چه رشته‌هایی کنکور ندارند؟

بسیاری از مسئولان و همچنین نخبگان سال‌هاست به برگزاری کنکور اعتراض دارند و بر این باورند که چرا باید یک آزمون در چند ساعت بتواند سرنوشت افراد را مشخص کند. همچنین افرادی هستند که شرایط آماده شدن برای کنکور را ندارند یا به هر دلیلی مثلا مشغله کاری مجبور به فاصله گرفتن از درس شدند، برای همین برای آنها مقدور نیست که برای ورود به دانشگاه، در کنکور شرکت کنند که همین باعث شده، خیلی دوست داشته باشند بدانند چه رشته‌هایی کنکور ندارند‌! که البته شرایطی دارد که اگر آن شرایط را دارا باشند و رشته مورد نظرشان مشمول این قانون باشد می‌توانند بدون کنکور به راحتی وارد دانشگاه شوند؛ حدود ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به پذیرش دانشجو بدون آزمون کنکور و براساس سوابق تحصیلی اختصاص پیدا کرده است.

چه رشته‌هایی کنکور ندارند؟
چه رشته‌هایی کنکور ندارند؟

آیا برگزاری کنکور به خاطر انتخاب دانشجویان دانشگاه‌های روزانه است؟

میرحمایت میرزاده سخنگوی آموزش و تحقیقات مجلس دهم در سال ۹۷ در خصوص تاثیر قطعی معدل در کنکور سال ۹۸ گفت: این قانون به این معناست که اگر ظرفیت دانشگاهی ۱۰۰ نفر باشد ۸۵ نفر آن باید براساس سوابق تحصیلی انتخاب شوند. بنابراین (در آخر چه شد؟!!) دولتی‌ها روی به گسترش دانشگاههای پیام نور، شبانه، علمی و کاربردی و … آوردند و افراد با ارائه مدرک و ارائه کارنامه، دانشگاهشان مشخص می‌شود؛ حال تکلیف ۱۵ درصد مابقی چه می‌شود؟ ۱۵‌درصد مابقی که براساس سوابق‌تحصیلی برگزیده نمی‌شوند، وقتی دیده شد تعداد مراجعه کنندگان برای تاثیر سوابق تحصیلی زیاد شد عملا چاره‌ای جز برگزاری کنکور برای انتخاب آن ۱۵‌درصد دیده نشد، در واقع کاری کردند که دانشگاه‌های روزانه یا رشته‌های پرطرفدار شامل کنکور شوند.

تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری:

بخشی از نمره نهایی هر داوطلب به سوابق تحصیلی تعلق می‌گیرد این موضوع جدیدی نیست و برای حذف تدریجی کنکور تاثیر نمرات نهایی امتحانات دو سال آخر دانش‌آموزان در دبیرستان مستقیما در نتیجه کنکور داوطلبان تاثیر دارد و این تأثیر برای داوطلبان نظام قدیم در حدود 25 درصدی است. برای دانش آموزان نظام جدید هم تاثیر قطعی ولی میزان آن مشخص نشده است. برای اطلاعات تکمیلی و بروز به صفحه «تاثیر معدل در کنکور ۹۹ چگونه است؟» مراجعه شود. 

تکلیف کسانی که معدلشان پایین است چه می‌شود؟

افزایش معدل کتبی دبیرستان داوطلبان با نام طرح ترمیم معدل راهکاری است که وزارت آموزش و پرورش به داوطلبانی که نگران پایین بودن معدل خود و تاثیر آن در کنکور بودند پیشنهاد شد؛ داوطلبان با شرکت در این طرح می‌توانند دروسی که نمره پایین گرفته بودند را دوباره امتحان دهند و نمره جدید کسب شده ملاک سازمان سنجش در تاثیر سوابق تحصیلی قرار بگیرد.

در گروه آزمایشی تجربی چه رشته‌هایی کنکور ندارند؟

بیشتر رشته‌محل‌ها به جز رشته‌محل‌های اصلی و پرطرفدار تجربی بدون کنکور است، متقاضیان رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی باید حتما در کنکور سراسری شرکت کنند؛ بقیه رشته‌ها بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در دوره‌های روزانه، نوبت دوم‌(شبانه)، پردیس خودگردان، پیام‌نور، غیر‌انتفاعی، علمی-کاربردی و دانشگاه آزاد انجام می‌شود.

در گروه آزمایشی ریاضی چه رشته‌هایی کنکور ندارند؟

تقریبا بیشتر رشته‌های این گروه بدون آزمون است، حتی رشته‌های پرطرفدار، البته برخی از رشته‌محل‌های پرطرفدار مانند رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های بزرگ کشور بدون آزمون نخواهند بود، باید ببینید آیا دانشگاه‌های مورد علاقه‌ی شما، پذیرش با شرایطِ بدون کنکور را در رشته‌های پر طرفدار دارند یا خیر.

رشته‌های پرطرفدار در گروه آزمایشی ریاضی عبارتند‌از: مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، رشته فنی مهندسی با گرایش‌های مختلف.

در گروه آزمایشی انسانی چه رشته‌هایی کنکور ندارند؟

در گروه آزمایشی علوم انسانی تقریبا اکثر رشته‌ها بدون آزمون و بر‌اساس سوابق تحصیلی ارائه می‌شود.

از رشته‌های پرطرفدار در علوم انسانی می‌توان به رشته‌های حقوق، روانشناسی، حسابداری، مدیریت با گرایش‌های مختلف اشاره کرد.

  • برای اطلاع از هرکدام رشته‌های مورد علاقه در زیرمجموعه گروه‌ها، باید دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور سراسری همان سال را مطالعه کنید.

ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد بدون آزمون دانشگاه‌های سراسری:

شرایط:

  • جزء ۱۵ درصد برتر بر اساس سه چهارم واحدهای گذرانده تا پایان ترم ششم (شرط رتبه)
  • تقاضای پذیرش در سال تحصیلی بلافاصله پس از دانش‌آموختگی (شرط زمان)
  • پذیرش بدون آزمون صرفا برای یک بار امکان‌پذیر است (تعداد دفعات)
  • فارغ التحصیلی حداکثر در ۸ ترم مگر استثنا در شرایط خاص (مدت زمان تحصیل)

ادامه تحصیل در دوره‌های تخصصی پزشکی(مقطع دکتری) بدون آزمون:

آیین‌نامه اجرائی ادامه تحصیل استعدادهای درخشان و نخبگان در دوره‌های تخصصی پزشکی از سوی رئیس شورای آموزش پزشکی و تخصصی ابلاغ شد، این آیین‌نامه در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه استفاده بهینه از ظرفیت علمی نخبگان تهیه و ارائه شده است.

  • در بخش آموزش: دارندگان رتبه‌های برتر المپیاد‌ها، دارندگان رتبه‌های برتر کنکور سراسری، آزمون‌های جامع علوم پایه و پیش کارورزی، دارندگان رتبه های برتر دوره پزشکی عمومی بر اساس معدل کل؛
  • در بخش پژوهش: رتبه‌های برتر در جشنواره‌های معتبر داخلی در زمینه علوم پزشکی (خوارزمی و رازی و …)، چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی دارای رتبه علمی پژوهشی در زمینه علوم پزشکی، ابداع و اختراع ثبت شده در زمینه علوم‌پزشکی.
  • در بخش فرهنگی و فوق برنامه: برگزیدگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، احکام و معارف اسلامی و برگزیدگان مسابقات یا المپیاد‌های فرهنگی، هنری، ادبی و ورزشی؛
  • توانمندی‌های فردی، اجتماعی: کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری، کسب مدرک معتبر زبان‌های خارجی، کسب مدرک آی‌تی در سطح پیشرفته با مهارت‌های قابل قبول و مورد نیاز، سوابق اجرایی و مدیریتی، حضور در اقدامات انسان دوستانه و داوطلبانه.

داوطلبین در صورت کسب حداقل ۴۰ امتیاز از حوزه‌‌‌های چهارگانه مجاز به استفاده از سهمیه استعدادهای درخشان هستند؛ داوطلبین استفاده از سهمیه به شرط کسب حداقل امتیازِ لازم می‌توانند بدون شرکت در آزمون ورودی در دوره‌های mph (کامل یا پودمانی) ثبت‌نام و تحصیل کنند.

سخن آخر:
امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در زمینه اینکه چه رشته‌هایی کنکور ندارند در هر مقطعی به شما دوستان عزیز داده باشیم، در مورد اطلاعاتی که برای مقاطع ارشد و دکتری داده شد باید متذکر شویم که شما برای تعیین رشته برای هدف کنونی خود لازم است بدانید چه رشته‌هایی کنکور ندارند ولی لازم دیده شد شرایطی که باعث می‌‌شود در مقاطع بالاتر بتوانید بدون کنکور ادامه تحصیل بدهید برایتان توضیح داده شود تا از الان هدفمندتر درس بخوانید و حتی‌الامکان با رعایت آن شرایط، آینده بهتری را برای خودتان رقم بزنید، برای مثال: وقتی بدانید کسب رتبه برتر، بعدا در ارشد و دکترا هم به کارتان می‌آید، برای آن بیشتر تلاش خواهید کرد.  

مقالات خواندنی: 

آیا مشاوره کنکور ۹۹ می‌تواند سرنوشت ساز باشد؟

قبولی در کنکور با رتبه عالی مشروط به آموختن روش‌های آسان و اصولی

مگه میشه کسانی که برای کنکور دیر شروع کردند موفق بشن؟!

بهترین رشته‌های دانشگاه فرهنگیان کدامند؟

درآمد رشته دندانپزشکی چگونه است؟

۸ نکته طلایی جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن در کنکور

رتبه لازم برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان چقدر است؟

چه رشته‌ای مناسب من است؟!

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود