۸ نکته طلایی جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن در کنکور

۸ نکته طلایی جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن در کنکور

حتما این اتفاق بارها برای شما افتاده که اصلا انگیزه برای درس خواندن نداشته باشید، خودتان را در اتاقی حبس کنید، یک ساعتی توی رختخواب دراز بکشید بعد با بی‌حوصلگی کتاب را بردارید و بدون اینکه توجه کنید چه می‌خواهید کتاب را ورق بزنید، کلمات را نگاه کنید بدون آنکه سعی کنید آن را متوجه شوید، این بی‌انگیزگی یک‌دفعه باعث می‌شود به خواب روید و تا بیدار شوید یک‌دفعه خواهید دید نزدیک ظهر است در حالی که حتی یک کلمه درس نخوانده‌اید بعد می‌روید سراغ تلویزیون بعد ناهار در آخر هم می‌گویید: امروز که نشد درس بخوانم ان‌شاء‌الله فردا شروع می‌کنم و این روند ادامه دارد و تا آخر هفته خیلی هم که زور زده باشید ۲-۳ صفحه‌ای را خوانده‌اید؛ ما در این مقاله سعی می‌کنیم راه‌هایی را ارائه دهیم که بتواند تا حد ممکن در شما عزیزان، انگیزه برای درس خواندن ایجاد کند.

۸ نکته طلایی جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن در کنکور
۸ نکته طلایی جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن در کنکور

مهم‌ترین راهها جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن:

۱- مکان مناسب برای درس خواندن:

حتما خودتان با روحیه خودتان آشنایی دارید که در چه فضایی بهتر می‌توانید درس بخوانید، اگر به محیطی آرام احتیاج دارید حتماً لازم است این محیط را برای خودتان ایجاد کنید، اگر در خانه این امکان وجود ندارد به کتابخانه بروید.

۲- تمیز بودن فضای درس خواندن:

فضای اتاق را مرتب کنید؛ هیچگاه در اتاقِ نامرتب و کثیف درس نخوانید اینطوری کسل می‌شوید؛ حتی‌الامکان سعی کنید پنجره‌های اتاق را باز کنید تا هوا مرتب عوض شود، جریان پیدا کردن هوا در فضای اتاق باعث کارکرد بهتر مغز می‌شود، این تمیز و مرتب بودن باید همیشه و در همه حال با شما باشد،

برای مثال: در حین درس خواندن انواع و اقسام کتاب‌ها را دور خودتان پخش نکنید، کاغذهای چک‌نویس را مرتب کرده یکجا بگذارید و در صورت نیاز یکی را بردارید، خودکارها جای مشخصی داشته باشند و اطرافتان پخش نباشند، چون حین درس خواندن آنها را گم می‌کنید و به جای درس خواندن باید دنبال آن‌ها بگردید. تمیز و مرتب بودن به طور شگفت‌آوری در فرد انگیزه برای درس خواندن ایجاد می‌کند.

۳- تمرکز برای درس خواندن:

اینکه می‌گوییم باید برای درس خواندن تمرکز داشته باشید یعنی محیط را برای ایجاد تمرکز مهیا کنید به این معنا که هر چیزی که تمرکز شما را به هم می‌زند از خودتان دور کنید، مثل: موبایل، تلویزیون و حتی وسایل اتاق اگر باعث به هم ریختگی ذهنتان می‌شود از جلوی چشمتان دور بگذارید. بهتر است تنها درس بخوانید ولی اگر با دوست‌تان بهتر می‌توانید درس بخوانید مراقب باشید فقط تمرکزتان روی درس باشد و به مسائل حاشیه‌ای نپردازید.

۴- داشتن تغذیه مناسب و داشتن سلامت جسمی:

بعضی از دانش‌آموزان چون زیاد به درس‌خواندن فکر می‌کنند کاملاً فراموش می‌کنند مغزشان برای فراگیری مطالب به تغذیه مناسب احتیاج دارد لذا موادی که برای بالا بردن حافظه لازم است را هیچگاه نمی‌خورند حتی می‌بینیم صبحانه، ناهار و یا شام هم نمی‌خورند و این برای مغز آنها جهت فراگیری مطالب بسیار مهم است، لذا در این زمان که سرنوشت‌سازترین اوقات یک دانش‌آموز است از هر زمان دیگر باید بیشتر به تغذیه خود برسد، اگر میل به صبحانه ندارد مقداری شیر و عسل بخورد یا اگر شیر دوست ندارد از آنجایی که مغز برای درس خواندن به انرژی زیاد نیاز دارد کمی تغذیه شیرین مثل انجیر‌خشک، توت‌خشک، کشمش در کنارش بگذارد و در حین درس‌خواندن استفاده کند. گاهی نیز دیده شده دانش‌آموزی به خاطر استرس شدید کنکور مریض شده و اصلاً برای مداوای خود اقدام نمی‌کند، به خاطر اینکه وقت را از دست ندهد؛ این در حالی است که اگر سلامت جسمی و روحی داشته باشد چندین برابر، بهتر به نتیجه می‌رسد،

بنابراین رعایت این دو مقوله مهم: (تغذیه و داشتن سلامت جسمی) برای فراگیری مطالب بسیار حائز اهمیت است و رعایت نکردن آن کم‌کم موجب بی‌انگیزگی در فرد می‌شود.  در «راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن جهت موفقیت در کنکور » بیشتر بخوانید.

۴- داشتن خواب کافی:

مسلم است که اگر دانش‌آموزی خواب کافی نداشته باشد در روز کسل است و انگیزه برای درس‌خواندن ندارد بنابراین داشتن نشاط را می‌توان در کنار تغذیه مناسب و داشتن سلامت جسمی از مهمترین موارد دانست. ۸ ساعت خواب در شب برای کسی که می‌خواهد روز با نشاطی را شروع کند کافی است.

مشاهده مقاله  پاسخ خودآزمایی های ادبیات فارسی دوم دبیرستان

۵- به مغزتان استراحت بدهید:

بعد از هر دو‌سه ساعت درس‌خواندن به خودتان کمی استراحت بدهید ولی مواظب باشید این استراحت طولانی نشود، مثلا: اگر ۲ ساعت درس خواندید ۱۰ دقیقه‌ای را به خودتان استراحت بدهید یا چیزی بخورید یا ۱۰ دقیقه چشمانتان را ببندید و کاملا بدن را رها کنید و به هیچ چیزی فکر نکنید و به مغزتان استراحت دهید بعد دوباره درس خواندن را شروع کنید.

۶- به‌هم‌ریخته درس نخوانید:

به این معنا که حتما یک برنامه‌ریزی جامع داشته باشید، اگر این کار را یک مشاور باتجربه برایتان انجام دهد خیلی بهتر است که بدانید در هر روز باید کجا و چه مقدار درس بخوانید؛ وقتی هدف در هر روز معین باشد دانش‌آموز بهتر می‌تواند به نتیجه دلخواه که همان روش صحیح درس خواندن است برسد؛ وقتی به‌هم‌ریخته درس بخوانید و اصلا خودتان هم ندانید واقعا چه می‌خواهید دچار سردرگمی می‌شوید و در کل انگیزه‌ برای درس خواندن را از دست می‌دهید.

۷- از افکار منفی به شدت دوری کنید:

گاهی در حین درس خواندن افکار مختلف به سراغ دانش‌آموز می‌آید، می‌خواهد درس بخواند ولی این افکار او را رها نمی‌کند، در آخر از مسیر اصلی که همان درس خواندن است خارج می‌شود و فقط خیال‌پردازی می‌کند تا جایی که چشم باز می‌کند می‌بیند زمان از دست رفته؛ این به عهده خود دانش‌آموز است که در همه حال گوش به زنگ باشد که هر موقع این گربه سیاه و زشت به سراغش آمد توجهش را از او برگرداند و فقط به درسش اهمیت دهد.

۸- به هدف نهایی زیاد فکر کنید:

هدف نهاییِ شما اگر پزشک شدن است در این زمینه خوب است زیاد به آن فکر کنید و درس خواندن خود را در مسیر رسیدن به همان هدف نهایی که آرزویش را دارید قرار دهید و این را همیشه با خود تکرار کنید که رسیدن به آرزوی به این بزرگی همت بزرگ هم می‌خواهد و راحت به دست نمی‌آید، بنابراین شب و روز درس بخوانید و انگیزه برای درس خواندن داشته باشید، اگر حس می‌کنید زیاد انگیزه ندارید به طرق مختلف آن را در خود ایجاد کنید، حتی اگر لازم شد از راهنمایی‌های یک مشاور هم می‌توانید استفاده کنید.

 

مقالات خواندنی: 

برنامه ریزی کنکور 1401 رایگان

تاثیر معدل در کنکور 1401

روش اصولی مطالعه واژگان و املای ادبیات فارسی

بهترین روش مطالعه زیست

 

 

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود