تغذیه کنکوری ها چگونه باید باشد؟

تغذیه کنکوری ها چگونه باید باشد؟

تغذیه کنکوری ها

 

مقدمه تغذیه کنکوری ها :

سال کنکور برای بسیاری از افرد دوره ی بسیار حساس و مهمی است.

در این زمان افراد بیشتر از هر زمانی درس می خوانند و این موضوع نیازمند به داشتن انرژی کافی است و می تواند در افزایش تمرکز هنگام مطالعه تاثیرگذار باشد.

در این مقاله مواد غذایی که برای تغذیه کنکوری ها مفید است را به شما معرفی میکنیم.

علاوه بر اینکه تغذیه کنکوری ها در دوران کنکور مهم است، در جلسه کنکور نیز اهمیت بسیاری دارد.

تغذیه کنکوری ها باید به نحوی باشد که مواد مورد نیاز بدنش تامین شود و به داشتن انرژی کافی،نشاط،حافظه قوی و… کمک کند.

 

صبحانه در تغذیه کنکوری ها :

خوردن صبحانه در تغذیه کنکوری ها اثر قابل ملاحظه ای روی حافظه و فراگیری دروس دارد.

گنجاندن کربوهیدرات های پیچیده مانند نان و غلات به خصوص انواع سبوس دار آنها در صبحانه، موجب آزادسازی تدریجی قند خون و ثبات نسبی آن در طول روز شده و کارایی سامانه حافظه ای را ارتقا   می بخشد.

همچنین وجود پروتئین در این وعده مانند شیر و پنیر می تواند فراگیری فرد را افزایش دهد. مصرف مغزها (مانند مغز گردو) و آبمیوه نیز در صبحانه می تواند در این امر موثر باشد.

داوطلبان کنکوری ممکن است که به وعده غذایی صبحانه اهمیت زیادی ندهند در صورتی که نخوردن این وعده غذایی مهم، عوارض بی شماری از جمله افت شدید قند خون، بی حوصلگی، سستی و بی حوصلگی، عصبانیت و … را باعث می شود در نتیجه افزایش میزان استرس فرد را به دنبال دارد.

تغذیه کنکوری ها

در انتخاب محتویات سایر وعده های غذایی تغذیه کنکوری ها هم باید مثل صبحانه هوشیارانه عمل کرد و از کربوهیدرات های پیچیده به جای قندهای ساده مانند شکلات،شیرینی،نوشابه واز این قبیل مواد استفاده کرد.

 

پرخوری در تغذیه کنکوری ها :

بین برخی از خانواده ها هنوز این باور غلط رایج است که هر چی بیشتر غذا بخوری تمرکزت بیشتر می شود.

یک سری مادر و پدر ها هستن که هر وقت می بینن دختر یا پسرشون در حال درس خواندن است تا می توانند برایش خوراکی و تنقلات می برند استدلال شان هم این است که بخور جون بگیری!

اما باید توجه کنیم که خوردن غذاهای سنگین و پرچرب در تغذیه کنکوری ها می تواند نتیجه عکس داشته باشد و میزان تمرکز شما با دریافت کالری بیشتر هیچ ارتباط قابل توجهی ندارد.

 

تغذیه کنکوری ها

 

در این چند ماه ، رژیم غذایی را بی خیال شوند. ( یکی از مهم ترین عوامل آمادگی ذهنی ، مصرف انرژی است و مصرف کم کالری در این دوران می تواند سبب کاهش قدرت یادگیری شود)

 

کم خونی در تغذیه کنکوری ها :

تحقیقات نشان داده کم خونی بر روی تمرکز ذهنی افراد تاثیر مستقیم دارد؛ به همین دلیل، هر نوع کم خونی را باید قبل از شروع امتحانات با مصرف مکمل های آهن اصلاح کرد.

البته اصلاح کم خونی کار یکی دو هفته نیست، اما بالاخره ماهی را هر وقت از آب بگیری شاید تازه باشد!

بنابراین در تغذیه یک کنکوری برای جلوگیری از مبتلا به کم خونی و فقر آهن باید از جگر ، گوشت قرمز و مرغ استفاده شود.

 

آب را فراموش نکنید

داوطلبان کنکور در ایام درس خواندن برای کنکور معمولا اب خوردن را فراموش می کنند واین مسئله باعث یبوست،خشکی پوست و اختلال در واکنش های بیوشیمیایی می شود.

در تغذیه یک کنکوری خوردن آب باید حتما رعایت شود؛ پس خوردن آب را جدی بگیرید.

تغذیه کنکوری ها

 

قهوه و کافئین در تغذیه کنکوری ها :

یکی از روش هایی که بیشتر دانش آموزان و افراد در روزهای امتحانات برای افزایش سطح هوشیاری شان استفاده می کنند، مصرف قهوه و مواد حاوی کافئین است.

اما باید توجه داشته باشند گرچه مصرف این مواد در کوتاه مدت سطح هوشیاری را بیشتر و خواب آلودگی را کمتر می کند اما مصرف مداوم و درازمدت کافئین اثر معکوسی دارد، یعنی بعد از مدتی نه تنها از اضطراب فرد کم نمی کند بلکه باعث افزایش تحریک پذیری شده و به مرور از میزان تمرکز فرد می کاهد.

در نهایت مصرف بیش از اندازه و بلندمدت قهوه به خصوص برای افرادی که کنکور را پیش رو دارند و مدت زیادی را صرف مطالعه می کنند، می تواند اثرات نامطلوبی بر سطح فراگیری ایشان داشته باشد.

پس در تغذیه کنکوری ها باید خوردن قهوه و دیگر مواد کافئین دار را حساب شده باشد.

 

تغذیه کنکوری ها

 

برای تغذیه کنکوری ها باید مصرف ۵ تا ۶ وعده غذای سبک جانشین ۳ وعده غذای سنگین و حجیم در روز شود.

غذای پر حجم خواب آلودگی و کسالت را به همراه دارد و مانع درس خواندن دانش آموز می شود.

مسئله مهم دیگر این است که استرس ، مشکلات گوارشی را تشدید می کند و در این دوران شیوع مشکلات گوارشی مانند یبوست ، درد و نفخ شکم بیشتر میشود که مصرف میوه و سبزی در رفع این مشکلات بسیار موثر است.

تغذیه کنکوری هاتغذیه کنکوری ها در روز و جلسه کنکور:

روز کنکور حتما صبحانه را به طور کامل و مفصل بخورید .

از کربوهیدرات های پیجیده که انرژی را برای مدت بیشتری ذخیره می کنند  استفاده کنید.

شکلات، آبنبات و شیرینی های مصنوعی برای جلسه کنکور مفید نیست، زیرا به همان سرعتی که قند خون را بالا می برد، آن را پایین می آورد و تنها برای حدود یک ساعت گلوکز را تامین می کند.

انجیر و توت خشک، خرما و کشمش قندهای طبیعی مناسبی برای جلسه کنکور هستند که هم حمل آن راحت است و هم بالا و پایین رفتن ناگهانی قند خون را همراه ندارد.

آب برای گردش خون و عملکرد سلول های مغز لازم است، بنابراین حتما اب سرد و یا خنک به همراه داشته باشید.

اما توصیه می شود از آبمیوه های طبیعی، شربت خانگی مانند شربت بیدمشک و آلبالو استفاده شود، نه آبمیوه های صنعتی.

 

توصیه اخر برای اینکه در ایام کنکور چه بخوریم :

شاید در دوران دانشگاه افراد بسیاری را دیده باشید که با مشکل اضافه وزن روبه رو هستند.

این چاقی یادگاری از دوران روزهای آماده سازی آنان برای کنکور است که جمعیت عظیمی از مراجعان به مراکز کاهش وزن را تشکیل می دهند، به همین دلیل توصیه آخر من به دوستان این است که پیشگیری از بروز چاقی بسیار راحت تر و عملی تر از درمان است.

بهتر است افراد در این روزها تغذیه مناسب و متعادلی داشته باشند تا بعد از برگزاری کنکور، نیازی به رفع کاهش وزن نداشته باشند.

 شما در دوران کنکور از این برنامه غذایی استفاده کرده اید؟ نظر خودتان را زیر این پست بنویسید.

 

برای اطلاع از شرایط تهیه محصولات و استفاده از خدمات مکتبستان کلمه ی “کنکور” را به شماره ۳۰۰۰۷۰۰۴۹۰ پیامک کنید تا مشاورین ارشد ما با شما تماس بگیرند و به طور کامل راهنماییتون کنند
یک خبر بسیار عالی برای کنکوری ها:

دوست کنکوری من
دکتر کاویانی به صورت روزانه پست های انگیزشی و آموزشی بسیار مهمی را در پیج اینستاگرام مکتبستان منتشر میکنن.
به شما توصیه میکنیم برای موفقیت در کنکور حتما این مطالب را در پیج اینستاگرام ببینین:

اینستاگرام مکتبستان
مشاوره کنکور
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت لینک دانلود
بیش از 3 ساعت فیلم و صوت مشاوره کنکور رایگان
این پیشنهاد فقط یک بار ارائه می شود و پیشنهاد می کنیم این فرصت را از دست ندهید
شما فقط یک بار فرصت دریافت این هدیه ردنشدنی را دارید !
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
هر هفته یک فیلم مشاوره رایگان می خواهید؟