روش خواندن زیست | زیست ترکیبی

روش خواندن زیست

بنده دکتر سجاد تجربه کنکور های ۹۰ ۹۱ و ۹۲ را دارم. بالاخره در ۹۲ نتیجه گرفتم و الان در دانشگاه داروسازی تبریز درس میخوانم. هرچند رتبه مورد نیاز پزشکی را آوردم اما به دارو خیلی علاقه داشتم.

یک توضیح مختصر در رابطه با روش خواندن زیست میخواهم بدهم. یادمه زیاد بودن دانش آموزان هم دوره خودم که اکثرا داعی بالا زدن زیست را میکردند. اما معمولا نمیتوانستند بزنند. واقعا گره کار کجاست؟ آیا برای این درس حتما باید از کلاس های آنچنانی استفاده کرد یا میشود که به کلاس کنکور نرفت و در زیست نتیجه گرفت؟ به مطالبی که میگویم به طور کامل دقت کنید: کلا برای روش خواندن زیست کنکور شما باید سه اصل را رعایت کنید.

روش خواندن زیست

روش خواندن زیست

سه اصل روش خواندن زیست

این سه اصل عبارت اند از:

الف عمیق خواندن

ب)مفهومی خواندن

ج) ترکیبی خواندن

 

عمیق خواندن زیست

خیلی ها و حتی آنهایی که ادعا میکنند بهترین مشاور هستند تفاوت بین “مفهومی خواندن” و “عمیق خواندن” را بلد نیستند. بگذارید با یک مثال از کتاب درسی موضوع را برایتان روش کنم.

مثلا در فصل ۵ سال دوم در مورد حشرات میخوانیم که«سیستم تنفسی حشرات از تعدادی لوله های درونی به نام نای تشکیل شده است. شاخه های نای در سراسر بدن منشعب هستند. تبادل گازهای تنفسی از این انشعابات با سلولهای بدن به طور مستقیم و بدون نیاز به همکاری دستگاه گردش مواد صورت میگیرد». خب بیایید با هم این قسمت از کتاب درسی را از لحاظ عمین خواندن بررسی کنیم. ببنید بچه ها دانش آموزان تجربی باید وقتی با چنین متن های پر ملاطی در کتاب درسی مواجه میشند باید خیلی عمین آن را مطالعه کنند.

چگونه ریاضی رو بالا بزنیم

حالا اینکه گفتم یعنی چه؟ ببنید در متن کتاب اشاره شده “تعدادی لوله درونی” یعنی دانش آموز دقیقا باید با تفکر طراح سوال به متن کتاب درسی نگاه کند.ممکن است طراح بیاید و به جای واژه “درونی” واژه “بیرونی” را قرار دهد بنابراین کسی که متن را به دقت نخوانده در چنین تله هایی خواهد افتاد.یا مثلا گفته لوله ها….دقت کنید حتی شما باید دقیقا به این “ها” نیز توجه داشته باشید. ممکن است طراح بیاید و به جای “لوله ها” بگوید “یک لوله درونی”. شاید در ابتدا برای شما این روند مسخره و یا حتی خسته کننده باشد.اما شما اگر میخواهید نتیجه بگیرید باید چنین دید را نسبت به درس زیست شناسی به یک روند تبدیل کنید. همچنین در عبارت بالا توجه به واژه های “نای” – “در سراسر بدن” – “به طور مستقیم” و نیز “بدون نیاز به همکاری دستگاه گردش مواد” بسیار بسیار مهم هست.

 

شما میتوانید در هنگام مطالعه با استفاده از خودکار های رنگی گوناگونی آنها را مشخص کنید. مثلا برای قید ها رنگ قرمز برای شکل ها و زیر نویس های آنها رنگ سبز و برای متن کتاب درسی و توجه به واژه های اینچنینی نیز رنگ صورتی را انتخاب کرده و هایلایت نمایید. حال شما با انجام این مرحه اصل اول را رعایت کرده اید. اصل دوم مفهومی خواندن.

 

خب حالا مفهومی خواندن زیست یعنی چه؟

شاید طراح سوال بیاید و در رابطه با این مطلب تستی طراحی کند که یکی از گزینه های آن این باشد: در ملخ هموگلوبین گاز اکسیژن را به ماهیچه های عقبی میرساند. کسی که عمیقا درس را خوانده باشد متوجه میشود که این گزینه غلطی است. چرا که گفته هموگلوبین اکسیژن را حمل میکند. در حالی که گفتیم سیستم گردش مواد دخالتی در تنفس جانور ندارد بنابراین…. شما با اجرای این مرحه اصل دوم را نیز پشت سر گذاشته اید.

یک راه پیشنهادی برای یادگیری مبحث ژنتیک

حالا میرسیم به اصل سوم. اصل سوم ترکیبی خواندن است.

 

ترکیبی خواندن زیست

شما که واژه “حشرات” را شنیده اید باید تمامی نکات ترکیبی آن را هم کار کنید اععم از:داشتن گردش خون باز +فراوان ترین و موفق ترین جانوران در طول تاریخ زمین+دفع اوریک اسید و…..با رعایت این سه اصل و البته مرور های متوالی میتوان یک صدر فوق العاده بالا کسب کرد. مثال خودم که زیست ۹۲ را ۸۰ درصد زدم. و این یک درصد خیلی خوب برای دانش آموز تجربی است.شما هم میتوانید.و دیگر اینکه اصلا و ابدا در مطالعه زیست زیاده روی نکنید.یعنی کم نیستند دانش آموزانی که وقت ریاضی و فیزیک و عربیشون را میذارند روی زیست و این یک اشتباه محض است./////

 

موفق باشید.دکتر سجاد.

 

 

روش مطالعه زیست شناسی (چگونه شاخ زیست شناسی را بشکنیم )

 

چه‌کار کنیم که مطالب زیست را فراموش نکنیم؟ ( فراموشی زیست )

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

17 دیدگاه برای “روش خواندن زیست | زیست ترکیبی

  1. رضا گفته:

    باسلام
    بسیار ممنونم از این مطالب مفید که توضیح دادید.
    اکثر صحبت های شما درست هستش اما من خودم به این نتیجه رسیدم که روشی را که یه نفر به کار برده و ازش نتیجه گرفته الزاما روشی نیست که برا من هم جواب بده اما بیشتر مواقع جواب میده.
    مثلا پشتیبان خودم توی کانون دانشجوی پزشکی هستش و با هایلایت کردن به شدت مخالفه !!!!! و دلیلش را اینطور توضیح میده که «مطالب زیست همش مهم هست همه کلمات باید به یک اندازه توجه کرد و اگه مطالب را هایلایت کنید موقع مرور چشمتون خودبه خود از کلمات هایلایت نشده بی توجه رد میشه و این خوب نیست»
    این نظر اون هستش و شاید درمورد من روش شما جواب بده و شایدم روش پشتیبانم…
    اینه که میگم الزاما جواب نمیده.
    درمورد منابع هم همین طوره. من خییییلی ها رو دیدم که میگن فلان کتاب را نخرید اما بعد میبینم یه شخصی با همون کتاب که سفارش شده بود نخرید نتیجه خییییلی خوبی گرفته!!!!!
    به هر حال مطلب بسیار عالی و خوبی بود.ممنون.

  2. مسعود گفته:

    دکتر سجاد خداییش روش خوبی است من از این روش قبل از اینکه مطلب شما را بخونم استفاده میکردم . خوشحالم که این روش را کسی که زیست ۸۰ زده استفاده میکرده به خودم امیدوار شدم.ممنون

  3. رضا گفته:

    با سلام،
    من در درس زیست شناسی یه مشکلی دارم و اونم اینه که موقع تست زدن نمیتونم تست بزنم!!!!!!!!!
    وقتی میبینم تست های خط به خط زیست شناسی خیلی سبز را اشتباه جواب میدم یه کم ناامید میشم که اگه تست های خط به خط را اشتباه بزنی به خودت امید واری که تست های مفهومی کنکور را بزنی!!!!
    لطفا راهنمایی کنید.

  4. سجاد (در پاسخ به آقا رضا) گفته:

    سلام آقا رضایی که میفرمایید در زدن تست های خط به خط مشکل دارم….ببینید من روش اون رو توضیح دادم در بالا.به واژه های خطیر توجه کنید. حتما از چند عدد خودکار رنگی استفاده کن. اما این هایلایت کردن هم راه و روش هایی را دارد.گروهی از دانش آموزان هستند که کل کتابشون رو عین دفتر نقاشی میکنند.یعنی زیر همه سطر ها خط میکشند.این اشتباه است.باید زیر واژه های مهم خط بکشید.. واژه هایی از قبیل معمولا عموما عمدتا تقریبا همواره.این ها را نیز جزء قید ها حساب کنید. در پست بعدی سعی میکنم عکسی از کتاب درسی زیست خودم را در سایت قرار دهم تا ببنید که چگونه واژه های مهم را به روش رنگ آمیزی مشخص میکنند.

  5. زهرا گفته:

    سلام
    من واسه زیستم کتاب+جزوه عمارلو رو میخونم که نکات ترکیبی رو هم آورده.داخل خونه که تست میزنم اکثرا درست.
    روشی که واسه آزمون جمع بندی کانون[۱۰بهمن]خوندم رو واسه آزمون۲۴بهمن هم خوندم اما جواب نداد.
    درصد زیستم افتضاحه.همین آزمون۱۰بهمن۵۰زدم اما خیلی بـــــده:-((بقیه آزمونام که اصلا حرفشو نزن.کلا گند میزنم
    نمیتونم با زیست کنار بیام.چه کنم؟؟؟؟

  6. Neda گفته:

    سلام
    عرایض مفید شمارو مطالعه کردم ان شاءالله که برای من و بقیه دوستان نتیجه خواهد داد.. متشکر بابت وقتی که گذاشتید.

  7. Neda گفته:

    سلام
    راهنمایی شمارو مطالعه کردم..ان شاءالله که برای من و بقیه دوستان هم نتیجه خواهد داد..متشکر بابت وقتی که گذاشتید.

  8. Faty23 گفته:

    سلام من تو.ی مقاله دیگه خوندم که طرف میگفت قبل از مطالعه تست میزده بعد با توجه به سوالا متن درس رو میخونده خب الان ینی چی این روش؟

    • Hossein گفته:

      آره توی این روش میتونی با توجه به تستا توجه بیشتری به بخش های متن کنی و به صورت ناخودآگاه اون تست هایی که دیدی رو به بخش های مربوط بهشون توی درسنامه توجه بیشتری می‌کنی لازم هم نیست کامل تستو جواب بدی فقط تیتو بخون و بفهم چی میخواد

  9. نیلوفر گفته:

    من الان پشت کنکوریم.با اینکه روزی سه چهار ساعت برای زیستم تایم میذارم ولی درصدم به پنجاهم نمیرسه.واقعا دیگه نمیدونم چیکار باید بکنم.خواهش میکنم ازتون لطفا کمکم کنید.مشکل من فقط زیست و فیزیک ک زیر ۵۰ میزنم!

  10. Baran گفته:

    سلام وقت بخیر .ممنون از مطلب مفیدتون .یه سوال یعنی اگه سال اول نتیجه نگرفتیم خدای نکرده برای سال بعد امادشیم یا اینکه بریم دانشگاه ؟!؟!!اینکه شما ۳سال کنکور دادین خسته کنده نبود براتون؟!!

  11. amir_usj گفته:

    یادمه یکی میگفت هر چی بیشتر میخواستم به ذهنیت طراح پی ببرم بیشتر از زیست دور میشدم (ایشون الان پزشکی تهران میخونن )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود