بلد بودم اما!
خیلی از دانش آموزان پس از ارزیابی آزمون تاسف می خورند و می گویند: بلد بودم اما بی دقتی کردم!
آیا شما نیز هنگام ارزیابی و بررسی سوالات آزمون به بی دقتی های خود پی برده اید؟ سوالاتی که هنگام ارزیابی در منزل موفق به پاسخگویی می شوید اما در جلسه ی آزمون یا قادر به پاسخگویی آن نبوده اید یا به اشتباه پاسخ داده اید! دلیل این بی دقتی چیست؟ آیا تا به حال موفق شده اید که در یک آزمون جلوی این اشتباهات را بگیرید؟
با کمی بررسی متوجه می شویم یکی از علل اشتباهات و بی دقتی ها در جلسه ی آزمون، عدم استفاده از تکنیک های آزمون دادن و مدیریت زمان است.
بی شک رعایت منطق آزمون دادن و به کارگیری تکنیک ضربدر و منها و زمان های نقصانی، یکی از راه هایی است که می تواند ما را در کاهش این اشتباهات و پاسخ گویی به اکثر سوالات آسان یاری کند.
گاهی هنگام تمرین و پاسخ به سوالات مشابه بی حوصله هستیم و خیلی از سوالات را بدون آنکه به پاسخ نهایی برسیم – با این توجیه که راه حل آن را بلدیم- نصفه رها می کنیم.
ممکن است همین سوال در جلسه ی آزمون برای ما مشکل ساز شود و نتوانیم به پاسخ نهایی آن برسیم یا حتی به اشتباه پاسخ دهیم.
فراموش نکنید موفقیت با تکرار و تمرین مناسب و کامل حاصل می شود.
ما چقدر بی دقت هستیم؟
در حین آزمون دادن انواع مختلفی از بی دقتی ها و اشتباهات غیرعلمی رخ می دهد که به چند مورد آن اشاره می کنیم:
۱- اشتباه خواندن صورت سوال:
خواندن (ندارد) به جای (دارد)، (است) به جای (نیست)، (سانتی متر) به جای (متر) و… همچنین ندیدن کلمه ی تعیین کننده ی (به جز گزینه ی …).
اصلی ترین دلیل این گونه اشتباهات بی دقتی است که بیشتر در درس هایی مثل ادبیات، زیست، فیزیک و شیمی رخ می دهد.
دلیل مهم آن سرعت بالا در خواندن سوال است. برخی از داوطلبان تصور می کنند صورت سوال اهمیتی ندارد؛ به ویژه وقتی متوجه می شوند سوال مذکور ایده ای تکراری است و برحسب یک برداشت قبلی که در تست های تمرینی خوانده اند سعی می کنند برای صرفه جویی در چند ثانیه وقت بدون توجه به درخواست اصلی سوال پاسخ می دهند.
۲- محاسبات غلط و کشف گزینه ی اشتباه در درس هایی مثل ریاضی و فیزیک و شیمی:
این نوع بی دقتی بسیار رخ می دهد. از دلایل مهم این بی دقتی ضعف در محاسبات است که دانش آموزان هنگام حل تمرینات، یا از محاسبات دقیق و طولانی صرف نظر کرده اند یا متوسل به ماشین حساب شده اند.
سعی کنید در تمرینات و تست هایی که در منزل انجام می دهید محاسبات را تا آخر، دقیق و مرتب انجام دهید.
۳- اشتباه در عدد گزینه و شماره ی گزینه:
این مشکل زمانی رخ می دهد که عدد نهایی محاسبات شبیه عدد گزینه هاست، یعنی جواب بین عدد ۱ تا ۴ است. مثلا عدد یک در گزینه ی ۳ و عدد سه در گزینه ی ۱ آمده و داوطلب جواب یک را به دست آورده و گزینه ی ۱ را علامت می زند. این مشکل یک راه حل ساده دارد: یک مکث چند ثانیه ای روی گزینه ها و پیدا کردن عدد در گزینه ها.
۴- جابجا وارد کردن گزینه ها در یک سوال:
گاهی اتفاق می افتد که دانش آموز در دفترچه، گزینه ی ۲ را علامت زده اما در پاسخ برگ گزینه ی ۴ را وارد می کند. این به دلیل کاهش تمرکز لحظه ای داوطلب حین آزمون است. برای کاهش این اشتباه می توانید اول گزینه ی صحیح را وارد پاسخ برگ کنید بعد کنار دفترچه ی سوال علامت بزنید.
۵- جابجا وارد کردن گزینه ی یک سوال در سوال دیگر:
این مشکل بیشتر برای افرادی رخ می دهد که بدون توجه به شماره ی سوال ها به ترتیبی که سوالات را جواب می دهند گزینه ها را وارد می کنند.
بهترین راه حل این مشکل این است که شماره ی سوال را همراه گزینه ی آن زیر لب تکرار کنید: مثلا بگویید سوال ۱۲۱ گزینه ی ۳٫
۶- توجه به توان جسمی در آزمون:
جسم شما از تمام ابزارهای دیگر مهم تر است. خواب و استراحت و تغذیه ی مناسب عوامل موثری در توان جسمی شماست.
بارها اتفاق افتاده که داوطلبان پرتلاشی به دلیل کم خوابی و خستگی ذهنی و کاهش تمرکز، تعداد غلط ها و بی دقتی های غیرعلمی آنها زیاد شده است.
دانلود جزوه کنکور برای همه دروس
برای دانلود جزوات سایر دروس روی جزوه کنکور کلیک کنید