راه های جلوگیری از خواب آلودگی کنکوری ها-کنکور 1401

راه های جلوگیری از خواب آلودگی کنکوری ها

راهکارهای مقابله با خستگی در تابستان

سلام به همه­ ی مکتبستانی های عزیز, به ویژه داوطلبین عزیز کنکور 1401 در رشته های مختلف. تو این مقاله قصد داریم درباره راه های جلوگیری از خواب آلودگی کنکوری ها و عملا کیفیت و بازده مطالعاتی خودتون رو از دست بدین با هم صحبت کنیم.

یکی از چالش های اصلی بچه ها تو دوران تابستون که اتفاقا همزمان با شروع مطالعه برای کنکور 1401 هم هست بحث بی انگیزگی و خستگی های زود هنگام و تکراری موقع مطالعه هست, از اونجایی که مقوله درس خوندن و تست زدن از اول هم یکی از علایق بچه ها نبوده, همیشه سر و کله زدن با کتاب ها و تست ها یکی از چالش های اصلی بود و خیلی وقت ها باعث میشده کلا از درس و کنکور جدا بشیم و مسیر خودمون رو گم کنیم

حالا تو چی رفیق؟ تا امروز چجوری درس میخوندی؟ هدف این بوده فقط برنامت رو تموم کنی و بری سراغ Tv و گوشی یا نه قشنگ رو درسا زمان میذاری و خیلی دقیق میری جلو. بیا پس یکم صحبت کنیم باهم

 

خستگی حین مطالعه یعنی چی؟

ببین خستگی حین مطالعه اینجوری نیست که بخوای نفس نفس بیفتی. اینکه وسط درس خوندن خسته بشی خیلی طبیعیه ولی اگر تو گروه اولی باشی که گفتم، این خستگی میتونه خیلی زیاد اتفاق بیافته و حسابی وقت و انرژیت رو ازت بگیره بنابرین این کارایی که میگم باید انجام بدی.

 

چه عواملی باعث خستگی مطالعاتی میشن؟

اولین عاملی که باعث میشه شما سریع خسته بشین نفهمیدن درسه:

یعنی اگه شما سراغ درس ریاضی برید و هیچ چیز از درسی رو که دارید میخونید یاد نگیرید طبیعیه که خیلی زود رغبتتون به خوندن اون درس کم میشه و خسته میشید و اون درسو کنار میزارید و بعدش هم به خودتون سرکوفت میزنین. پس اگه میخاین از خوندن یه درس خسته نشین باید اونو یاد بگیرین تا موفع خوندن این احساس و داشته باشید که دارید یه کار مفید انجام میدید.

دومین عامل نداشتن برنامه ریزی مدونه:

شما به خودتون گفتید که امروز من ریاضی میخونم اما برای خودتون مشخص نکردید که کدوم مبحث رو و تا کجای مبحث رو بخونید برای همین مسیرتون معلوم نیست پس وقتی میرید سراغ درس خوندن چون نمیدونید که تا کجارو باید بخونید به محض اینکه به یه مبحث سخت میرسید کتابو کنار میذارید.پس قبل از اینکه سراغ یه درس برید اول برای خودتون مشخص کنید که قراره تا کجا یا تا چه ساعتی بخونید.

عامل سوم انتخاب زمان نامناسب برای خوندنه:

شما باید خودتون رو بشناسید و بدونید تو چه زمانی از روز بیشترین بازدهی رو دارید و توی اون زمان ها درسایی رو بخونید که نیاز به تمرکز بیشتری دارند.فرضا اگر شما بخاید که آخر شب که از لحاظ جسمی هم خسته اید سراغ درسی مثل ریاضی فیزیک یا عربی برید طبیعیه که خیلی نتونید خوندن رو ادامه بدید و بعد از یکم خوندن اون رو کنار میذارید.


چجوری خستگیم رو برطرف کنم؟

1 – یه پیشنهادم اینه که کد گذاری کنی

یعنی سعی کن به جای حفظ کردن فرمول ها یا لغات مختلف، اونا رو به یه چیزی که واست آشنا و شبیه هست نزدیک کنی. اینجوری درس خوندنت جذاب تر میشه و دیگه عمرا معنی اون کلمه یادت نمیره. معمولا بچه ها برای درس تاریخ ادبیات فارسی یا لغات زبان میتونن خیلی از این تکنیک استفاده کنن اما من میخوام بهت بگم که حتی تو درسایی مثل زیست و فیزیک هم میتونی واسه یادگیری بهتر مطالب از این روش استفاده کنی. این روش برای هر کس میتونه تو دایره لغات متفاوتی باشه که هر کدوم برای اون یه معنی خاص داشته باشن.

مشاهده مقاله  چگونه رتبه برتر کنکور 1401 شویم؟ 5 گام برای رتبه برتر شدن

2- بهتره با مغزت تصویر سازی کنی

هر شب یه تایمی رو بذار و صفحات کتابت رو چشمی نگاه کن، اگر از فلش کارت ها هم استفاده کنی که خیلی کمکت میکنه. حتی نوشتن فرمول ها و نگاه کردن به اون ها هم خیلی تو حفظ کردنشون موثره. همونجوری که خیلی وقت ها با گوش کردن به یه موزیکی اون رو کامل حفظ میشید و نمیدونین که از مرتبه چندم به بعد این اتفاق افتاده. همین داستان میتونه برای مطالب درسی هم باشه و شما با نگاه کردن های پیاپی و مرور های منظم تصویر سازی قوی از اون مطلب تو ذهنتون داشته باشین, جوری که فراموشیش به صفر برسه.

3- محیط مطالعت هم مهتغییر کنه جوابه

سعی کن میزت رو پشت به تخت خواب بذاری و اتاقیت نور کافی و دمای مناسبی داشته باشه. البته اگر اتاقت بی نظمه باشه هم باعث خستگی ذهنت میشه. پس حتما اول صبح به اتاقت رسیدگی کن. این که تو چه فضایی درس بخونی به شدت تو خواب آلودگی و یا بی انگیزه بودن تو تاثیر داره. اگر محیط مطالعه شما کتابخونه باشه ( که البته با توجه به شرایط کرونا خیلی محدود شده) به شدت تو انگیزه شما به درس خوندن تاثیر داره. ولی شما خودتون میتونین با نصب جملات انگیزشی و آرامش بخش اتاق یا فضای مطالعتون رو حسابی جذاب کنین و از درس خوندن تو اون فضا لذت ببرین.

4- به خودت انرژی بده

اگر یه سوال رو درست زدی مشت هات رو گره کن و به خودت آفرین بگو. اگر برنامت کامل انجام شد و وقت کم نیاوردی خودت رو تحسین کن. اینا حسابی بهت روحیه و انگیزه میده یادت باشه هیچوقت سراغ قهوه یا داروی ضد خواب و محرک نری هر وقت بیحال بودی بلند شو و لباس بیرون بپوش و تو خونه قدم بزن تاثیرش رو میبینی

 

اما از تجربه کنکوری خودم بهتون بگم:

سعی کنید با خودتون مثال یه معلم برخورد کنید یعنی به خودتون پاداش بدید و خودتونو تنبیه کنید. مثلا بگید اگه این مبحثو خوندم میرم یه میوه میخورم و…  ولی به خودتون بد و بیراه نگید که نتیجه عکس داره. (بهتره تو این کار پدر مادر یا خواهر یا مشاورتون کمکتون کنه) سعی کنین احساس کنین معلمین. از درس خوندن لذت ببرین. بگین من مثلا فردا باید این مبحث رو واسه دوستام تدریس کنم پس با همه وجود بفهمین درس رو! انگار که یه معلم باتجربه قراره بشین! از درس خوندن لذت ببرین. به این فک کنین که خیلیا دارن با بطالت اوقات رو میگذرونن ولی شما دارین در بهترین شرایط بهترین مطالب علمی رو میخونین و به دانشتون افزوده میشه. شما خوشبخت ترینین! در آخر این نکته رو بدونید که با وجود همه این حرفا واقعا بعضی وقتا خسته میشید و این موقع باید به خودتون یه استراحت بدید و از خونه بیرون برید و حتی یکی دو روز درس نخونید.

 

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان راهنمایی برای کنکور 1401 میخواهید؟

آیا قصد دارید در کنکور 1401 شرکت کنید؟ آیا نیاز به نحوه مطالعه و برنامه ریزی صحیح دارید ؟

مایلید یک جلسه مشاوره رایگان با مشاورین دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی ما داشته باشید؟

کافیست همین الان “کنکور 1401” را به ۱۰۰۰۳۴۷ پیامک کنید.

مشاورین ما با شما تماس می گیرند و شما را راهنمایی می کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

2 نظر درباره “راه های جلوگیری از خواب آلودگی کنکوری ها-کنکور 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود