مثبت را جایگزین منفی کنید!

مثبت را جایگزین منفی کنید!

مثبت را جایگزین منفی کنید!

یکی از مهارت های فراشناختی کنترل افکار منفی است. تنها روش برای این کار جایگزین کردن افکار منفی با افکار مثبت است. اگر تصمیم بگیرید که یک فکر منفی را از ذهن خود بیرون کنید، هیچ راهی ندارید به جز اینکه یک فکر مثبت را جایگزین آن کنید. پس بیایید باهم فکر کنیم که در این دوران ممکن است چه افکار منفی به ذهن مان بیاید و از اکنون برای آن ها یک جایگزین مثبت انتخاب کنیم:

– ممکن است نرسم همه ی مطالب را قبل از روز کنکور بخوانم.

باید بدانید که تعداد زیادی از دانش آموزان نمی رسند همه ی مطالب را تا روز کنکور بخوانند؛ اما مطالبی را که خوانده اند به طول عمیق یاد گرفته اند. این افراد بسیار بهتر از کسانی که همه ی مطالب را خوانده اند اما یادگیری عمیق نداشته اند، نتیجه می گیرند.  به مطالبی که خوانده و یادگرفته اید فکر کنید. این درس ها و مباحث با رنگ های آبی و سبز در کارنامه های پنج نوع درس و مبحثی مشخص شده اند.

– ممکن است بسیاری از مطالب را که خوانده و آموخته ام تا روز کنکور فراموش کنم.

اولا فراموشی برخی از مطالبی که خوانده اید و یادگرفته اید، کاملا طبیعی است. هیچکس نمی تواند همه ی مطالب را به طول کامل به ذهن بسپارد و همه حتما بخشی از مطالب را فراموش می کنند. نکته ی مثبت این است که معمولا میزان فراموشی بسیار کمتر از میزانی است که احساس می کنید. گاهی قبل از آزمون این احساس به شما دست می دهد که همه ی مطالب را فراموش کرده اید؛ زیرا مطالب در حافظه ی بلندمدت شما ذخیره شده اند و بدون نقشه ی راهنما دسترسی به آنها بسیار دشوار است. همین که شروع به خواندن صورت سوالات می کنید، مطالب به صورت خودکار بازیابی می شوند.

در واقع صورت سوالات مانند نقشه ی راهنما عمل می کنند. از این آزمون به بعد به اغراق آمیز بودن احساس فراموشی توجه و درباره آن فکر کنید.

– ممکن است سوالات کنکور اغلب از مباحثی باشد که من بلد نیستم:

بودجه بندی سوالات کنکور در طی سال های متوالی نسبتا ثابت بوده و هرسال نسبت به سال قبل تغییرات اندلی داشته است. این بدان معناست که تا حدود زیادی می توان پیش بینی کرد که در کنکور از هر مبحث چند سوال خواهد آمد. البته امکان غافلگیری هم وجود دارد ولی بسیار کم است. باید به رخدادی که احتمال آن زیاد است و شما برای آن آماده شده اید فکر کنید؛ یعنی به مباحثی که بودجه ی قابل توجهی دارند و شما هم آن ها را بلد هستید.

– ممکن است سوالات کنکور خیلی دشوار باشد.

سطح دشواری سوالات کنکور طی سال های متوالی نسبتا ثابت بوده است. اگرچه بعضی از درس ها در بعضی از سال ها بیش از حد انتظار دشوار بوده اند. نکته ی اساسی این است که اگر سوالات دشوار باشد برای همه دشوار است. کنکور یک مسابقه است و نمره ی خام شما اهمیتی در تعیین جایگاه شما ندارد. اگر سوالات یک یا چند درس دشوار باشد، نمرات خام همه ی دانش آموزان افت می کند. در این شرایط دانش آموزانی نتیجه ی بهتری می گیرند که تعداد کمتری پاسخ غلط داشته باشند. به این فکر کنید که چگونه می توانید سوالات دشوار را تشخیص دهید و از آنها عبور کنید.

مشاهده مقاله  اگه تو هم زیاد رویاپردازی میکنی حتما این مقاله رو بخون!

– ممکن است نتوانم به همه ی سوالات کنکور که بلد هستم، پاسخ دهم.

این اتفاق بسیار رایج است. همه ی دانش آموزان این تجربه را دارند که در جلسه ی آزمون نتوانسته اند به همه ی سوالاتی که بلد بوده اند، پاسخ دهند.

اصطلاحا نتوانسته اند همه ی سواد خود را بر روی برگه بیاورند. فکر کردن راجع به این که بخشی از تلاش های شما برای یادگیری مطالب و پاسخ گویی به سوالات هدف خواهد رفت بسیار رنج آور است، اما می توانید به نیمه ی پر لیوان فکر کنید. تا چه حد در بازیابی مطالبی که بلد هستید موفق عمل می کنید؟ بهترین روش برای اندازه گیری این شاخص هدف گذاری چند از ده است؟ اگر قرار است در یک درس از ده سوال به پنج سوال پاسخ دهید اگر حتی فقط به سه یا چهار سوال پاسخ دهید، 60 درصد تا 80 درصد نتیجه ی مطلوب را کسب کرده اید. علاوه بر این ممکن است بتوانید به چند سوال بسیار ساده از مباحثی که مسلط نیستید نیز پاسخ دهید.

– ممکن است در جلسه ی کنکور وقت کم بیاورم.

تنظیم وقت در جلسه ی کنکور اهمیت بسیار زیادی دارد. برای این موضوع هم روش ها و ابزارهای زیادی طراحی شده است؛ از روش ضربدر و منها تا زمان های نقصانی و هدف گذاری چند از ده که هر یک به نوعی در تنظیم وقت در جلسه ی کنکور موثرند. موضوعی که می توانید به آن فکر کنید زمان بسیار زیادی است که در جلسه ی کنکور اضافه خواهید آورد. اگر قرار باشد در یک درس به چهار سوال از ده سوال پاسخ دهید، وجه مقابل آن این است که می توانید با خیال راحت از هر ده سوال به شش سوال پاسخ ندهید؛ یعنی می توانید 100 درصد وقت آن درس را به 40 درصد سوالات اختصاص دهید، اگر بتوانید با تشخیص زودهنگام سوالات دشوار از اتلاف وقت برای کلنجار رفتن با آنها اجتناب کنید، می توانید برای هر سوال تا دو و نیم برابر حالت استاندارد، وقت بگذارید. پس می توانید با سعه ی صدر و دقت مضاعف به این سوالات پاسخ دهید. می توانید به این فکر کنید که با چه روشی باید سوالات دشوار را در یک نگاه شناسایی و از آنها عبور کنید.

– ممکن است نتیجه ی کنکور من برای رسیدن به رشته یا دانشگاه موردنظرم کافی نباشد.

تصور بسیاری از دانش آموزان درباره ی رشته ها و دانشگاه ها درست نیست، موارد متعددی بوده که دانش آموزی به دلیل رتبه ی ضعیف تر از حد انتظار خودش مجبور به تحصیل در رشته یا دانشگاهی شده که مطلوبش نبوده، اما با گذر زمان و تحصیل در آن رشته و دانشگاه متوجه مزایای زیاد آن شده و به آن علاقمند شده و در نتیجه در ادامه ی تحصیل در مقاطع بالاتر یا بازار کار بسیار موفق شده است. پس می توانید تا حد امکان درباره ی مزایای همه ی رشته ها و دانشگاه ها تحقیق و بررسی کنید تا دامنه ی انتخاب های مطلوبتان را گسترده تر کنید. بدین ترتیب احتمال این که در یک رشته و دانشگاه مطلوب پذیرفته شوید بسیار بیشتر خواهد بود.

شما چه افکار منفی دیگری را می شناسید که می تواند برای شما مزاحمت ایجاد کند؟ چه افکار مثبتی را برای جایگزینی پیشنهاد می کنید؟
یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود