معرفی رشته مطالعات خانواده

معرفی رشته مطالعات خانواده :

معرفی رشته مطالعات خانواده

هدف و ماهیت :

این رشته به مطالعات و بررسی سیستماتیک و علمی خانواده ها از دیدگاه فقهی ، حقوقی ، اجتماعی ، روانشناسی بر مبنای تفکرات اسلامی خواهند پرداخت و مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های پژوهشی و آموزشی است که موجب احاطه و دستیابی دانشجو به آثار علمی ، تهیه متون تحقیقاتی و نوآوری و کمک به تعمق اطلاعات ، پیشرفت و گسترش مرزهای دانش در زمینه خانواده خواهد بود…

هدف و ماهیت :

این رشته به مطالعات و بررسی سیستماتیک و علمی خانواده ها از دیدگاه فقهی ، حقوقی ، اجتماعی ، روانشناسی بر مبنای تفکرات اسلامی خواهند پرداخت و مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های پژوهشی و آموزشی است که موجب احاطه و دستیابی دانشجو به آثار علمی ، تهیه متون تحقیقاتی و نوآوری و کمک به تعمق اطلاعات ، پیشرفت و گسترش مرزهای دانش در زمینه خانواده خواهد بود. 
هدف این رشته عبارت است از تربیت و تقویت افراد کارشناس جهت مشاوره و رسیدگی به مسائل خانواده در سطح کارشناسی ، تقویت و توسعه مطالعات و تحقیقات دانشگاهی در زمینه مسائل خانواده که زیربنای آن تفکرات و جهان بینی اسلامی است، کمک به تربیت افراد متخصص در امر خانواده با آشنایی به علوم روانشناسی ، علوم تربیتی ، علوم اجتماعی ، فقه و حقوق در اسلام در سطح دکتری و تقویت و تعمیق بینش های علمی و تحقیقاتی در مسائل خانواده به منظور تغییر می باشد. 

نقش و توانایی در این رشته عبارتست از :
تربیت و تقویت افراد کارشناس در زمینه حقوقی و اجتماعی ، تربیت افراد کارشناس در مراکز مشاوره آموزش و پرورش و آموزش عالی ، آموزش کارشناسان به منظور ایجاد کانون های مشاوره خانواده در کل جامعه ، تربیت و تقویت نیروی مورد نیاز سازمان بهزیستی جهت امداد و مددکاری. 
طول دوره کارشناسی این رشته 4 سال و نظام آموزشی واحدی می باشد کلیه دروس نظری و علمی آن در 8 نیم سال تحصیلی ارائه می شود. تعداد کل واحدهای آموزشی در این دوره حدود 135 واحد است.

مشاهده مقاله  معرفی رشته کودکان استثنایی

توانایی‌های لازم :
دانشجوی مطالعات خانواده باید با فرهنگ غنی و ارزشمند اسلامی, پیوند عمیقی داشته باشد. همچنین لازم است که از دو ویژگی مهم خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن بهره‌مند باشد و بتواند با شخصیت متعادل خود بر دیگران تأثیر گذاشته و آنها را به درستی راهنمایی کند.

موقعیت شغلی در ایران :
فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز مشاوره وزارت آموزش و پرورش ، سازمان بهزیستی و مراکز مشاوره خصوصی و دولتی فعالیت نمایند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :

دروس اصلی:
قواعد صرف عربی، قواعد نحو عربی، تجزیه و ترکیب، ترجمه و درک متون عربی، مأخذشناسی اسلامی، اصول فقه، حقوق اساسی، آشنائی با کلیات علوم قرآنی و حدیث، تربیت در اسلام، روانشناسی عمومی، آسیب‌شناسی روانی، روانشناسی اجتماعی، مبانی جامعه‌شناسی مفاهیم اساسی،‌مبانی مددکاری اجتماعی، ریاضیات پایه، مبانی جمعیت‌شناسی.

دروس تخصصی :
متون تخصصی فقه، فقه تطبیقی، قواعد فقه، تفسیر موضوعی قرآن در زمینه‌های حقوق متقابل افراد خانواده نسبت به هم، ارث، وصیت، طلاق، حدود، دیات، قصاص و شهادت، روانشناسی تربیتی، بهداشت روانی، مسائل نوجوانان و جوانان، خانواده درمانی، روانشناسی رشد کودکی، جامعه‌شناسی خانواده،‌ جامعه‌شناسی روستایی، جامعه‌شناسی تاریخی خانواده، آمار و احتمال،‌ روش تحقیق نظری، روش تحقیق عملی، زبان تخصصی، آسیب‌شناسی اجتماعی، حقوق مدنی،‌ کارورزی . 

 

 

 

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود