روش مطالعه در نوروز

سلامی با بوی بهار به همه دوستان خوب و عزیز مکتبستانی … پیشاپیش سال نو مبارک دوستان خوبم. شرمندم که قدری دیر دارم اینا رو میگم.. ولی خب تند و سریع بریم سراغ روش مطالعه در نوروز

روش مطالعه در نوروز

دوران طلایی نوروز و اهمیت آن

اول از همه فلسفه مهم بودن دوران نوروز رو با هم مرور میکنیم:

نیم‌سال دوم به چند دلیل مهم‌تر از نیم‌سال اول است:

  • به دلیل نزدیکی به زمان کنکور و اهمیت مرور مطالب
  • زمان به چالش کشیدن آموخته‌های خود از طریق حل تست‌های استاندارد است.
  • قرار گرفتن دوران طلایی تعطیلات نوروز در این نیم‌سال
  • احتمال خستگی فکری و نگرانی ناشی از نزدیکی به کنکور

یقین داشته باشید که هنوز زمان زیادی در اختیار دارید که می‌توانید همه چیز را تغییر دهید؛ زیرا تجربه نشان داده که حتی دانش‌آموزان با سطح پایین توانسته‌اند با امید بیش‌تر و با مهندسی منابع درسی و تستی و زمان باقی‌مانده به نتیجه‌ی دلخواه برسند؛ بنابراین زمان در این مقطع یک مفهوم نسبی دارد؛ یعنی دانش‌آموزی می‌تواند این مدت باقی‌مانده را با تکنیک مهندسی زمان و منابع مطالعاتی خود، آن را به راندمان یک مطالعه‌ی هشت، نه ماهه برساند و این کار عملی است، به شرط آن‌که خستگی به خود راه ندهیم و باور داشته باشیم که آغازی نو و تلاشی نو را از سر گرفته‌ایم. با مهندسی زمان می‌توان دیدوبازدیدهای غیر ضروری ایام نوروز، سفرها و گردش‌های تفریحی و تماشای تلویزیون، اینترنت و… را به یک فرصت طلایی برای جبران وقت‌های ازدست‌رفته تبدیل کرد.

برای مطالعه هدفمندتر نوروز تا کنکور میتوانید از برنامه 2.5ماهه تا کنکور مکتبستان نیز استفاده کنید.

 

 

در نوروز کارهای‌تان را اولویت‌بندی کنید

شاید شنیده باشید که وقتی رام‌کنندگان وارد قفس شیر می‌‌شوند با خود چهارپایه‌ای می‌برند؛ اما چرا چهارپایه؟

آن‌ها پایه‌های چهارپایه را به سمت صورت شیر می‌گیرند و شیر مجبور می‌شود که به هر چهار پایه توجه کند.

این گونه او فلج می‌شود؛ زیرا توجهش تقسیم می‌شود و سلطان جنگل تسلیم می‌شود؛ اما ارتباط سلطان جنگل و کنکور چیست؟

کم کم به روزهای پر از نشاط و هیجان نوروز باستانی نزدیک می‌شویم و این شور و نشاط، خود را در قالب خرید و گشت و گذار، مهمانی رفتن و مهمانی دادن، به نمایش می‌گذارد و هر کدام توجه خاصی را می‌طلبد؛ پس هوشیار باشید که تقسیم شدن توجه، شما را فلج نکند. این بدان معنا نیست که نوروز امسال را کاملاً از دست بدهید اما توجه داشته باشید که کارهای‌تان را اولویت‌بندی کنید و به هر کاری متناسب با اهمیتش توجه کنید.

چند نکته مهم برای استراتژی دوران طلایی نوروز

در دوران نوروز قرار نیست همه دروس را کامل و مشابه هم بخوانید.

پیشرفت در درس‌های عمومی را یکی از اهداف مهم خود قرار دهید و حل تست‌های کتاب هایی مانند زرد عمومی را در برنامه‌ی روزانه‌تان داشته باشید و به مجموعه تست‌های سایر گروه‌های آزمایشی جواب بدهید.

برنامه‌ی انعطاف‌پذیری تنظیم کنید و از مطالعه‌ی فشرده و مداوم بپرهیزید و دوره‌های استراحت را در برنامه‌تان در نظر بگیرید تا همواره شاداب و پرانرژی باشید.

به خودتان تلقین کنید که موفق خواهید شد. وقتی تلاش‌ می‌کنید و در روزهایی که دیگران درس نمی‌خوانند یا کم‌تر مطالعه‌ می‌کنند، درس‌ می‌خوانید، دلیلی برای پیشرفت نکردن وجود ندارد.

تست‌های ارزشمند و ستاره دار و پرتکرار حل کنید.

مطالعه را از پایدار کردن نقاط قوت شروع کنید و به برطرف کردن بخشی از نقاط ضعف بسنده کنید. فراموش نکنید؛ هیچ نقطه‌ی ضعفی نمی‌تواند برای همیشه پایدار باشد ولی ثبات و پایداری نقطه‌ی قوت‌ می‌تواند دائمی و همیشگی باشد.

پرانرژی و باانگیزه در آزمون نوروز شرکت کنید و آموخته‌های‌تان را ارزیابی و جمع‌بندی کنید.

دوران طلایی نوروز را سکویی برای جهش و پیشرفت خودتان قرار دهید و به صورت متعادل در همه‌ی درس‌ها پیشرفت کنید.

یک اصل مهم برای دوران نوروز

برخی از دانش‌آموزان که در طول نیم‌سال اول درس نخوانده‌اند، برنامه‌ریزی فشرده‌ای برای خود می‌ریزند و انتظار دارند که کل کتاب‌ها را در طول ایام عید به طور دقیق بخوانند و چون نمی‌توانند به برنامه برسند در ابتدای راه، از خواندن سر باز زده و به طور کامل خواندن را کنار می‌گذارند و به دید و بازدیدهای خود می‌رسند.

ایام عید فقط برای مرور مطالب و تست زدن است نه خواندن عمقی درس‌ها .بهتر است  نقاط قوت خود را پیدا کنید و سعی کنید در این مباحث قوی قوی و مسلط شوید. باید قدرت مدیریت و انتخاب مباحث را داشته باشید.

اگر بخواهید همه‌ی مطالب را بخوانید، مطمئن باشید که هیچ چیز را نخواهید خواند.

با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید حجم زیادی از مباحث نیم‌سال اول را به طور دقیق بخوانید. استفاده از بسته نوروز مکتبستان را به همه عزیزان توصیه میکنم.

 

برنامه مطالعاتی دوران نوروز

تعطیلات نوروز در بهترین حالت بین 14 تا 16 روز است و با تعطیلی مدارس و کلاس‌های آموزشگاه برای اکثر داوطلبان و دانش‌آموزان موقعیت فوق‌العاده‌ای برای رفع مشکلات درسی به نظر می‌رسد. اما واقعیت این‌جاست که عید بیش‌تر به جهت موقعیت زمانی، یک نقطه‌ی عطف است و افرادی که در این برهه‌ی زمانی جهت حرکت خود را اصلاح ‌کنند، وضعیت بهتر و مساعد‌تری خواهند داشت.

داوطلبان سال‌های گذشته که در این زمان تغییری در فعالیت‌های خود ایجاد کرده و نتیجه‌ی قابل قبولی گرفته‌اند، از عید و بعد از آن به‌خوبی یاد می‌کنند و دانش‌آموزان و داوطلبان فعلی را هم به دوران عید متوجه می‌سازند.

اصولاً افرادی که از این دوره‌ی زمانی دوهفته‌ای خوب استفاده می‌کنند، در هر شرایط درسی، به جمع‌بندی تمام منابع مطالعاتی خود امیدوار می‌شوند. همین امیدواری و روحیه‌ی مضاعف سبب می‌شود که این داوطلبان و دانش‌آموزان با توان مطالعاتی بیش‌تری فعالیت‌های درسی‌شان را پیش ببرند.

پس در ایام عید نوروز: اول مطالعه، بعد استراحت.

در این شیوه می‌توان روزهای ابتدایی تعطیلات را به اجرای برنامه‌ی مطالعاتی پرداخت و در اتمام کار به استراحت و سفر پرداخت.

برنامه‌ی مطالعاتی عید:

تعطیلات عید، زمان دوره‌ی درس‌های پایه‌ و پیش یک است. برای مثال می‌توان گفت، تعطیلات عید به مثابه‌ی زمانی است که برای مسافرتی آماده شده‌اید و قبل از سوار شدن به وسیله‌ی نقلیه‌ی خود، تمام وسایل سفر را بار دیگر بررسی می‌کنید تا چیزی ‌جا نمانده باشد. با توجه به این‌که در امتحانات ترم اول درس‌ها را جمع‌بندی کرده‌اید (و حتی اگر این کار را انجام نداده‌اید در اردیبهشت‌ماه فرصت کافی برای این کار خواهید داشت) و نیز در امتحانات ترم دوم هم درس‌ها را دوره خواهید کرد، پس می‌توان گفت که دوران مطالعاتی نوروز بهترین زمان برای جمع‌بندی و مطالعه‌ی درس‌های پایه‌ است.

مسلم است که مرور جزوه‌ها و کتاب‌های درسی و بهتر از آن‌ها خلاصه‌های درس‌های مختلف در اولویت است ولی تست‌زنی از فعالیت‌هایی است که در تعطیلات عید بسیار بسیار مهم‌تر از قبل است و باید جدی‌ترین فعالیت مطالعاتی شما باشد. پیشنهاد می‌کنیم در این زمان به منابع کمک‌آموزشی و تست‌زنی قبلی خود رجوع کنید و فقط در مواردی از کتاب‌های جدید تستی استفاده کنید که منابع تستی قبلی خود را بارها دوره کرده و مسلط شده‌اید. توجه اغلب داوطلبان و دانش‌آموزان در تعطیلات به درس‌های اختصاصی است اما باید بدانیم که در آزمون‌های بعد از عید که حجم درس‌ها بیش‌تر می‌شود و آزمون به سمت جامع شدن پیش می‌رود و حجم درس‌ها به‌ویژه عمومی‌ها زیاد می‌شود، درصد درس‌های عمومی (مانند کنکور سراسری) افت می‌کند و تأثیر این درس‌ها به مراتب بیش‌تر از آزمون‌های مقطعی و مرحله‌ای می‌شود.

مشاهده مقاله  تکنیک های مطالعه ادبیات

به همین سبب تئوری کنار گذاشتن درس‌های عمومی در تعطیلات عید اصلاً صحیح نیست. ادبیات و دین و زندگی مجموعاً شامل حدود 200 درس هستند و عدم مطالعه‌ی آن‌ها به معنی آن است که فرد هفته‌های متوالی در اردیبهشت را باید صرف مطالعه‌ی آن‌ها کند و این خود یعنی کنار گذاشتن برخی درس‌های اختصاصی که در عید مطالعه شده است. پس علاوه بر تست‌زنی مداوم در عید، عمومی‌ها را هم مثل سابق در برنامه‌ی خود بگنجانید. حتی عده‌ای بر این عقیده‌اند که به دلیل حجم کم درس‌هایی مثل عربی عمومی و زبان عمومی باید آن‌ها را در تعطیلات عید به اتمام رساند و با زدن تست جامع (مشابه سؤالات کنکور و با همان بودجه‌بندی) در این دو درس نه‌تنها تسلط بر آن‌ها را افزایش داد بلکه فرصت بهتری برای مطالعه‌ی ادبیات و دین و زندگی در ماه‌های بعد ایجاد کرد. توجه داشته باشید عربی و زبان جزو معدود درس‌هایی بوده‌اند که در چند سال اخیر در کنکور سراسری درصد 100 در آن‌ها توسط داوطلبان کسب شده است.

شیوه ی برنامه ریزی دوران عید

در دوران عید نوروز شما باید مباحث پایه و پیش یک را بخوانید.

برای این مطالعه دروس را طبقه بندی کنید:

1-دروسی که تسلط شما خیلی بالاست.

2- دروسی که تسلط شما در حد متوسط است.

3-دروسی که تسلط شما پایین است.

برای دسته اول سبک مطالعه شما مرور خلاصه ها (خلاصه های خودتان یا خلاصه های کتاب های تست و .. ) باشد و در مرحله دوم تست زنی زیاد از این مباحث.. سعی کنید در زمانی که دارید از حداکثر توان خود برای تست زنی استفاده کنید.

برای دروس دسته دوم شما باید بر روی مباحثی که قدری تسلط شما پایین تر است تمرکز بیشتری کنید. از کتاب های خود و جزواتتان در این مباحث استفاده کنید. سعی کنید  مباحثی را گزینش کنید که سریعتر آن ها را به حد تسلط بالا برسانید و مطالعه دقیقی برای آن ها داشته باشید و در روزهای بعد به تست زنی آن ها بپردازید. دقت کنید این روش را برای همه دروس و همه مباحث به کار نبرید !

برای دسته سوم نیز شما باید فقط برخی از مباحث را برای نوروز هدف گذاری کنید. دقت داشته باشید در نوروز شما باید حرفه ای کار کنید و به نوعی دروس را بخوانید تا در حداقل زمان بیشترین بازده را در کارتان داشته باشید.

منبع مناسب دوران طلایی نوروز

وقتی به متخصصان تغذیه مراجعه می‌کنیم معمولاً غذاهای سبک را به ما پیشنهاد می‌کنند؛ زیرا غذای سبک احساس آرامش را در انسان بیش‌تر می‌کند و میزان هوشیاری را نیز افزایش می‌دهد. در ایام نوروز به دلیل رفت‌وآمد زیاد، معمولاً با غذاهای مجلسی بیش‌تر سروکار داریم. این‌که باید مراقب باشیم از غذاهای سبک استفاده کنیم یک طرف قضیه و این‌که از یک منبع سبک برای مطالعه استفاده کنیم طرف دیگر قضیه است. بزرگ‌ترین دغدغه‌ی ذهنی شما در ایام طلایی نوروز این است که نمی‌دانید چه بخوانید، چه‌طور بخوانید یا از کجا شروع کنید.

از همین ابتدای مسیر به دنبال راهکارهای پیچیده نباشید. راهکارهای پیچیده موجب سردرگمی بیش‌تر شما می‌شود. همان‌طور که می‌دانید باید از اول راه برنامه داشته باشید و باز هم بهتر از ما می‌دانید که اولین گام برنامه‌ریزی، انتخاب کتاب است. در ایام نوروز باید کتابی سبک و مناسب حال و هوای آن روزها انتخاب کنید. منظور، منبع مناسبی است که شما را از سردرگمی خارج ‌کند. کتابی که ما در آن تست‌های خارق‌العاده طراحی نکرده‌ایم و شما هم نباید انتظار تست‌های خارق‌العاده داشته باشید. یادتان باشد مهم نیست که شما چه نوع تستی می‌زنید؛ مهم این است که زیاد تست بزنید. برنده‌ی ماراتن آزمون‌ها و کنکور کسی است که زیاد تست می‌زند. به طور مثال شما 10 صفحه از یک درس را در نظر بگیرید. یک دانش‌آموز از این 10 صفحه، 10 تست می‌زند، دیگری از همین 10 صفحه 20 تست و نفر سوم از این 10 صفحه 50 تست تمرین می‌کند. مسلماً  احتمال موفقیت دانش‌آموز سوم به مراتب بیش‌تر از دانش‌آموز دوم و دانش‌آموز دوم به مراتب بیش‌تر از دانش‌آموز اول است. وقتی زیاد تست می‌زنید، دامنه‌ی تست‌هایی که در ذهنتان تثبیت شده بیش‌تر می‌شود و وقتی در جلسه‌ی کنکور یا آزمون نشسته‌اید هنگام پاسخ دادن به سؤالات احتمال این‌که مشابه آن تست را قبلاً دیده باشید خیلی بیش‌تر می‌شود و با نتیجه‌ی بهتری روبه‌رو خواهید شد.

برای دوران نوروز و دوران جمع بندی بسته ای را تحت عنوان پکیج نقره ای جمع بندی فراهم کردیم که تمامی ویژگی های اصولی برای مطالعه این دوران تا کنکور را دارد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید بر روی عکس زیر کلیک کنید:

جمع بندی کنکور

  • این بسته شامل سؤالات تستی و تشریحی ستاره دار است؛ بنابراین شما هم باید هر دو نوع سؤال را تمرین کنید.

  • این بسته شامل پاسخ‌نامه است و مطمئناً مطالعه‌ی آن، مفید خواهد بود.

  • این بسته حاوی جزواتی برای مطالعه سریع در دوران کنکور است.

 

 

دید و بازدید و مسافرت در ایام نوروز

دانش‌آموزان کنکوری لطفاً به این جمله به دقت توجه کنید: “عید امسال با تمام عیدهایی که تا به امروز تجربه کرده‌اید و از این به بعد تجربه خواهید کرد متفاوت است.”

امسال شما نباید این روزها را به چشم عید ببینید بلکه باید این روزها و بهتر بگویم این ثانیه‌ها را به چشم فرصتی طلایی برای پیشرفتی چشمگیر در نظر بگیرید.

سعی کنید در این ایام از مسافرت رفتن هر چند کوتاه پرهیز کنید و فقط به دیدوبازدیدهای ضروری بروید و روی در اتاق خود یک تابلو ورود ممنوع بزنید تا همه‌ی فامیل بدانند شما امسال برای ایام طلایی خود برنامه دارید و قصد دارید در این ایام همه را شگفت‌زده کنید.

تأکید می‌کنم که عید امسال شما با تمام عیدهای دیگر زندگی شما متفاوت است؛ پس لطفاً برنامه‌ای متفاوت، خاص و منطقی برای این عید متفاوت داشته باشید.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود