تغذیه کنکوری ها چگونه باید باشد؟ | برنامه غذایی کنکوری ها

تغذیه مناسب کنکوری ها

تغذیه کنکوری ها چگونه باید باشد؟

سلام به همه­ی مکتبستانی های عزیز, به ویژه داوطلبین عزیز کنکور ۱۴۰۰ در رشته های مختلف. تو این مقاله به صورت دقیق و جامع به تحلیل وعده غذایی و تغذیه مناسب برای کنکور می­پردازیم. لذا در ادامه تغذیه سالم و وعده های غذایی مناسب برای داوطلبین کنکور صحبت خواهیم کرد.

 

تغذیه مناسب برای کنکور 

بیایم یکم درباره تغذیه یه کنکوری با هم صحبت کنیم, رفقا توجه کردین این معده لعنتی یکم که تنظیماتش بهم میریزه مغز کلا ارور میده پس اگه میخوای عملکرد مغزت خوب باشه اول معده رو دریاب حالا تغذیه یه کنکوری باید چطوری باشه؟

سال کنکور برای بسیاری از افرد دوره ی بسیار حساس و مهمیه. در این زمان افراد بیشتر از هر زمانی درس می خونن و این موضوع نیازمند به داشتن انرژی کافیه و می تونه حسابی تو افزایش تمرکز شما هنگام مطالعه تاثیرگذار باشه.

در این مقاله مواد غذایی که برای تغذیه کنکوری ها مفید است را به شما معرفی میکنیم. علاوه بر اینکه تغذیه کنکوری ها در دوران کنکور مهم است، در جلسه کنکور نیز اهمیت بسیاری دارد. تغذیه کنکوری ها باید به نحوی باشد که مواد مورد نیاز بدنش تامین شود و به داشتن انرژی کافی،نشاط،حافظه قوی و… کمک کند.

 

صبحانه در تغذیه کنکوری ها 

خیلی از کنکوریا کلا به صبحونه اعتقادی ندارن غافل از اینکه به دلیل افت قند خون یادگیری بسیار پایین میاد پس رفیق وعده صبحونه رو به هیچ وجه حذف نکن. حالا یه سری پیشنهاد مفید و مغزی برای وعده صبحونه بهت میدم.

برای صبحونه میتونی از نان سبوس دار، پنیر و گردو، خامه، شیر، تخم مرغ، خرما و عسل استفاده کنی. صبحانه مفصلی که بعده یک ورزش نیم ساعته صبحگاهی باشه که دیگه چه شود.

راستی گنجاندن کربوهیدرات های پیچیده مانند نان و غلات به خصوص انواع سبوس دار آنها در صبحانه، موجب آزادسازی تدریجی قند خون و ثبات نسبی آن در طول روز شده و کارایی سامانه حافظه ای را ارتقا می بخشد.

همچنین وجود پروتئین در این وعده مانند شیر و پنیر می تواند فراگیری فرد را افزایش دهد. مصرف مغزها (مانند مغز گردو) و آبمیوه نیز در صبحانه می تواند در این امر موثر باشد.

داوطلبان کنکوری ممکن است که به وعده غذایی صبحانه اهمیت زیادی ندهند در صورتی که نخوردن این وعده غذایی مهم، عوارض بی شماری از جمله افت شدید قند خون، بی حوصلگی، سستی و بی حوصلگی، عصبانیت و … را باعث می شود در نتیجه افزایش میزان استرس فرد را به دنبال دارد.

تاثیر معدل در کنکور93

در انتخاب محتویات سایر وعده های غذایی تغذیه کنکوری ها هم باید مثل صبحانه هوشیارانه عمل کرد و از کربوهیدرات های پیچیده به جای قندهای ساده مانند شکلات،شیرینی،نوشابه واز این قبیل مواد استفاده کرد.

 

تنظیم وعده های غذایی کنکوری ها

یه کنکوری بهتره که ۶ وعده غذایی کم حجم رو جایگزین ۳ وعده غذایی پرحجم کنه چون غذای سنگین و پرحجم خواب آلودگی و کسالت میاره پس تعداد وعده های غذایی افزایش و حجم غذا در هر وعده غذایی کاهش پیدا میکنه

ولی این میان وعده‌ها باید شامل چه چیزهایی باشه !؟

رفقا برای میان وعده سعی کنید از میوه ها،مغزها، وکربوهیدرات های پچیده استفاده کنید مثل نان، برنج، سیب زمینی

چون برخلاف قندهای ساده مثل شکلات، مربا، شکرو … تدریجی وارد خون میشن و درصورت افت قند خون از این طریق جبران میشه. راستی آب رو هم حسابی دریاب که خستگی و افسردگی رو شدیدا کاهش میده.

 

پرخوری در تغذیه کنکوری ها 

بین برخی از خانواده ها هنوز این باور غلط رایج است که هر چی بیشتر غذا بخوری تمرکزت بیشتر می شود. یک سری مادر و پدر ها هستن که هر وقت می بینن دختر یا پسرشون در حال درس خواندن است تا می توانند برایش خوراکی و تنقلات می برند استدلال شان هم این است که بخور جون بگیری! اما باید توجه کنیم که خوردن غذاهای سنگین و پرچرب در تغذیه کنکوری ها می تواند نتیجه عکس داشته باشد و میزان تمرکز شما با دریافت کالری بیشتر هیچ ارتباط قابل توجهی ندارد.

در این چند ماه ، رژیم غذایی را بی خیال شوند. ( یکی از مهم ترین عوامل آمادگی ذهنی ، مصرف انرژی است و مصرف کم کالری در این دوران می تواند سبب کاهش قدرت یادگیری شود)

 

کم خونی در تغذیه کنکوری ها 

تحقیقات نشان داده کم خونی بر روی تمرکز ذهنی افراد تاثیر مستقیم دارد؛ به همین دلیل، هر نوع کم خونی را باید قبل از شروع امتحانات با مصرف مکمل های آهن اصلاح کرد. البته اصلاح کم خونی کار یکی دو هفته نیست، اما بالاخره ماهی را هر وقت از آب بگیری شاید تازه باشد! بنابراین در تغذیه یک کنکوری برای جلوگیری از مبتلا به کم خونی و فقر آهن باید از جگر ، گوشت قرمز و مرغ استفاده شود.

راستی رفقا مصرف مناسب آب رو فراموش نکنید

داوطلبان کنکور در ایام درس خواندن برای کنکور معمولا اب خوردن را فراموش می کنند واین مسئله باعث یبوست،خشکی پوست و اختلال در واکنش های بیوشیمیایی می شود. در تغذیه یک کنکوری خوردن آب باید حتما رعایت شود؛ پس خوردن آب را جدی بگیرید.

رويکرد‌هاي جديد در کنکور تجربي92

 

قهوه و کافئین در تغذیه کنکوری ها 

یکی از روش هایی که بیشتر دانش آموزان و افراد در روزهای امتحانات برای افزایش سطح هوشیاری شان استفاده می کنند، مصرف قهوه و مواد حاوی کافئین است.

اما باید توجه داشته باشند گرچه مصرف این مواد در کوتاه مدت سطح هوشیاری را بیشتر و خواب آلودگی را کمتر می کند اما مصرف مداوم و درازمدت کافئین اثر معکوسی دارد، یعنی بعد از مدتی نه تنها از اضطراب فرد کم نمی کند بلکه باعث افزایش تحریک پذیری شده و به مرور از میزان تمرکز فرد می کاهد.

در نهایت مصرف بیش از اندازه و بلندمدت قهوه به خصوص برای افرادی که کنکور را پیش رو دارند و مدت زیادی را صرف مطالعه می کنند، می تواند اثرات نامطلوبی بر سطح فراگیری ایشان داشته باشد.

پس در تغذیه کنکوری ها باید خوردن قهوه و دیگر مواد کافئین دار را حساب شده باشد.

لیست مواد غذایی مفید برای یک کنکوری:

خب بریم سراغ مواد غذایی مفید, به صورت کلی جوانه گندم، تن ماهی، تخم مرغ، حبوبات، سبزیجات، میوه ها، مرغ، ماهی، جگر، گوشت، عسل، خرما، مواد حاوی کلسیم، آب،  هویج، زنجبیل، نعناع، مواد حاوی ویتامین های B ،C ،D، مصرف مصرف فیبر و …. میتونه خیلی برای کنکوری ها مفید باشه.

اگه کم خونی دارید و یا ویتامین خاصی رو در بدن کم دارید مثل ویتامین D حتما تحت نظر پزشک مکمل مصرف کنید چون کمبود اونها باعث خستگی و بیحالی میشه.

 

تغذیه کنکوری ها

لیست ممنوعیات غذایی یک کنکوری

مصرف بیش از حد کافئین و انرژی زا ها ممنوع، چون درکوتاه مدت ممکنه نتیجه بگیرید اما در دراز مدت نتیجه معکوس داره پس در میزان مصرف دقت کنید. پرخوری هم حسابی ممنوع، چون غذاهای چرب و سنگین فایده ای جز اضافه وزن و خواب آلودگی ندارن

یکی دیگه از مواردی که خیلی توصیه میشه زیاد مصرف نشه، لبنیات ترش هستند. در ضمن مصرف مشروبات الکلی، قلیان، سیگار که دیگه نیاز نیست بگم ممنوعه خودتون بهتر میدونید. مصرف زیاد چیپس، پفک و کبوهیدرات های با قند ساده مثل نوشابه و … در میان وعده‌ها ممنوع.

 

تغذیه کنکوری ها در روز و جلسه کنکور

روز کنکور حتما صبحانه را به طور کامل و مفصل بخورید .از کربوهیدرات های پیجیده که انرژی را برای مدت بیشتری ذخیره می کنند  استفاده کنید.

شکلات، آبنبات و شیرینی های مصنوعی برای جلسه کنکور مفید نیست، زیرا به همان سرعتی که قند خون را بالا می برد، آن را پایین می آورد و تنها برای حدود یک ساعت گلوکز را تامین می کند. انجیر و توت خشک، خرما و کشمش قندهای طبیعی مناسبی برای جلسه کنکور هستند که هم حمل آن راحت است و هم بالا و پایین رفتن ناگهانی قند خون را همراه ندارد.

مدیریت زمان برای کنکوری ها | 5 نکته برای مدیریت زمان درس خواندن

آب برای گردش خون و عملکرد سلول های مغز لازم است، بنابراین حتما اب سرد و یا خنک به همراه داشته باشید. اما توصیه می شود از آبمیوه های طبیعی، شربت خانگی مانند شربت بیدمشک و آلبالو استفاده شود، نه آبمیوه های صنعتی.

 

توصیه آخر برای اینکه در ایام کنکور چه بخوریم 

شاید در دوران دانشگاه افراد بسیاری را دیده باشید که با مشکل اضافه وزن رو به رو هستند.

این چاقی یادگاری از دوران روزهای آماده سازی آنان برای کنکور است که جمعیت عظیمی از مراجعان به مراکز کاهش وزن را تشکیل می دهند، به همین دلیل توصیه آخر من به دوستان این است که پیشگیری از بروز چاقی بسیار راحت تر و عملی تر از درمان است. بهتر است افراد در این روزها تغذیه مناسب و متعادلی داشته باشند تا بعد از برگزاری کنکور، نیازی به رفع کاهش وزن نداشته باشند.

 

کلام آخر با کنکوری های ۱۴۰۰

خب اینم از تغذیه مناسب واسه یه کنکوری حتما این توضییحات رو به دوستان کنکوری خودت هم بگو تا اونا هم یه حدود کلی از تغذیه مناسبی که باید داشته باشن رو بدونن و رعایت کنن والبته خودتم این موارد رو رعایت کن.

شما در دوران کنکور از این برنامه غذایی استفاده کردین؟ نظر خودتون را زیر این پست بنویسید.

 

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان راهنمایی برای کنکور ۱۴۰۰ میخواهید؟

آیا قصد دارید در کنکور ۱۴۰۰ شرکت کنید؟ آیا نیاز به نحوه مطالعه و برنامه ریزی صحیح دارید ؟

مایلید یک جلسه مشاوره رایگان با مشاورین دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی ما داشته باشید؟

کافیست همین الان “کنکور ۱۴۰۰” را به ۱۰۰۰۳۴۷ پیامک کنید.

مشاورین ما با شما تماس می گیرند و شما را راهنمایی می کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک جلسه مشاوره رایگان

برای یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجوی پزشکی، فرم زیر را پر کنید
درخواست یک جلسه مشاوره رایگان
close-link
دریافت لینک دانلود