خلاصه نویسی و زمان خلاصه نویسی

خلاصه نويسي برای کنکور

جهت يادگيري كامل هر درس و آمادگي شركت در امتحانات به ويژه كنكور سراسري موثرترين كار خلاصه نويسي درس ها به دست شخص داوطلب است . استفاده از خلاصه درسهاي موجود در بازار ، تنها براي كساني مفيد است كه خود ، تك تك درسها را بررسي و چكيده مطالب آن ها را استخراج كرده باشند ، وگرنه ، اكتفا به كتابهاي سازمان هاي ديگر ، هيچ سودي ندارد و باعث سردرگمي و تنبلي ذهن در يادگيري ، درك و فهم ، حفظ و يادآوري مطالب درسي مي شود.
در اينجا به اختصار روش مناسب براي خلاصه نويسي و مطالعه ي درس هاي مختلف را مطرح مي كنيم:

 

خلاصه نويسي درس هاي فرمولي و قاعده دار

الف –درسهاي شاخه ي رياضيات (آمار،رياضيات جديد،جبرواحتمال،رياضيات گسسته،حسابان،رياضيات،حساب ديفرانسيل،هندسه وهندسه تحليلي،… ) فيزيك شيمي،منطق،گرامرانگليسي، قواعد عربي، دستور زبان فارسي، آيين نگارش ، اقتصاد ، آرايه هاي ادبي ، عروض و قافيه در اين گروه جاي مي گيرند.

ب –خلاصه ي اين درسها،ازطريق يادداشت فرمولها و قواعد، رسم نمودارهاي لازم و طبقه بندي دقيق اجزاي هرمبحث فراهم ميآيد.

براي هر مورد دست كم دو نمونه به عنوان مثال ثبت مي گردد . ضمناً ، چون اغلب قواعد ، گاهي به وسيله ي موارد استثنايي و تبصره ها نقض مي شود ، اين نكات خلاف قاعده نيز بايد ياداشت و آموخته شود . درواقع ، اهميت استثناها از قواعد خيلي بيش تر است و عموماً ، سئوالات مهم و اساسي در امتحانات و كنكور دانشگاه ها از ميان اين مطالب استخراج مي گردد.

در درس هاي هم گروه رياضيات‌. توجه به اين نكته ضروري است كه توانايي حل مسائل با توانايي تست زني خيلي تفاوت دارد و مورد دوم بسيار دشوارتر و مستلزم تمرين و تكرار فراوان است.

ج – درس هاي اين گروه را همه روزه در برنامه ي درسي آموزشگاه و خانه بگنجانيد و پيوسته در رفع ابهامات خود در كوتاه ترين زمان اقدام كنيد.
بهترين زمان براي مطالعه و انجام تكاليف و تمرين ها در اين درسها ، وقتي است كه شم استراحت و خواب كافي كرده باشيد ، يعني صبح ها از ساعت ۵ تا ۳۰/۶ و عصرها از ساعت ۳ تا ۷ . هرگز اين امر را به شب و قبل از خواب موكول نكنيد ، زيرا در آن زمان ذهن و مغز شما آمادگي ، كارآيي و بازدهي لازم را براي مطالعه ي دروس قاعده دار ندارد.

بخش پرسش و پاسخ | نحوه مطالعه دروس

خلاصه نويسي

خلاصه نويسي درس هاي تشريحي و گسترده (حفظ كردني)

الف –درسهايي ازقبيل بينش اسلامي، معارف، تاريخ، تاريخشناسي،جغرافيا (در همه گرايش ها) تاريخ ادبيات ، جامعه شناسي ، مطالعات اجتماعي ، علوم اجتماعي ، روان شناسي ، فلسفه ، زيست شناسي گياهي و جانوري ، زمين شناسي ، ادبيات (بخش هاي مربوط به قالب ها و شيوه هاي نويسندگي) زبان شناسي و شيمي (بخش هاي تعريفي و تشريحي) جزء اين گروه هستند .
ب –ميبايدكل هر فصل يا گفتار را با دقت بخوانيد و مطالب اساسي و مهم را به شكلي بر جسته مشخص سازيد (به وسيله ی ماژيكهاي فسفري)
آنگاه نكات مشخص شده را در يك دفتر جداگانه يادداشت كنيد . در واقع ، اگر بتوانيد هر ده صفحه مطلب را تقريباً در يك صفحه خلاصه كنيد به هدف خود رسيده ايد.

ج –بهترين زمانب رايمطالعه،يادگيري وخلاصه برداري درسهاي اين گروه،شب ازساعت ۹ تا ۱۲ ميباشد، زيراذهن و مغزشمادراين ساعات آمادگي حفظ و تجزيه و تحليل درسهاي حفظي را دارد و حتي، در خواب هم اين مطالب، به طور ناخودآگاه ، مرور مي شود هرگز مطالعه ي اين درس ها را به صبح زود يا عصر موكول نكنيد ، چون انرژي مغز تلف مي گردد و بازدهي مناسب ندارد.
د –درروزهاي تعطيل،از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح هم ميتوانيد به اين دروس بپردازيد . بعدازمطالعه مباحث اين گروه استراحت وخواب به اندازه ي مناسب ضروري است.

خلاصه نويسي و يادگيري لغات و اصطلاحات كليدي و دشوار

الف) درسهايي نظير زبان انگليسي ، زبان عربي و ادبيات فارسي ، بدون تسلط بر لغات و اصطلاحات اساسي ، قابل فهم و يادگيري نيستند . حتي در برخي از درس هاي علوم پايه و علوم انساني ، به ويژه ، فيزيك ، شيمي ، آمار ، روان شناسي و مطالعات اجتماعي و اقتصادي ، اصطلاحات خاصي وجود دارد كه فهم آن ها پيش نياز و زير بناي درك مطالب كلي تر آن درس هاست.
ب –بايدواژه ها وا صطلاحات موردنظركه نقش ريشه اي درهربحث دارند  شناسايي ودريك دفتر جيبي گردآوري شوند . علاوه بر اين،لغات چندمعنايي، متضادها،مترادفها و آنهايي كه ارزش املايي و نگارشي خاصي دارند،به همراه لغات متشابه ، افعال بي قاعده و درست و غلط هاي نگارشي از داخل متن درس ها ، توضيحات آخر هر درس ، پاورقي ها ، بخش هاي واژه نامه و دايره المعارف آخر كتابها استخراج و در آن دفتر ثبت گردد . بايد توجه داشت كه گاه ، يك كلمه نا تركيب يا اصطلاح درخارج از متن يك معني و در داخل متن معناي ديگري مي يابد . اين موارد هم دقيقاً بايد يادداشت شود . اين دفتر جيبي را بايد همواره ، همراه خود داشته باشيد و در هر فرصت مناسب (حتي زنگهاي تفريح ، در طي مسير خانه و دبيرستان ، كوتاه ترين زمانها) از آن استفاده كنيد، آن ها ار مطالعه كنيد و به خاطر بسپاريد.
استفاده از نوارهاي صوتي و تصويري و CD هاي آموزشي براي تقويت مكالمه و ترجمه در درس هاي انگليسي و عربي ، امري الزامي و اجتناب ناپذير است.
هم چنين ، تهيه داستان ها ومطالب كوتاه به اين دو زبان ، قدرت يادگيري ، درك مطلب و توانايي ترجمه را در شما افزايش مي دهد . سخن گفتن با دوستان يا كساني كه اهل اين زبان ها هستند و گوش دادن به اخبار و برنامه هايي كه از طريق راديوها و تلويزيون هاي ايران و جهان ، به زبان عربي انگليسي پخش مي شود نيز كمك شاياني به تسلط شما بر زبان هاي ديگر خواهد كرد.
ج –براي بهخاطر سپردن و درك مفاهيم زبان و ادبيات فارسي هم ، بهترين كار ، مطالعه ي مستمر كتب غير درسي ، داستانها ، اشعار زيبا ، نشريات است . ضمناً ، عادت دادن خود به نويسندگي ، سبب لذت بردن بيشتر از آموخته ها و كاربرد مفيد آن هاست.

حل تست های 12 سال اخیر مثلثات بدون استفاده از فرمول‎

يادگيري بخش هاي مهم درك مطلب ، نمودارها ، پاورقي ها ، جدول ها و توضيحات زير تصاوير هر درس

الف –اين موارد نيز بايد با رنگهاي چشمگير و برجسته (به وسيله ي ماژيكهاي فسفري) جدا گردد آوردن مطالب اين گروه در دفتر خلاصه نويسي، دشوار و وقتگير است و نيازي به اينكار نيست . در زمان مطالعه براي امتحان يا تست زدن ، كليه ي مطالب يادشده را از روي كتابها بخوانيد و ياد بگيريد.
ب –لازم به ذكراست كه در اغلب آزمونهاي سراسري،گاه تا يك سوم سئوالات ازاين بخشهاي به ظاهر كم اهميت ميآيند . از نظر طراحان سئوال و برنامه ريزان آزمون سراسري تمام مطالبي كه درگروه بالا مي گنجد به همراه دايره المعارف هاي پايان برخي كتابها و مطالبي كه تحت عنوان مطالعه ي آزاد يا اختياري مي آيد ، جزء درس است و بايد از آن ها سئوال طرح شود.

تهيه ي جدول براي برخي مطالب فرار

يك روش مفيد ، علمي و اصولي براي يادگيري مكتب هاي ادبي ، سبك هاي ادبي ، انواع ادبي ، وزن و قالب شعري و تاريخ ادبيات ابتداي هر درس ، تهيه ي جدول هاي جداگانه است كه در هر ستون آن يك بخش از مطلب آورده شود : عنوان ، تاريخچه ، پديدآورندگان ، تكامل دهندگان ، تعريف ، نام آثار ، موضوع آثار سبك آثار و ذكر نمونه هاي لازم.

 

نویسنده جدید مکتبستان

حجت علیرضالو

9 دیدگاه برای “خلاصه نویسی و زمان خلاصه نویسی

  1. هستی محمدی گفته:

    سلام دکتر کاویانی ببخشید من سال دوم تجربی هستم الان که تابستونه لازمه اونقدر شدید مثه یه کنکوری درس بخونم ؟درسای دوم رو بخونم یا درسای سوم رو پیش‌خوانی کنم؟؟؟ متاسفانه دیگران به خصوص نزدیک‌ترین دوستام به جای تشویق کردنم همش انرژی منفی میدن نمی‌دونم چجوری ساعت مطالعاتیمو برسونم به شیش ساعت چون من فوقش سه ساعت بیشتر نمیتونم بخونم در روز… تاحالا تقریبا سه فصل از زیست سوم رو پیش‌خوانی کردم شیمی سوم رو هم یه‌خورده خوندم ولی نمیدونم الان تمرکزم رو درسای دوم باشه یا سوم . درس خوندن واسه کنکور از تابستون سال دوم اصن درسته ا؟ اآدم رو از درس زده نمیکنه؟ چجوری ادامه بدم؟؟ ببخشید خیلی حرف زدم ولی واقعا سردرگمم از همه طرف بهم انرژی منفی میرسه

    • روابط عمومی سایت گفته:

      سلام
      خیر نیازی به مطالعه مانند یک کنکوری نیست ولی سعی کنید دروس پایه رو به خوبی مطالعه کنید تا سالهای بعد به مشکل برنخورید

  2. ستار گفته:

    سلام دوستان …نحوه و زمان مرور مطالب چه موقع و چند بار باید بعد از اولین مطالعه باشه تا ذهن کاملا بهش مسلط بشه

  3. N.y گفته:

    زیست من نمیتونم خلاصه نویسی کنم چون که حجم مطالب خیلیه کل کتابو باید بنویسی. کسی کتابی میشناسه خلاصه های خوبی داشته باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک جلسه مشاوره رایگان

برای یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجوی پزشکی، فرم زیر را پر کنید
درخواست یک جلسه مشاوره رایگان
close-link
دریافت لینک دانلود