکور نتیجه بهتری کسب می‌کنید؟ اگر وقت استراحت، خورد و خوراک‌ و تفریح‌تان  را نادیده بگیرید موفقیت بیشتری به‌دست می‌آورید؟

یکی از حلقه‌های موفقیت در کنکور و به‌دست آوردن نتیجه مطلوب، زندگی سالم است، کنکوری‌ها باید هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی، سلامت خود را حفظ کنند تا در این مسابقه بزرگ پیروز شوند.

روش‌های حفظ سلامتی کنکوری‌ها

1- برنامه‌ریزی کنید و برای هر روزتان چک‌لیست بنویسید

برنامه‌ریزی کنید و برای هر روزتان چک‌لیست بنویسیدبا داشتن یک برنامه‌ریزی درست و اصولی، علاوه بر این‌که از اتلاف وقت جلوگیری می‌کنید، خودتان را از سردرگمی و استرس هم نجات می‌دهید.

استرس و اضطراب، سلامتی انسان را دچار اختلال کرده و عوارض جسمی و روحی زیادی برای افراد دارد، برای حفظ سلامتی خود، در زمان کنکور از یک برنامه دقیق استفاده کنید.
نگاه کردن به چک لیست (برنامه ریزی روزانه) به شما آرامش خاطر می‌دهد. متمرکز می‌شوید و در جریان امروز قرار می‌گیرید. 

 

ورزش کنید برای کنکور 2- ورزش کنید

با ورزش کردن، هم سلامت جسمی و هم سلامت روحی خود را تضمین می‌کنید، طبق تحقیقات انجام شده تنها نیم ساعت در روز انجام ورزش‌‌های هوازی، سرعت پردازش مغز و همچنین سایر توانایی‌های شناختی شما را بهبود می‌بخشد.

در طول روز مدت کوتاهی را ورزش کنید، آهسته بدوید و ببینید که چگونه قدرت یادگیری‌تان بالاتر می‌رود. اگر ورزشکار هستید، هرگز ورزش را ترک نکنید، فقط کمی آن را محدود کرده و زمان بخرید. 

 

برای کنکور امگا 3 مصرف کنید3-امگا ۳ مصرف کنید

برای حفظ سلامتی خود در زمان کنکور از مواد مغذی و مقوی استفاده کنید، اسیدهای چرب امگا ۳، پتانسیل بالایی در بالا بردن عملکرد مغز انسان دارند، این چربی‌ها در ماهی، روغن زیتون و آجیل وجود دارند و خوردن ترکیبی از امگا ۳ و امگا ۶ قبل از آزمون میزان اضطراب را کاهش می‌دهد.

 

 

کنکوری‌ها چگونه سلامتی خود را حفظ کنند؟4- خواب مناسب و کافی داشته باشید

وقتی با تعداد زیادی از کتاب‌های خوانده نشده روبرو هستید ممکن است که وسوسه شوید تا تمام طول شب را بیدار بمانید و درس بخوانید، اما بهتر است بدانید که شب بیداری و کم خوابی موجب اختلال در عملکرد شناختی شده و حساسیت فرد نسبت به استرس را بالا می‌برد.

برای حفظ سلامتی‌تان در روزهای نزدیک به کنکور روزانه بین ۷ تا ۹ ساعت استراحت کنید تا بازدهی‌ مغزتان بالاتر رود.

5- تمرین ذهنی کنید

انجام یکسری از ورزش‌ها و تمرین‌های ذهنی مثل یوگا و مدیتیشن، توانایی شناختی شما را بهبود می‌بخشد و قدرت تمرکزتان را برای مطالعه دروس و همچنین روز آزمون تقویت می‌کند، یوگا برای حفظ سلامت ذهن شما مفید است.

 

6- استراحت کنید

طبق نتایج به‌دست آمده از تحقیقات علمی، استراحت و انجام فعالیت‌های مورد علاقه، موجب حفظ سلامتی شده و علاوه بر این بهره‌وری مغز را بالا برده و توانایی تمرکز را افزایش می‌دهد.

پس هنگامی که خود را برای کنکور آماده می‌کنید در طول روز زمانی را به استراحت کردن، اختصاص دهید و فعالیتی را که به آن علاقه دارید، انجام دهید.

 

7- موسیقی گوش دهید

تحقیقات انجام شده بر روی تعدادی از افراد نشان داده زمانی که به موسیقی گوش می‌دهید انجام فعالیت‌های مختلف، آسان‌تر شده و میزان تنش را کاهش می‌دهد.

کنکوری‌ها نیز می‌توانند برای حفظ سلامتی خود، هنگامی که برای آزمون آماده می‌شوند، زمانی را برای گوش دادن به موسیقی قرار دهند و استرس را از خود دور کنند. نوع و محتوای موسیقی هم خیلی مهمه، سعی کنید سبک‌های جدید هم امتحان کنید.

 

8- مایعات بنوشید

نوشیدن مایعات جریان خون را افزایش داده و موجب حفظ سلامتی مغز، قلب، عروق و سایر اعضای بدن می‌شود.

در زمان مطالعه و درس خواندن‌تان، مایعات (آب، آبمیوه، شیر، چای و …) بنوشید، بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که یک نوشیدنی کافئین‌دار مانند چای یا قهوه، سطح هوشیاری شما را افزایش داده و موجب آرامش می‌شود.

 

9- عوامل استرس‌زا را از خود دور کنید

مطالعه و درس‌خواندن در یک مکان آرام و دور از عواملی که موجب استرس می‌شوند موجب حفظ سلامتی و افزایش قدرت یادگیری می‌شود.

وقتی می‌خواهید درس بخوانید، موبایل‌ و سایر وسایل دیگر را از خود دور کنید تا حواستان پرت نشود، سعی کنید، اتاقی که در آن مطالعه می‌کنید آرام و بی سروصدا و از نور و هوای مناسبی برخوردار باشد.

 

10-‌ویتامین‌های بدنتان را تامین کنید

با توجه به این‌که شما در زمان کنکور وقت زیادی را برای مطالعه و درس خواندن سپری می‌کنید، انرژی زیادی از شما گرفته می‌شود و بدن‌تان برای حفظ سلامتی و داشتن انرژی کافی، نیاز به ویتامین‌ها و مواد مقوی بیشتری دارد.

میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات، مکمل‌های غذایی، پروتئین‌ها، مولتی‌ویتامین‌ها و … در حفظ سلامت و افزایش عملکرد مغزتان مفید و موثر هستند.

 

10- عطر‌های خوشبو استشمام کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که استشمام عطرها و رایحه‌های خوشبو، موجب آرامش و سلامت روان انسان می‌شود.

استشمام اسانس‌هایی مثل اسطوخودوس و رزماری در هنگام مطالعه، استرس را کاهش می‌دهد و موجب آرامش انسان می‌شود و برای حفظ سلامت روحی کنکوری‌ها بسیار مفید است.

 

11-گروهی درس بخوانید

مطالعه گروهی برای عده‌ای از افراد مطلوب نیست، اما انجام کارهای گروهی موجب افزایش حس رقابت و تلاش بیشتر می‌شود، علاوه بر این دیدن دوستان‌ روحیه شما را تقویت کرده و قدرت ذهن‌تان را بالا می‌برد.

هرچند روز یک‌بار برای مرور درس‌ها با دوستان‌ خود، دور هم جمع شوید و اطلاعات‌تان را با یکدیگر مبادله کنید. دیدن دوستان، همسالان غیر از فواید درسی، باعث سلامتی روح و روان شما نیز می‌شود. اما در انتخاب دوستان‌تان دقت کنید. 

12- زندگی خود را تغییر دهید

معمولا همه افراد برای ایجاد تغییرات در زندگی خود به دنبال بهانه می‌گردند، کنکور دلیلی خوب برای تغییر در نحوه زندگی و کنار گذاشتن عادات غلط است.

اگر هنوز روش مناسبی برای رسیدن به اهداف خود پیدا نکرده‌اید، اکنون زمان مناسبی است تا در الگوی زندگی‌تان تغییراتی را ایجاد کنید، زود تسلیم نشوید، عادات غلط را کنار بگذارید، و برای داشتن یک زندگی سالم از تجربیات افراد موفق استفاده کنید. همه این 12 مورد را قرار نیست در یک روز و یا یک ماه اجرا کنید. اولویت بندی کنید. 

مطالب خواندنی: 

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود