معرفی رشته کودکان استثنایی :
در حدود ۳ درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد ،شناسایی این قبیل کودکان و آموزش و پرورش آنان از ابعاد مختلف حائز کمال اهمیت میباشد. در دین مبین اسلام افراد با هر نوع توان و استعداد حق برخورداری از موهبتالهی و حقوق اجتماعی را دارند و استعداد و توان آنها در هر حد و اندازه قابل پرورشو تربیت است بنابر این باید در حکومت جمهوری اسلامی امکانات بهره وری از مواهب الهیرا برای همه افراد در سایه تعلیم و تربیت صحیح فراهم نمود…
در حدود ۳ درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد ،شناسایی این قبیل کودکان و آموزش و پرورش آنان از ابعاد مختلف حائز کمال اهمیت میباشد. در دین مبین اسلام افراد با هر نوع توان و استعداد حق برخورداری از موهبتالهی و حقوق اجتماعی را دارند و استعداد و توان آنها در هر حد و اندازه قابل پرورشو تربیت است بنابر این باید در حکومت جمهوری اسلامی امکانات بهره وری از مواهب الهیرا برای همه افراد در سایه تعلیم و تربیت صحیح فراهم نمود.
مسئله دیگری که در رابطهبا تعلیم و تربیت این گروه مطرح است این است که عدم توجه به تعلیم و تربیت آنانموجب زیانهای اجتماعی و اقتصادی برای جامعه و در واقع هدر رفتن تعداد زیادی ازافراد خواهد شد .مضافا باینکه با عنایت به شرایط جسمی و روانی این گروه اگر عدمتوجه به آنان باعث انحرافات و اشکالات اجتماعی شود اثر مستقیم آن بر جامعه مترتبخواهد شد که در نزد خداوند مسئول خواهیم بود.
تعریف و هدف
کودکان و دانشآموزان استثنایی در پنج گروه مختلف تقسیم می شوند و در هر گروه تحت شرایطی خاص تحتتعلیم قرار می گیرند این پنج گروه عبارتند از :
۱- عقب مانده ذهنی و معلولجسمی
۲- ناشنوا و نیمه شنوا
۳- نابینا و نیمهبینا
۴- ناسازگار
۵- تیزهوش
هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزاناستثنایی فراهم آوردن فرصتهای مناسب و امکانات آموزشی و یژه بمنظور استفاده ازحداکثر توانائیهای ذهنی و جسمی کودکان با توجه به ویژگی های عقلانی و جسمانی آنانمی باشد.
ضرورت و اهمّیت
با توجه به اینکه بطور متوسط ۳ درصد افراد هر جامعهمبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد شناسایی این قبیل کودکان از اهمیت ویژه ایبرخوردار است . لذا هدف این دوره تربیت افرادی است که بتوانند آموزش و پرورش کودکاناستثنایی را عهده دار گردند.
طول دوره و شکل نظام
متوسط طول دوره کارشناسیآموزش و پرورش کودکان استثنایی ۵ سال می باشد (حداقل ۴و حداکثر ۶ سال )و نظامآموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب ستاد انقلاب فرهنگی است .
کلیه دروس در هشت ترمبرنامه ریزی شده و طول هر ترم ۱۸ هفته در هر نیمسال تحصیلی است . زمان تدریس هرواحد از نوع نظری ۱۸ ساعت ، از نوع عملی ۳۶ ساعت و کارورزی ۷۲ ساعت است.
درس های رشته :
ردیف | نام درس |
۱ | آزمون های تشخیص عقب مانده ذهنی |
۲ | آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری |
۳ | آموزش بزرگسالان |
۴ | آموزش و پرورش ابتدایی- راهنمایی- متوسطه |
۵ | آموزش و پرورش تطبیقی |
۶ | آموزش و پرورش کودکان استثنائی |
۷ | آموزش و پرورش کودکان استثنایی ۱ |
۸ | آموزش و پرورش کودکان استثنایی ۲ |
۹ | اختلالهای رفتاری- عاطفی |
۱۰ | اختلالهای روانی- حرکتی |
۱۱ | اختلالهای گویایی |
۱۲ | اختلالهای یادگیری ویژه |
۱۳ | اصول مددکاری اجتماعی |
۱۴ | اصول و مبانی آموزش و پرورش |
۱۵ | اقتصاد آموزش و پرورش |
۱۶ | انسان شناسی در اسلام |
۱۷ | بازی و حرکت درمانی |
۱۸ | بهداشت و کمکهای اولیه |
۱۹ | تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران |
۲۰ | تهیه مواد و وسائل آموزشی وکمک آموزشی |
۲۱ | جامعه شناسی آموزش و پرورش |
۲۲ | جامعه شناسی عمومی |
۲۳ | روان شناسی اجتماعی |
۲۴ | روانشناسی شخصیت |
۲۵ | روانشناسی تربیتی |
۲۶ | روانشناسی تفاوتهای فردی |
۲۷ | روانشناسی رشد نوجوانی ۲ |
۲۸ | روانشناسی رشد کودکی ۱ |
۲۹ | روانشناسی عمومی |
۳۰ | روانشناسی عقب ماندگی ذهنی |
۳۱ | روانشناسی و آموزش کودکان تیزهوش |
۳۲ | روانشناسی و آموزش کودکان نابینا |
۳۳ | روانشناسی و آموزش کودکان ناشنوا |
۳۴ | روش تدریس علوم اجتماعی و تجربی |
۳۵ | روش تدریس ریاضی |
۳۶ | روش تدریس زبان فارسی |
۳۷ | روش های آماری در علوم تربیتی |
۳۸ | روشها و فنون تدریس |
۳۹ | روشهای بازپروری حرفه ای |
۴۰ | روشهای تغییر رفتار |
۴۱ | روشهای مشاوره و مصاحبه |
۴۲ | سنجش اندازه گیری در علوم تربیتی |
۴۳ | فلسفه آموزش و پرورش |
۴۴ | فیزیولوژی اعصاب |
۴۵ | گفتار درمانی |
۴۶ | متون تخصصی به زبانهای خارجی |
۴۷ | مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی |
۴۸ | مقدمات تکنولوژی آموزشی |
۴۹ | مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی |
۵۰ | مقدمات مدیریت آموزشی |
۵۱ | مقدمات مشاوره و راهنمایی |
۵۲ | کارورزی در روشهای تدریس |
۵۳ | کلیات اقتصاد |
۵۴ | کلیات فلسفه |
بازار کار:
۲٫ مربی مراکز نگهداریکودکان عقب مانده ذهنی
۳٫ مدیر مراکز کودکان و دانش آموزان عقب ماندهذهنی
۴٫ کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی
۵٫ کارشناس آموزش و پرورشکودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی در موسسات گوناگون از قبیل : وزارت آموزش وپرورش و سازمان بهزیستی کشور
دانلود جزوه کنکور برای همه دروس
برای دانلود جزوات سایر دروس روی جزوه کنکور کلیک کنید