چگونه کارایی آموزش مطالب حفظی را بهتر کنیم؟

چگونه کارایی آموزش مطالب حفظی را بهتر کنیم؟

چگونه کارایی آموزش مطالب حفظی را بهتر کنیم؟

روش های مختلفی برای افزایش بازده و کارایی آموزش وجود دارد. از بین این روش ها می توان به شخصی سازی مطلب و ارتباط دادن آنها با تجربیات فردی، شبیه سازی و داستان گویی اشاره کرد. با این حال این روش ها نمی توانند تمام مشکلات آموزشی را حل کنند.

در مواردی که موضوع درسی معنای خاصی ندارد و فقط باید حفظ شود چه باید کرد؟

بیشتر معلم ها برای آموزش ترتیب روزهای هفته، املای برخی از کلماتی که تلفظ متفاوتی دارند، تعریف برخی از مفاهیم و ارائه ی معادل های کلمات در زبان های خارجی با مشکل مواجه می شوند. حل این معضل آموزشی کار ساده ای نیست، اما روش هایی برای آن ارائه شده که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

روش شعرخوانی:

گاهی برای حفظ مطالبی که نمی توان درک عمیقی از آنها داشت می توان از شهر و قافیه استفاده کرده و آنها را به خاطر سپرد. در این حالت با استفاده از مفاهیم درسی، شعری ساخته می شود که حفظ آن ساده تر است.

روش موقعیتی:

برای حفظ کردن مکان های مختلف گاهی می توان از روش موقعیتی و تشابه آنها با مکان های شناخته شده تر استفاده کرد.

برای مثال در حیاط پشتی خانه ی شما ممکن است یک درخت هلوی پیر وجود داشته باشد و پس از آن یک راه شنی، از هرکدام از این موارد با موارد دیگری که می توانید در ذهن خود نگه دارید می توانید به عنوان نماینده ی یک شهر یا مکان واقعی دیگر استفاده کنید. ارتباط بین اینها ممکن است شامل شباهتی ظاهری یا تلفظی با یکدیگر باشد.

روش ارتباطی:

در این روش، مطالب بی ربط و کم معنی به شکلی (معمولا ظاهری) با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. به عنوان مثال اگر قرار است فهرست (رادیو، صدف و پرستار) را به خاطر بسپارید، یکی از راه هایش آن است که پرستاری را تصور کنید که به طور دائم به رادیو گوش داده و به جای کفش، یک جفت صدف در پا دارد.

روش سرنام سازی:

یکی از روش هایی که معمولا افراد آشنایی بیشتری با آن دارند، ساختن سرنام است. در این روش با حروف نخست کلمات، کلمه ی منحصر به فرد دیگری ساخته می شود که حفظ آن آسان تر است و در زمان لازم می تواند به کلمات اصلی تبدیل شود. کلماتی مانند ناجا، تهاجا، نزاجا و رجا به همین صورت ساخته شده اند؛ هرچند استفاده ی آموزشی آنها مد نظر نبوده است.

روش حروف نخست:

این روش هم شباهت بسیاری با روش سرنام سازی دارد. اما در آن عبارت مجزایی ساخته می شود که حروف نخست آنها با حروف نخست فهرست ما یکسان است. برای مثال برای حفظ بهتر فهرست (رادیو، صدف، پرستار) می توان از ساخت عبارت هرچند بی معنای (رایحه ی صدای پرستوها) استفاده کرد که حرف نخست هر کدام از آنها با حروف اول فهرست ما هم خوانی دارد.

آوازها:

گاهی آوازها و موسیقی های معروفی که یک ریختم قوی دارند می توانند در فراگیری موارد و هم خوانی آنها با یکدیگر کمک کنند.

یک خبر بسیار عالی برای کنکوری ها:

دوست کنکوری من
دکتر کاویانی به صورت روزانه پست های انگیزشی و آموزشی بسیار مهمی را در پیج اینستاگرام مکتبستان منتشر میکنن.
به شما توصیه میکنیم برای موفقیت در کنکور حتما این مطالب را در پیج اینستاگرام ببینین:

اینستاگرام مکتبستان
مشاوره کنکور
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت لینک دانلود
بیش از 3 ساعت فیلم و صوت مشاوره کنکور رایگان
این پیشنهاد فقط یک بار ارائه می شود و پیشنهاد می کنیم این فرصت را از دست ندهید
شما فقط یک بار فرصت دریافت این هدیه ردنشدنی را دارید !
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
هر هفته یک فیلم مشاوره رایگان می خواهید؟