پشت کنکوری‌های موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟

پشت کنکوری‌های موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟

دوستان مکتبستانی، حتما تا الان چنین جملاتی را از دوستان یا اطرافیان‌تان شنیده‌اید:

«ماندن پشت کنکور اتلاف وقت است، هیچ نتیجه‌ای ندارد.»

«رتبه‌های برتر استعداد خاصی دارند، تو نمی‌توانی مثل آنها باشی»

«شکست پارسال کافی نبود که یک‌سال دیگه هم از زندگیت رو می‌خوای فدا کنی؟»

«تو شانسی برای موفقیت نداری، دیگه لازم نیست شرکت کنی.»

این جملات هیچ پایه و اساس منطقی ندارد و صرفاً برای تخریب روحیه‌ی شما به زبان می‌آید.

پشت کنکوری‌های موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟
پشت کنکوری‌های موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟

کنکور سراسری مسابقه بین استعداد‌ها نیست بلکه رقابت میان کسانی‌ست که از فرصت‌ها بهترین استفاده را می‌کنند. هر فردی که بتواند از یک سال درس خواندن بهترین بهره را ببرد، قدم به رویاهایش می‌گذارد.

توماس ادیسون چه زیبا می‌گوید«زمانی که فرصت و برنامه‌ریزی دست به دست هم می‌دهند، خوشبختی پدید می‌آید.»

آدم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. عده اندکی که فقط به موفقیت فکر می‌کنند و با پشتکار به طرف آن گام برمی‌دارند و تعداد زیادی که هیچ تلاشی نمی‌کنند و تنها تماشاگر موفقیت آن عده‌ی اندک هستند.

پس یادتان باشد حرف‌های تماشاگران نمی‌تواند مبنای موفقیت شما باشد. فقط به آدم‌های موفق نگاه کنید و فکر کنید پشت‌‌کنکوری‌های موفق چه ویژگی‌هایی داشتند؟

1- خواستن توانستن است.

پشت‌‌کنکوری‌های موفق می‌دانند چه می‌خواهند و حاضرند 365 روز صبر کنند به شرط آنکه به هدف‌شان برسند. کنکور برای آنها در سه‌ماه آخر شروع نمی‌شود بلکه یک پروژه زمان‌بر و بلندمدت است.

تصور کنید که می‌خواهید در یک مسابقه ورزشی مدال کسب کنید. لحظه بالا رفتن از سکوی قهرمانی جلوی‌ چشم‌تان می‌آید. تماشاگران، شما را تشویق می‌کنند و مدال برنده با افتخار به شما تقدیم می‌کنند. چه رویای لذت‌ بخشی! منتها قهرمانی و نفر اول شدن با تصور و خیال به وجود نمی‌آید. شما باید به اندازه بزرگی هدف‌تان قدم‌هایتان را تقسیم کنید.

یک هدف با ده‌ها قدم کوچک.

پشت‌ کنکوری‌های موفق هر روز یک قدم برمی‌دارند و زمانی که آن قدم کوچک را به خوبی بردارند، به قدم بعدی فکر می‌کنند. قدم به قدم تا رسیدن به سکوی قهرمانی. آنها می‌خواهند به این هدف برسند، پس برای تحقق آن اقدام می‌کنند.

2- برنامه‌ریزی زیربنای موفقیت است.

شما به هر دلیلی نتوانستید کنکور موفقی داشته باشید. پشت‌‌‌کنکوری‌های موفق دوماه منتظر اعلام نتایج نمی‌نشینند تا بدانند در کنکور قبلی چه اتفاقی افتاده است! آنها بهتر از هرکسی می‌دانند تا چه اندازه در نزدیکی موفقیت قرار دارند. اگر فاصله به نظرشان زیاد باشد، از همان لحظه‌ی اول به فکر یک برنامه‌ی جامع و عملی هستند.

برای داشتن تمرکز و استراحت ده روز کافی است یا اگر نسبت به کنکورتان تردید دارید می‌توانید تا زمان اعلام نتایج اولیه صبر کنید و پس از آن، تصمیم نهایی را بگیرید. قاطعیت و داشتن اراده مهم‌ترین قسمت شروع برنامه‌ریزی است.

شما که پشت‌کنکوری هستید عملکرد سال قبل، می‌تواند بهترین معیار برای برنامه‌ی امسال‌تان باشد. نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. سال گذشته در کدام درس‌ها نتوانستید موفق باشید؟ سعی کنید نه تنها کنکور سراسری بلکه یک سال درس خواندن خودتان را تحلیل کنید. مثلا در کدام قسمت درس ادبیات نتوانستید موفق باشید؟ اگر جواب قرابت معنایی است، تسلط برآن زمان‌بر است و از ابتدای سال باید خواندن آن را شروع کنید.

اوضاع‌تان در فیزیک چطور است؟ احتمالا پارسال نتوانستید تست زیادی کار کنید و میزان درگیری شما با سوالات پایین بود. امسال بهترین فرصت است که با یک برنامه‌ریزی خوب نقاط ضعف‌تان را جبران کنید.

استانلی جاد نویسنده‌ی کتاب‌های موفقیت می‌نویسد که یک برنامه‌ی خوب همانند نقشه‌ی جاده است، هم مقصد نهایی را به شما نشان می‌دهد و هم مسیری که در آن قدم برمی‌دارید.

پس برنامه‌ی جامع و کامل‌تان را در همان آغاز راه ترسیم کنید.

3- زمان تیغ دولبه است. طرف خوب را می‌خواهی یا بد

پشت‌‌کنکوری‌های موفق به انتظار زمان ایده‎‌آل نمی‌نشینند. زمان ایده‌آل، لحظه‌ی حال است و تاخیر تنها وحشت شما را از شروع هدف بیشتر می‌کند.

احتمالا برایتان پیش آمده است که برای شروع کار منتظر شنبه هستید و اگر اول هفته نباشد انگیزه‌ای برای شروع برنامه ندارید. حالا اگر شنبه به هر دلیلی نتوانید روز خوبی داشته باشید منتظر شنبه‌ی دیگر می‌شوید.

خوب یادتان باشد شنبه‌ای که قرار است بیاید همین امروز است.

یکی از دلایل شکست در کنکور می‌تواند پشت‌گوش‌اندازی باشد. مثلا ممکن است بهانه بگیرید الان لحظه مناسب برای شروع نیست، فردا بهترین زمان است یا اکنون حوصله خواندن ریاضی را ندارم از آزمون بعدی با قدرت شروع می‌کنم.

این تصورات فقط شما را از هدف‌تان دور می‌کند و اگر خوب نگاه کنید همین افکار بودند که یک سال شما از موفقیت دور کردند. پس زمان را جدی بگیرید تا لبه‌ی خوب آن نصیب‌تان شود.

4- آگاهی از پیش‌نیازهای موفقیت

فرض کنید می‌خواهید یک رستوران افتتاح کنید. چه پیش‌نیازهایی باید داشته باشید؟ تامین سرمایه و مکان مناسب، داشتن نیروی انسانی متخصص و به کار بردن ایده‌های نو برای رقابت.

کنکور هم مثل هر هدف دیگری نیاز به آگاهی از پیش‌نیازها دارد. خوب است که در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید و در هر قدم، میزان پیشرفت خود را تحلیل کنید. در چه درس‌هایی ضعیف هستید و نیاز به تلاش بیشتری دارید؟ آن را رفع کنید. آزمون‌های آزمایشی باعث می‌شود شما هربار کنکور را از نو تجربه کنید.

همچنین بهره‌گیری از تجربه مشاور موفق می‌تواند درک بهتری از خودتان به شما بدهد. مشاور استعداد درونی شما را شناسایی می‌کند و ضریب اشتباهات شما را کاهش می‌دهد. فراموش نکنید شما اشتباهات خود را انجام داده‌اید و اکنون زمان موفقیت است.

5- استفاده از منابع برتر آموزشی

پشت‌ کنکوری‌های موفق با شناخت از وسیله‌ی هدف، نیمی از راه موفقیت را طی می‌کنند.  بدترین کار، تصور این است که بخواهید صددرصد به تمام کنکور مسلط شوید. نقاط قوت خود را بشناسید و با انگیزه آن را اثبات کنید. سعی نکنید کمال‌گرا باشید و هر قدم را با واقعیت‌ها بسنجید. شرایط شما در آزمون‌های آزمایشی چگونه است؟ یک قدم بهتر شوید.

بعضی از دانش‌آموزان هرماه یک منبع درسی انتخاب می‌کنند و زمانی که از آن نتیجه نمی‌گیرند به سراغ منبع دیگری می‌روند. این روند تا پیش از کنکور ادامه دارد. شما دانش‌آموزی بی‌تجربه نیستید و تلاش کنید تا با کمک مشاور متخصص بهترین منابع را استفاده کنید.

بسته‌های آموزشی و پکیج‌های درسی انتخاب مناسبی است که با توجه به شرایط کنکوری‌ها تهیه شده است. این بسته‌ها را متخصصین برنامه‌ریزی و کنکور فراهم می‌کنند که به خوبی با نیاز کنکوری‌ها آشنا هستند. پس انتخاب یک راه صحیح، بهتر از آزمودن راه‌های رفته است.

 

مقالات خواندنی: 

پشت کنکوری‌های کنکور ۹۹ دوباره اشتباهات گذشته را تکرار نکنند!

۸ نکته طلایی جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن در کنکور

راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن جهت موفقیت در کنکور

خواندن برای کنکور در ۹۰ روز / تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها

کنکوری خواندن را یاد بگیرید و در کنکور ۹۹ رتبه زیر ۱۰۰ شوید.

کنکوری‌ها بخوانند و ۱۰ نکته‌ای را بدانند که رقیبانشان نمی دانند! 

 

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود