خواندن برای کنکور در 90 روز / تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها

خواندن برای کنکور در 90 روز

چطور می‌توانید تنها با 90 روز مطالعه برای کنکور سراسری آماده شوید و در رشته‌ی دلخواه‌تان قبول شوید؟ تاکید می‌کنم خواندن برای کنکور در 90 روز. احتمالا شما که این مقاله را می‌خوانید در چنین شرایط مشابهی قرار دارید و امیدی هم به انجام آن ندارید. اما فقط چند دقیقه وقت بگذارید و این مطلب را بخوانید. بله درست است. شما نه تنها می‌توانید برای کنکور آماده باشید بلکه به هدف‌تان هم می‌رسید. اما چگونه؟

خواندن برای کنکور در 90 روز
خواندن برای کنکور در 90 روز

تصور کنید وارد باشگاه ورزشی شده‌اید و مربی به شما می‌گوید باید نیم ساعت روی تردمیل پیاده‌روی کنید. شما فعالیت را شروع می‌کنید و چند دقیقه‌ی اول به آرامی راه می‌روید. مربی از شرایط شما راضی نیست و سرعت تردمیل را چند درجه بالا می‌برد، اکنون با این شرایط جدید چطور می‌توانید پیاده‌روی را به پایان برسانید؟ شما همین الان هم دارید نفس نفس می‌زنید. در این شرایط احساس خستگی می‌کنید اما سعی دارید ادامه دهید. هرچقدر بیشتر به سختی کار فکر می‌کنید بیشتر نفس نفس می‌زنید و خسته می‌شوید.

 

یک‌دفعه از دقیقه 20 همه‌چیز تغییر می‌کند. شما خیلی به نیرو و شرایط خود  فکر نمی‌کنید بلکه فقط دارید انجام می‌دهید. دیگر سرعت زیاد اذیت‌تان نمی‌کند، انگار نیروی جدیدی وارد بدن‌تان شده است. حتی صدای نفس‌ها مانع از حرکت نمی‌شود. شما فقط دارید حرکت می‌کنید و انجام می‌دهید و بالاخره کار را با موفقیت به پایان می‌رسانید.

 

کنکور هم دقیقا شبیه این مثال است. در اوایل سال شما به همه چیز فکر می‌کنید، به رویاها و آرزوهایتان، سریال‌های تلویزیونی، بازی کامپیوتری اما در نود روز پایانی فرصتی برای فکر کردن به چیزهای دیگر ندارید و باید روی دور سرعت بیفتید. جالب این است که بدن‌تان هم می‌تواند خود را با این شرایط تطبیق دهد فقط باید راه بروید. قدم‌ها را نشمارید. فقط راه بروید.

 

اکنون که شما آماده هستید تنها با 90 روز این مسیر پرسرعت را طی کنید باید چه کاری انجام دهید؟ خواندن برای کنکور در 90 روز چگونه امکان‌پذیر است و چه راهکار عملی می‌تواند به شما کمک کند؟ چطور باید درس بخوانید؟ نگران نباشید. به خواندن مطالب زیر ادامه دهید.

 

مقابله با پشت‌گوش‌اندازی

یکی از دلایلی که باعث شده است شما تا این لحظه نتوانید کارهایتان را انجام دهید خصلت پشت‌گوش‌اندازی است. و به این معنا نیست شما هدف نداشتید بلکه نتوانستید کارها را طبق برنامه‌ انجام دهید و اکنون حس خوبی ندارید.

 

اولین قدم این است که این احساس را کنار بگذارید و این ویژگی را در خودتان بپذیرید. هزاران نفر مثل شما هستند اما علی‌رغم داشتن این ویژگی کارهای مفیدی در زندگی‌شان انجام ‌می‌دهند. پشت‌گوش‌اندازی به معنای تنبلی نیست. شما اتفاقا خیلی فعال هستید. فقط کار بسیار ضروری مانند کنکور را انجام نمی‌دهید. یعنی اگر فعالیت اصلی شما فیلم دیدن بود، تمام روز درس می‌خواندید که فیلم نبینید.

 

راهکارهای زیر برای مقابله با پشت‌گوش‌اندازی موثر است:

– برنامه‌ درسی‌تان را به ترتیب اولویت از اول صبح تا آخر شب روی کاغذ بنویسید و با انجام هرکار جلوی آن تیک بزنید.

– در صورت امکان با فردی که منظم است درس بخوانید. برنامه‌هایتان را با هم درمیان بگذارید. این سبب می‌شود که شما کارتان را بهتر عملی کنید.

– برای عوامل حواس‌پرتی زمان تعیین کنید. مثلا پنج دقیقه به فلان کتاب یا فیلم فکر کنید و پس از انجام آن دیگر برای آن فکر وقت نگذارید.

– احساس سرخوردگی را کنار بگذارید و بدانید رقبایتان هم خیلی طبق برنامه پیش نمی‌روند.

 

معجزه‌ی تو؛ کپسولی به نام انگیزه

جمله‌ی معروفی می‌گوید: «از شکست خوردن نترسید، از تلاش نکردن بترسید. »

شما به هر دلیلی تا الان تلاش نکردید. اکنون دوره‌ی جدیدی برایتان شروع شده است. اگر قبلا نتوانستید درس بخوانید الان بهترین فرصت است که تمام تلاش‌تان را بکنید. حتما افکار مزاحمی شما را آزار می‌دهد. مثلا: «با سه ماه کاری نمی‌توان انجام داد. »، «رقبایم چند سال از من جلوترند. »، «امسال دیگر کار از کار گذشته است. » هیچکدام از این جملات حقیقت ندارد بلکه تنها در ذهن شما می‌گذرد.

 

اولین کار این است خودتان را از شر موانع خلاص کنید. اگر این افکار حقیقت دارد پس چرا هنگام غذا خوردن مانع نمی‌شود، چرا زمانی که می‌خواهید فوتبال بازی کنید مزاحم‌تان نمی‌شود؟ به خاطر اینکه خودتان را عادت داده‌اید هنگام درس خواندن به افکار آزاردهنده فکر کنید. اکنون با خوردن کپسول انگیزه افکارتان را عوض کنید. شما هیچ کاری غیر از مطالعه ندارید. می‌توانید روزی 17 ساعت درس بخوانید. فقط کافی‌ست یک هفته امتحان کنید، آنوقت متوجه معجزه خواهید شد. ذهن و بدن‌ شما می‌تواند خودش را با هر شرایطی تطبیق دهد و پس از مدتی با درس خواندن طولانی کاملا هماهنگ می‌شوید. تنها کاری که لازم است انجام دهید، افکارتان را با صدای بلند به اطلاع ذهن‌تان برسانید و سپس خواندن برای کنکور در 90 روز را شروع کنید.

 

هدف‌مند و با برنامه درس‌ بخوانید

بیایید از همین الان واقع‌بینانه با ماجرا برخورد کنید. شما زمان آن را ندارید که بر تمام کتاب‌ها و تمام مباحث مسلط شوید. باید از راه میان‌بر به نقطه‌ی پایان برسید. مثلاً درس ادبیات را درنظر بگیرید. شاید فرصت نکنید روی سوالات املاء و زبان فارسی مسلط شوید اما تعداد زیادی از سوالات مربوط به قرابت معنایی است. هرروز یک شعر جدید بخوانید و سعی کنید مضامین کلیدی آن را پیدا کنید. از کتاب‌های قرابت‌ معنایی استفاده کنید و هر روز کمی تمرین کنید پس از مدتی کوتاه به راحتی می‌توانید گزینه‌ها را حذف و به جواب برسید. شما با جواب دادن به سوالات قرابت معنایی حدود چهل درصد ادبیات می‌زنید و این بسیار مثبت است.

 

این دیدگاه را می‌توانید برای سایر دروس هم انجام دهید. سوالات کنکور را بررسی و مباحث مهم را بشناسید. سپس چند تا از این مباحث را در کتاب‌ها انتخاب کنید و بر آن مسلط شوید. استفاده از پکیج‌های شتاب مکتبستان به شما انگیزه مثبت می‌دهد و می‌توانید مباحث را با برنامه جلو ببرید.

 

جمع بندی از نگاهی دیگر

برای مباحثی که فکر می‌کنید در آن ضعیف هستید وقت صرف نکنید. اکنون فقط باید روی نقاط مثبت کار کنید. همچنین از مباحثی که برای یادگیری به زمان زیادی نیاز دارد دوری کنید. دانش‌آموزان کنکوری معمولا کوهی از کتاب‌ها را در اطراف خود دارند. این کار به شما ضربه می‌زند. منابع مهم را انتخاب کنید و بقیه را کنار بگذارید. اگر یک کتاب را خوب یاد بگیرید بهتر از آن است که ده کتاب نیمه‌ تمام داشته باشید.

 

مباحث را با توان و وقت‌تان بسنجید و در صورت لزوم با یک مشاور خوب مشورت کنید یا فیلم همایش‌های آنلاین را ببینید. تنها هنگام کنکور متوجه می‌شوید جواب دادن به سوالاتی که خوب بلد هستید چه لذتی دارد.

 

 

مقالات خواندنی: 

تست زنی کنکور به روش رتبه های برتر

کنکور منحصرا زبان و رشته های خوب آن

بهترین مدرس کنکور کیست؟

کنکور زبان و ۴ نکته‌ای که باید دانست

آیا میتونیم از اسفند به خودمون بیایم و تو کنکور ۹۸ نتیجه بگیریم ؟!

فهرست نهایی حذفیات کنکور ۹۸ – نظام جدید

جمع بندی کنکور ۹۸

نکاتی برای موفقیت در جلسه کنکور / مخصوص کنکوری های ۹۸

خواندن برای کنکور در عید

خواندن برای کنکور در عید / مخصوص کنکور ۹۸

 

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود