درآمد رشته دندانپزشکی چگونه است؟

درآمد رشته دندانپزشکی چگونه است؟ 

دندانپزشکی شاخه‌ای از پزشکی است که به سلامت و درمان بیماریهای دهان، فک، دندان و بافت‌های اطراف آن می‌پردازد. براساس شواهد؛ تاریخچه‌ی دندانپزشکی به 7000 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. و جراحی دندان، اولین تخصص در پزشکی بوده است.

بسیاری از انسان‌ها از زمان‌های قدیم به دندانپزشکی علاقه‌مند بودند. و به مطالعه و درمان ابتدایی دهان، دندان‌ها، صورت، لثه، فک با استفاده از عسل، روغن میخک، سیر، و …. و همچنین با ابزارهای ساده و ابتدایی مانند: مته به جراحی دندان می‌پرداختند که در درمان، موثر شناخته شده بود.

اما بعدها با ظهور انواع بیماری‌های مختلف دهان و دندان دکتر جان.‌م.‌هاریس اولین مدرسه دندانپزشکی جهان را تاسیس کرد و به دندانپزشکی و بهداشت کمک فراوانی کرد. این مدرسه در سال 1828 افتتاح شد.

درآمد رشته دندانپزشکی چگونه است؟
درآمد رشته دندانپزشکی چگونه است؟

حرفه دندانپزشکی

یک دندانپزشک ساعت‌های زیادی را به هر بیمار اختصاص می‌دهد بنابراین باید خود از سلامت جسمی، بخصوص از سلامت چشم، دستها و عضلات برخوردار باشد. و مهمتر از آن دارای صبر و حوصله بالایی باشد. در بسیاری از کشورها دندانپزشک نه تنها در مطب بلکه در درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، زندان‌ها، پایگاه‌های نظامی، مدارس، شبکه‌های بهداشت، کلینیک‌ها و همچنین به عنوان مدرس دانشگا‌هها و …. نیز فعالیت می‌کند.
این نکته مهم را هم بگویم که حرفه دندانپزشکی شامل بسیاری از خطرات بهداشتی برای دندانپزشک، دستیار دندانپزشک، پرستار و رادیولوژیست است. که این موارد عبارتند از:



1. اختلالات اسکلتی عضلانی:

چون برای یک دندانپزشک ممکن است درمان بیمارش ساعت‌ها طول بکشد بنابراین احتمال میرود عضلات و استخوان‌های دندانپزشک به مرور زمان آسیب ببیند.


2. عفونت از بیماران:

خیلی از بیماران ممکن است دچار عفونت دهان و دندان شده باشند که اگر دندانپزشک موارد بهداشتی را رعایت نکند و یا بعد از درمان بیمار وسایل را استریل نکند علاوه بر اینکه خود، بیمار می‌شود دیگر افراد نیز بیمار می‌شوند.

3- بیماری‌های واگیردار:

بسیاری از بیماران ممکن است دچار بیماری‌های واگیردار مانند: سل، هپاتیت، ایدز و …شده باشند که در صورت رعایت نکردن بهداشت، علاوه بر اینکه این بیماری‌ها به دندانپزشک سرایت می‌کند ممکن است خیلی از افراد را درگیر کند.

4- تابش اشعه:

دستگاه رادیوگرافی برای دندانپزشک و دستیارش به علت داشتن اشعه ایکس بسیار مضر است.

تحصیل در رشته دندانپزشکی

قابل توجه دانش‌آموزان و کنکوری‌های عزیز که خیلی علاقمند به رشته دندانپزشکی هستند باید بدانند که در ایران تنها راه ورود به این رشته از طریق کنکور تجربی است. تحصیل در رشته دندانپزشکی 6 سال طول می‌کشد که دو سال اول آن علوم پایه و تئوری و از ترم 5 به بعد کارهای عملی شروع می‌شود که برای یک دانشجوی دندانپزشکی بسیار مهیج است. و از ترم 9 و 10 به بعد می‌تواند علاوه بر تحصیل، در درمانگاه‌ها به عنوان دستیار دندانپزشک مشغول به کار شود. و به درمان بیماران بپردازد.

تخصص‌های دندانپزشکی

  • درمان و ترمیم دندان‌ها
  • پروتزهای دندانی. مانند: پروتزهای ثابت و متحرک، تحرک کامل یا جزئی
  • درمان دندانهای میکروسکوپی
  • جراحی دهان، فک و صورت
  • بیماری پریودنتال
  • بیماری‌های دهان
  • دندانپزشکی کودکان: مراقبت از دندان کودکان یک تخصص از شاخه‌های دندانپزشکی است که از قرن بیستم استارت خورده است. هدف آن حفظ سلامت دهان و دندان کودکان است. و امروزه دندانپزشکان با کمک والدین و برنامه‌های آموزشی توانسته‌اند بسیاری از مشکلات دندان کودکان را پیشگیری کنند. بسیاری از دندانپزشکان بعد از اتمام تحصیل، فقط دوست دارند دندانپزشک کودکان باشند.
  • رادیولوژی دندانپزشکی
  • ایمپلنت دندان
  • خرابی، پوسیدگی و پر‌کردن دندان
  • دندانپزشکی پیشگیرانه
  • ارتودنسی
  • آناتومی دندان‌ها
  • بیماری‌های دندانی

مشاهده مقاله  کل تاریخ ادبیات در 8 صفحه

خیلی از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور، سا‌لها قبل از اینکه وارد رشته دندانپزشکی شوند ادای یک دندانپزشک را در می‌آورند. حتی شما هم ممکن است جزء این دسته از افراد باشید. اتفاقا کارِتون عالی و پسندیدست چرا که وقتی بازیگری نقشی را می‌کنید که نیستید یه روزی خود را در آن چیزی که تصور می‌کنید خواهید یافت به این می‌گویند: ارتعاش یعنی تصویر‌سازی. حالا دندانپزشکهای عزیز : بهتره با وسایل دندان‌پزشکی هم آشنا شوید تا بهتر بتوانید به دیگران این اطلاعات رو انتقال بدید و همه شما را خانم و آقای دکتر صدا کنند و انگیزه شما برای قبول شدن در این رشته چندین برابر شود.

برخی از ابزار دندانپزشکی مورد استفاده در  تشخیص، معاینه و جراحی:

  • تهویه مطبوع
  • ماسک
  • خنک کننده استخوان
  • نگه‌دارنده لثه
  • قیچی
  • سوزنگیر: سوزنگیر شبیه به قیچی است که به دندانپزشک کمک می کند که سوزن را در حین بخیه زدن بافت مورد نیاز، بطور محکم نگه دارد.
  • وسایل بخیه و…

دانش‌آموزان و کنکوری‌های رشته تجربی باید بدانید که اشتغال به تحصیل در رشته دندانپزشکی نیاز به هوش، توانایی و مهارت‌های تحلیلی بالا دارد. چرا که دانشجوی دندانپزشکی، بسیاری از رشته‌ها را مطالعه می‌کند. موفق شدن در این رشته مستلزم شروطی از جمله: معدل دروس دبیرستان و نمرات دروس زبان انگلیسی است. و همچنین رتبه کشوری شما در کنکور تجربی باید کمتر از 800 باشد. (البته یک تخمین رتبه می تواند بیشتر شما را راهنمایی کند.) اگر شما بتوانید زیست را بالای 80 درصد و بقیه دروس مهم مانند: فیزیک و ریاضی و شیمی را بالای 50 درصد بزنید صد‌در‌صد در این رشته قبول خواهید شد.

درآمد رشته دندانپزشکی در بسیاری از کشورها

در کشورهایی مانند: آمریکا، کانادا، انگلیس و برخی از کشورهای اروپایی درآمد دندانپزشک به صورت متوسط معادل ​​66.17 دلار در هر ساعت کار است. درآمد سالانه یک دندانپزشک بطور متوسط 8 میلیارد تومان است.

درآمد روزانه یک دندانپزشک در ایران با توجه به تخصص و تبحری که دارد ممکن است به 15 میلیون برسد و همگی اینها بستگی به میزان مراجعه کننده و همچنین زمانی دارد که می‌گذارد. و درآمد سالانه او بین یک تا 5 میلیارد تومان می‌تواند باشد.

دانش‌آموزان و داوطلبان گرامی می‌دانیم بسیاری از شما انگیزه زیادی برای موفق شدن در رشته دندانپزشکی را دارید. و این خیلی عالیه چرا که انگیزه شما می‌تواند به تمام رویاهایتان جامه عمل بپوشاند و شما را بر بام آرزوهایتان بنشاند. امیدواریم ما هم در این مقاله توانسته باشیم شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کرده باشیم.

 

مقالات خواندنی: 

برنامه ریزی کنکور 1401 رایگان

تاثیر معدل در کنکور 1401

روش اصولی مطالعه واژگان و املای ادبیات فارسی

بهترین روش مطالعه زیست

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود