الگوهایی مؤثر برای مطالعه ی اثربخش

الگوهایی مؤثر برای مطالعه ی اثربخش

الگوهایی مؤثر برای مطالعه ی اثربخشهمیشه یک نکته ی مهم را در ذهن داشته باشید:

« رهبران موفق، مطالعه کنندگان موفقی هستند.»

برای تبدیل شدن به یک دانش آموز موفق نیز باید الگوی مستمر و موفقی برای مطالعه داشته باشید. بسیاری از دانش آموزان موفق، عادت های مطالعاتی خویشتن را با دوستان خود به اشتراک میگذارند. برای تبدیل شدن به یک مطالعه کننده ی موفق لازم است با برخی از این عادت های مطالعاتی خوب آشنا شوید.

طرح و نقشه برای داشتن دوره ی زمانی ویژه ی مطالعه ی اثربخش

دوره ی زمانی مطالعاتی، تعریف زمانی از روز است که در ان به انجام فعالیت های مرتبط با درس و آموزش و فرآیند های آموزشی می پردازید. فعالیت هایی نظیر مطالعه ی اولیه ی درس ها، انجام تکالیف روزانه، آماده شدن برای امتحان های هر درس و… .

وقت شناس بودن یک ویژگی بسیار راهبردی برای رسیدن به موفقیت است. طراحی برنامه و پایبندی به اجرای برنامه های مطالعاتی برای هر بازه ی مطالعه، فعالیتی بر مبنای همین ویژگی وقت شناسی است که طبیعتاً منجر به کسب موفقیت خواهد شد.

انجام مطالعه ی اثربخش در زمان های همسان

اگر این امکان برای تان فراهم است، بازه های مطالعاتی تان را در کل هفته به شکل مشابه و در ساعت های یکسان در روز (مثلاً بین ساعت های 4 عصر تا 10 شب) طراحی کنید.

برنامه ریزی دقیق بر پایه ی این ویژگی را فراموش نکنید. مطالعه ی دقیق با داشتن الگو، منجر به موفقیت بیش تر خواهد شد. مطالعه ی شما باید مثل غذا خوردن یا خوابیدن زمان مخصوص و تکرار پذیز ویژه ی خود را داشته باشد.

وجود این زمان خاص، به آمادگی ذهن در آن زمان کمک خواهد کرد و آمادگی ذهنی، مؤثر ترین عنصر در رسیدن به بازدهی بالای مطالعاتی است.

عدم مطالعه ی بیش از حد در یک بازه ی مطالعاتی برای مطالعه ی اثربخش

اگر به مطالعه ی بیش از حد معمول در یک بازه ی مطالعاتی روزانه اقدام کنید، علاوه بر خستگی برای بازه های مطالعاتی بعد، با کمبود بازده مطالعه ی درسی نیز روبه رو خواهید شد.

برای عبور از این وضعیت، حجم مطالعه در هر بازه را متعادل کرده و در مقابل به تعداد این بازه ها اضافه کنید. زمان هر بازه باید با شرایط درس مطابقت داشته باشد.

وجود زمان استراحت کوتاه در بین این بازه های مطالعاتی، به تجدید قوای ذهنی کمک فراوانی خواهد کرد.

مشخص کردن هدف برای هر بازه ی مطالعاتی

اهداف به شما کمک می کنند که بر مسیرتان متمرکز باشید و البته در پایان کار نظاره گر ارتقای خودتان باشید. هدف خود را از مطالعه در هر بازه ی مطالعاتی به وضوح تعیین کنید.

تنها ثابت نشستن چند دقیقه ای و پرداختن بی انگیزه به مطالعه ی چند خط از کتاب ارزش مطالعاتی چندانی نخواهد داشت.

باید در مورد آن چه از مطالعه ی خود میخواهید شفاف و واضح فکر کنید و بعد هدف مشخص شده را به خوبی در ذهن داشته باشید و به تأثیر هدف در مطالعه نیز واقف باشید.

آغاز کردن مطالعه در زمان مقرر

مطالعه می تواند به دلایل متعددی در زمان مقرر خود شروع نشود. گاهی علاقه ی کم به یک درس عاملی برای این مورد است و گاهی وقت گیر بودن و پیچیدگی یک مطالب زمینه ساز تأخیر در شروع مطالعه است.

هر وقفه ای در زمان مطالعه می تواند نامی همچون «خروجی برای بعد» به خود بگیرد. در این خروج مطالعاتی، کار خود را برای ادامه دادن در زمانی دیگر متوقف می کنید.

این وقفه به هر دلیلی که باشد، شما را وادار خواهد ساخت تا زمان دیگری را برای انجام کار های قبلی بیابید و شاید پیدا کردن این زمان آسان نباشد. از آن جا که سایر زمان های شما هم به کار های مخصوص به خود اختصاص درد این وقفه باعث عجله برای انجام مطالعه در زمانی می شود که در حالت عادی برای مطالعه ی بدون عجله برنامه ریزی شده بود.

در نهایت با بازدهی کمی از مطالعه روبه رو خواهید بود. یک راه حل ساده برای تمام موارد نا خوشایند بالا کارساز است. مطالعه ی خود را دقیقاً در زمان مقرر آغاز کنید به برنامه ی با ارزشتان پایبند باشید.

اولویت بخشی به تکالیف زمان بر

آن بخش از تکالیف و مطالعات که به نظرتان پیچیده تر و زمان بر هستند به بخش هایی از زمان های مطالعاتی منتقل کنید آن بازه بیش ترین آمادگی و تمرکز را دارید.

مشاهده مقاله  استارت برای کنکور ۹۹

با این روش هم در زمان مطالعه کیفیت بیش تر و بهتری به دست خواهید آورد و هم حس درونی تان نسبت به پیچیدگی یا دشوار بودن مطلب تا حدی تعدیل می شود. ایا می توانید وقتی خسته هستید و تمرکز ندارید یک مطلب ط.لتمی . پیچیده را مطالعه کنید؟

توجه به خلاصه برداری ها

خلاصه نویسی قبل از مطالعه می تواند نوشتن اهداف آموزشی بازه ی مطالعاتی پیش رو باشد. خلاصه برداری در زمان مطالعه نیز مطابق انتظار به ثبت و نگارش آن بخش از مطالب که از نظر شما مهم تر و کلیدی تر است اختصاص داد. خلاصه برداری برای بعد از مطالعه نقش یک تحلیل مجدد را ایفا می کند.

این خلاصه های کاربردی شامل مطالبی است که تکمیل کننده ی یادگیری تان خواهد بود. خلاصه برداری این اطمینان را می دهد که مطالعه ی انجام شده در مسیر درست خود قرار دارد.

حفظ تمرکز هنگام مطالعه

در این بخش با نگاهی به یک عامل بر هم زننده ی تمرکز بسیار رایج به بررسی اهمیت تمرکز در مسیر مطالعه ی اثربخش می پردازیم.

وقتی در حین مطالعه مخاطب فرد دیگری واقع می شوید دو چالش عمده را در پیش دارید در درجه ی اول وقفه ی ایجاد شده در روند مطالعه باعث می شود در بازگشت زمان زیادی صرف برگشتن به شرایط متمرکز قبلی کنید و این عامل از تأثیر مطالعه کم خواهد کرد.

دوم این که در زمان این ارتباط میان مطالعاتی ممکن است مخاطب صحبت هایی شوید که فضایی کاملا متفاوت نسبت به فضای آموزشی و تحصیلی داشته باشد بازگرداندن ذهن به فضای آماده برای مطالعه نیز زمان بر خواهد بود.

راه حل بسیار ساده است به جز برقراری ارتباط با کتاب پیش روی تان تمامی حلقه های ارتباطی دیگر را مسدود کنید. خاموش کردن تلفن همراه، پاسخ ندادن به تلفن منزل و قطع کردن صدای تلویزیون راه حل های بسیار مناسبی برای روبه رو نشدن با این چالش است.

شاید عوامل بر هم زننده ی تمرکز به سادی تأثیرشان را بر عملکردتان بگذارند اما شما نیز می توانید به سادگی راهکار هایی برای بی تأثیر بودن این عوامل مزاحم بیابید. این یک تناسب منصفانه نیست؟ باید این تناسب را به سمت اثر بخش شدن مطالعه نیز تغییر دهید.

توجه به همکاری های آموزشی متقابل

این عامل یک مثال بسیار کاربردی برای این جمله است که « دو ذهن هماهنگ قوی تر از یک ذهن تنها عمل می کند.» شما می توانید در حل کردن مسائلی که بر اثر انجام مطالعه ی مؤثر به توانایی حل آن رسیده اید به دوستانتان کمک کنید با این کار علاوه بر برطرف کردن نیاز آموزشی فردی دیگر یادگیری شما نیز مراحل تکمیل خود را پشت سر خواهد گذاشت.

آموزش به دیگران تلاش مهمی در جهت خودآموزی است به علاوه، بحث و بررسی در مورد روش های مطالعه مؤثر دوستانتان باعث می شود این روش ها به روش مطالعاتی شما منتقل شده و تأثیر این انتقال چیزی جز ارتقا نیست.

نباید فراموش کرد که در ذهن اطرافیانتان گنج های ارزشمندی پنهان شده است. شروع کنید، شجاعت به دست آوردن این گنج ها را داشته باشید.

مرور فعالیت ها در انتهای هفته

در انتهای هفته علاوه بر استراحت و همراهی با خانواده حتماً زمانی را به بررسی فعالیت های آموزشی انجام شده در طول هفته اختصاص دهید. مرور کردن مباحث باعث ثبت شدن آن ها در حافظه ی بلند مدتان خواهد شد و بزرگ ترین مزیت این مرور، موفقیت در امتحان هایی است که به محک زدن مطالعه های انجام شده در طول هفته می پردازد. مرور فعالیت ها در انتهای هفته، از شما یک دانش آموز آماده و پرانرژی برای صبح شنبه ی هفته ی آینده خواهد ساخت.

موارد بررسی شده تعدادی از اصلی ترین عادت های مطالعاتی مؤثر و سودمندی بود که در موفقیت دانش آموزان برتر نقش داشته اند. بدون شک عادت هایی که در برنامه ی مطالعاتی شما وجود دارد که در کار خودتان به خوبی اثر گذار است و باعث نتیجه دادن مطالعات تان می شود عادت های شخصی سودمند در مطالعه اهمیت بسیاری دارند.

این عادت های سودمند را مورد بررسی قرار دهید، اثر این عادات در دراز کدت را بسنجید و در صورت رسیدن به این جمع بندی این عادت های مثبت علاوه بر کمک به شما می تواند به دیگران نیز کمک کند، لذت به اشتراک گذاشتن این عادت های مثبت با دوستانتان را تجربه کنید.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود