چگونه کارایی آموزش مطالب حفظی را بهتر کنیم؟

چگونه کارایی آموزش مطالب حفظی را بهتر کنیم؟

چگونه کارایی آموزش مطالب حفظی را بهتر کنیم؟

روش های مختلفی برای افزایش بازده و کارایی آموزش وجود دارد. از بین این روش ها می توان به شخصی سازی مطلب و ارتباط دادن آنها با تجربیات فردی، شبیه سازی و داستان گویی اشاره کرد. با این حال این روش ها نمی توانند تمام مشکلات آموزشی را حل کنند.

در مواردی که موضوع درسی معنای خاصی ندارد و فقط باید حفظ شود چه باید کرد؟

بیشتر معلم ها برای آموزش ترتیب روزهای هفته، املای برخی از کلماتی که تلفظ متفاوتی دارند، تعریف برخی از مفاهیم و ارائه ی معادل های کلمات در زبان های خارجی با مشکل مواجه می شوند. حل این معضل آموزشی کار ساده ای نیست، اما روش هایی برای آن ارائه شده که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

روش شعرخوانی:

گاهی برای حفظ مطالبی که نمی توان درک عمیقی از آنها داشت می توان از شهر و قافیه استفاده کرده و آنها را به خاطر سپرد. در این حالت با استفاده از مفاهیم درسی، شعری ساخته می شود که حفظ آن ساده تر است.

روش موقعیتی:

برای حفظ کردن مکان های مختلف گاهی می توان از روش موقعیتی و تشابه آنها با مکان های شناخته شده تر استفاده کرد.

برای مثال در حیاط پشتی خانه ی شما ممکن است یک درخت هلوی پیر وجود داشته باشد و پس از آن یک راه شنی، از هرکدام از این موارد با موارد دیگری که می توانید در ذهن خود نگه دارید می توانید به عنوان نماینده ی یک شهر یا مکان واقعی دیگر استفاده کنید. ارتباط بین اینها ممکن است شامل شباهتی ظاهری یا تلفظی با یکدیگر باشد.

روش ارتباطی:

در این روش، مطالب بی ربط و کم معنی به شکلی (معمولا ظاهری) با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. به عنوان مثال اگر قرار است فهرست (رادیو، صدف و پرستار) را به خاطر بسپارید، یکی از راه هایش آن است که پرستاری را تصور کنید که به طور دائم به رادیو گوش داده و به جای کفش، یک جفت صدف در پا دارد.

روش سرنام سازی:

یکی از روش هایی که معمولا افراد آشنایی بیشتری با آن دارند، ساختن سرنام است. در این روش با حروف نخست کلمات، کلمه ی منحصر به فرد دیگری ساخته می شود که حفظ آن آسان تر است و در زمان لازم می تواند به کلمات اصلی تبدیل شود. کلماتی مانند ناجا، تهاجا، نزاجا و رجا به همین صورت ساخته شده اند؛ هرچند استفاده ی آموزشی آنها مد نظر نبوده است.

روش حروف نخست:

این روش هم شباهت بسیاری با روش سرنام سازی دارد. اما در آن عبارت مجزایی ساخته می شود که حروف نخست آنها با حروف نخست فهرست ما یکسان است. برای مثال برای حفظ بهتر فهرست (رادیو، صدف، پرستار) می توان از ساخت عبارت هرچند بی معنای (رایحه ی صدای پرستوها) استفاده کرد که حرف نخست هر کدام از آنها با حروف اول فهرست ما هم خوانی دارد.

آوازها:

گاهی آوازها و موسیقی های معروفی که یک ریختم قوی دارند می توانند در فراگیری موارد و هم خوانی آنها با یکدیگر کمک کنند.

این پست چقدر براتون مفید بود؟

میانگین امتیاز ها: / ۵. تعداد رای ها:

آیا سوالی در مورد این مطلب دارین؟

هر سوالی در مورد این پست دارین در بخش کامنت ها بپرسین، مشاورین دانشجوی پزشکی مکتبستان در کوتاهترین زمان پاسخ میدن.



مشاوره کنکور
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هدیه مکتبستان برای کنکوریها

فیلم تدریس ۱۵% مباحث کنکور۹۹
(!کاملا رایگان)
دریافت رایگان پکیج
close-link
دریافت لینک دانلود