چجوری فیزیک رو 100 بزنیم؟-فصل های مهم فیزیک در کنکور تجربی

فصل های مهم فیزیک در کنکور تجربی

 چجوری فیزیک رو 100 بزنیم؟

سلام به همه ­ی مکتبستانی های عزیز, به ویژه داوطلبین عزیز کنکور 1401 در رشته های مختلف. تو این مقاله قصد داریم راجع به این موضوع بحث کنیم که چطور میتونیم تو درس فیزیک به درصد های بالای 75 برسیم و همچنین فصل های مهم فیزیک در کنکور تجربی کدامند. بنابرین به صورت ویژه درباره روش های 100 درصدی شدن در درس فیزیک و تمرکز بر فصل های مهم این درس با شما صحبت میکنیم.

به صورت کلی اگر هر درسی رو کامل بشناسی و بدونی چطور باید مطالعش کنی. میتونی راحت اون درس رو بالای 75 درصد بزنی, امروز میخوایم فیزیک رو براتون ریز ریز کنیم و کلی اطلاعات مفید و خفن کنکوری بهتون بدیم پس با ما همراه باشین.

 

تحلیل فیزیک کنکور 99

بذارین اول بررسی کنیم ببینیم درس فیزیک تو کنکور 99 چجوری بود, یکی از دروس زمان بر تو کنکور 99 فیزیک بود که خیلی بچه ها رو اذیت کرد. میخوایم دید دقیقی از بودجه بندی فیزیک و درصد سختی سوالات هر بخش بهتون بدیم تا به درصد بالاتری تو این درس برسین.

 

فصل های مهم و پرکاربرد فیزیک دهم برای کنکور 1401

بیاین فصل به فصل فیزیک رو با هم بررسی کنیم, اول بریم سراغ مقطع دهم. فیزیک دهم – 26 درصد از سوالات کنکور رو شامل میشه که بودجه بندی هر فصل به این ترتیب میشه. فصل اول : فیزیک و اندازه گیری – 1 سوال داره. فصل دوم : ویژگی های فیزیک مواد – 2 سوال داره, فصل سوم : کار، توان و انرژی – 2 سوال داره و فصل چهارم : دما و گرما – 3 سوال داره. خب تو همین فیزیک دهم فصل مبحث دقت اندازه گیری و مبحث چگالی اهمیت بیشتری نسبت به بقیه قسمت ها دارن. تو فصل 2 بخش کاربرد اصل برنولی و البته مبحث فشار خیلی پر سوال تره و در فصل 3 هم بهتره تمرکز رو کل مباحث باشه که درواقع به عنوان پیشنیازی برای سینماتیک و دینامیک هم هستن. برای فصل 4 هم که مهمترین بخش فیزیک دهم به حساب میاد تمامی مباحث با اهمیت است.

 

فصل های مهم و پرکاربرد فیزیک یازدهم برای کنکور 1401

فیزیک یازدهم – 30 درصد از سوالات کنکور رو شامل میشه که بودجه بندی هر فصل به این ترتیب میشه. فصل اول الکتریسیته ساکن 3 سوال رو تو کنکور داره, فصل دوم جریان الکتریکی و مدار هست که این فصل هم 3 سوال رو به خودش اختصاص میده و فصل سوم کتاب فیزیک یازدهم هم مغناطیس و القای الکترو مغناطیسی هست که اونم 3 سوال داره. مباحث مهم و پرکاربرد فیزیک یازدهم تو فصل اول قسمت های مفهومی روابط کولن میشه, تو فصل 2 – بخش مدارها و ترکیب مقاومت ها هم خیلی با اهمیته. برای فصل 3 هم بخش جریان متناوب و قانون لنز به شدت مورد توجه طراحان است.

 

فصل های مهم و پرکاربرد فیزیک دوازدهم برای کنکور 1401

فیزیک دوازدهم – 43 درصد از سوالات کنکور رو شامل میشه که بودجه بندی هر فصل به این ترتیب میشه. فصل اول حرکت بر خط راست یا همون سینماتیک هست که 3 سوال تو کنکور داره, فصل دوم میشه مبحث دینامیک که 3 سوال مستقیم داره و فصل سوم هم بخش نوسان و امواج هست که بیشتر از فصل های قبل مورد توجه قرار میگیره حدود 4 تا 5 سوال داره. و بخش پایانی هم فیزیک اتمی و هسته ای هست که 3 سوال مستقیم داره. برای فیزیک دوازدهم هم بهتره که تو فصل 1 و 2  که به نوعی سخت ترین بخش های کنکور شما هم به حساب میان و به شدن سوالای دام دار دارن, کلیه مباحث رو به صورت مفهومی مطالعه کنین. تو فصل 3 هم تمرکز کنین رو بخش محاسبه زمان تناوب آونگ ساده و البته قسمت تابع موج و انواع تداخل.

 

چجوری فیزیک رو میشه صد زد؟

همونطور که لابه لای عرایضم راجع به فصول ذکر کردم،برای خوندن فیزیک اول باید فرمولهارو یاد بگیریم.پس برای شروع کتاب درسی رو میخونیم و فرمولهارو یاد میگیریم.بعد به مثالها و تمارین کتاب میپردازیم و اونهارو هم خوب یاد میگیریم.خیلی از داوطلبان نسبت به این نکته بی توجه هستن.و اصلا مثال ها و تمرین های کتاب رو جدی نمیگیرن در صورتی که اگه سوالات کنکور رو ببینین بیش از ۹۰ درصد سوالات شبیه به یکی از تمرینها یا مثال های کتابه!یا بعضی از مسائل از آزمایش های کتاب درسی ایده گیری شده اند.پس تاکید میکنم این قسمتهارو جدی بگیرین.

برای دانلود کل فرمول های فیزیک کلیک کنین

بعد میرسیم به کتاب کمک آموزشی!بهتره برای یاد گیری کامل تر نکات کادرهای این کتاب رو هم در صورت وجود بخونیم.برای تست زدن عجله نکنین!نصف تسلط فیزیک یعنی همین خوندن و یاد گرفتن مفاهیم پایه ای!

مشاهده مقاله  چجوری صبح زود بیدار بشیم؟|کنکور 1401

خب بعد از خوندن نکات نوبت به تست زدن میرسه!اگه وقت داریم همه تست هارو میزنیم اگه نه میتونیم به صورت رندومی انتخاب کنیم(که البته بنده راه اول رو توصیه میکنم).روی حل کردن سوال وقت میذاریم و همه ایده هایی که توی ذهنمون هست رو روش پیاده میکنیم.نگران زمان نباشین فعلا داریم تست آموزشی میزنیم و اگه حتی روی یه تست ۱۰ دقیقه یا یه ربع هم وقت گذاشتین نگران نشین.اگه حلش کردین که خیلی خوبه!اگه توی حل تست دچار مشکل شدین و اصلا دیگه راه حلی به ذهنتون نرسید به پاسخ مراجعه میکنین.

با دقت پاسخ رو میخونین و یاد میگیرین.بلافاصله پاسخ رو میبندین و دوباره برای خودتون شروع میکنین به حل کردن!بعد از این که حلش کردین این تست رو علامت میزنین و میذارین تا یه مدتی بگذره!بعد از یه مدت دوباره برمیگردین و حلش میکنین!این کار به این خاطره که نقش حافظه در حل تست کم بشه و بفهمین که آیا جواب رو صرفا حفظ کرده بودین یا کامل فهمیدین.

 

حل تیپ های مختلف سوالات فیزیک کنکور

چگونه فیزیک ۱۰۰ بزنیم ؟ تعداد سوالاتی که از دروس فیزیک می توان طرح نمود، بی نهایت است اما تیپ های سوالات محدود هستند. شما کافی است که تیپ های مختلف سوالات فیزیک را خوب کار کنید و راه حل آن ها را خوب درک کنید. آن وقت هر تستی که مطرح شود شما قادر به پاسخ گویی آن هستید.

در مورد اینکه چه تست هایی کار کنید، بنده اولیت را به سوالات استاندارد کنکور سراسری می دهم. و در مرحله بعد سراغ کتاب تستی بروید که در وهله اول سوالات را تبپ بندی کرده باشد و در وهله بعد، پاسخ تشریحی خوب و کافی داشته باشد. نکته این است که شما مثلا ۱۰۰تا تست کار می کنید، از بین این ۱۰۰تا تست، ۱۰تاتست را نمی توانید حل کنید. اصلا نگران نباشید، چون شما تست کار می کنید که نکات جدید یاد بگیرید و با تست های سخت مواجه شوید تا سر جلسه کنکور تستی برای شما جدید نباشد. پس از تست های سخت نرسید و با مرور چند باره پاسخ آن ها، الگویی برای پاسخ به سوالات این چنینی بیابید.

البته برخی کتاب تست ها حاوی سوالات بسیار سخت و غیر استانداردی هستند و وقتی شما به پاسخنامه تست های سخت رجوع می کنید به فرمول های عجیب و غریبی بر می خورید. حفظ این فرمول ها توصیه نمی شود. و شما باید توجه داشته باشید که در کنکور سراسری سوالات استاندارد و معقولی طراحی می شود. پس وقت با ارزش خود را صرف تست های غیر استاندار نکنید.

 

کتاب تست فیزیک چی بگیرم؟

در مورد کتاب تست هم باید بگم که خیلی مفیده،در کنار درس هاتون حتما از کتاب های تست استفاده کنین و در طول سال تست بزنین.برای درس فیزیک هم باید از چند کتاب تست مختلف استفاده کنین، پیشنهاد من کتاب های تست گاج هستش که تنوع سوالاش خیلی زیاده مخصوصا کتاب سبزش که تست های سختی داره ولی در عوض مطلب رو براتون جا میندازه.در مورد تست زدن این درس هم باید بگم که مباحثی مثل سینماتیک و دینامیک تستای بسیار وقتگیری دارن و بخاطر همین شما باید با حل تستای زیاد سرعتتون رو زیاد کنین و ببرین بالا،تو پاسخ تشریحی این تستا هم دقت کنین تا دنبال راه حل خوبی بگردین یا نکته جالبی پیدا کنین. تو این بخشها رسم شکل خیلی مهمه،اگه بتونین شکل خوبی رو رسم کنین و نیروها رو درست و حسابی رو شکل بکشین میتونین سوال رو به راحتی حل کنین.

در مورد اهمیت کتاب درسی باید بگم خود کتاب منبع اصلی تست های کنکوره پس تا جایی که میتونین کتاب هارو بخونید.کتابهای مقاطع پایین تر فیزیک رو حتما بخونین ولی تمرین هاش چیز جالبی ندارن وارزش اینو نداره که واسشون زیاد وقت بذارین. برنامه ریزی رو هم فراموش نکنید چون بدون برنامه هیچ کاری درست پیش نمیره.
و اما مهمترین نکته داشتن روحیه بالا هست،با روحیه ی بالا به درس خوندن ادامه بدین و ایمان داشته باشین که اگه تلاش کنین به هر چی که بخواین میرسین به عبارتی باید بگم که خواستن توانستن است و ادم به اندازه ای که تلاش میکنه جواب میگیره.

 

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان راهنمایی برای کنکور 1401 میخواهید؟

آیا قصد دارید در کنکور 1401 شرکت کنید؟ آیا نیاز به نحوه مطالعه و برنامه ریزی صحیح دارید ؟

مایلید یک جلسه مشاوره رایگان با مشاورین دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی ما داشته باشید؟

کافیست همین الان “کنکور 1401” را به ۱۰۰۰۳۴۷ پیامک کنید.

مشاورین ما با شما تماس می گیرند و شما را راهنمایی می کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

یک نظر برای “ چجوری فیزیک رو 100 بزنیم؟-فصل های مهم فیزیک در کنکور تجربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود