1
خانه » مشاوره » درسی » ۷ راه برای تقویت حافظه برای درس خواندن

۷ راه برای تقویت حافظه برای درس خواندن

تقویت حافظه برای درس خواندن

در این مقاله در مورد راه های تقویت حافظه برای درس خواندن صحبت می کنیم. بگذارید مقدمه کوتاهی در ابتدا بگوییم.

 

اهمیت تقویت حافظه برای کنکور

برای آمادگی در کنکور سراسری، بایستی حجم زیادی از مطالب را برای مدتی طولانی به حافظه بسپارید. درنتیجه داشتن یک حافظه ی قوی یک ضرورت است. ما در این مقاله سعی می کنیم شما را با تکنیک های تقویت حافظه آشنا کنیم. فقط این نکته را بدانید که داشتن حافظه قوی فقط مادرزادی نیست بلکه با رعایت یکسری تکنیک ها و باید و نباید های تغذیه ای می توانید حافظه خود را تقویت کنید.

 

۷ راه برای تقویت حافظه برای درس خواندن

دقت و تقویت حافظه: با دقت و تمرکز بالا درس بخوانید. درس خواندن همراه با ترس و اضطراب و احساسات منفی یادگیری را کاهش می دهند و قاعدتا حافظه هم ناتوان می شود.

سلامت عمومی در کارکرد حافظه موثر است. پس مواظب سلامت عمومی خود باشید و همچنین روزانه حداقل ۷ساعت بخوابید.

مطالب را تا جایی که ممکن است به صورت خلاصه و طبقه بندی شده به خاطر بسپارید. مطالب کم تر ، به خاطرسپاری بیشتر ! کتاب های حجیم نخرید !

مرور و تقویت حافظه : مرور مهم ترین ابزار جهت به حافظه سپردن مطالب است. می توانید به مقاله ” مرور مطالب درسی ” در سایت مکتبستان مراجعه کنید.

سعی کنید مطالب را پس از یادگیری به خاطر آورید و آن را بازگو کنید. این روش از مطالعه دوباره مطالب موثرتر است.

بهتر است زمان مطالعه شما کمتر از ۹۰ دقیقه باشد. و بعد از آن استراحت کوتاهی داشته باشد و دوباره ۹۰ دقیقه مطالعه کنید و همین روند را ادامه دهید. مطالعه طولانی مدت و بدون استراحت، مطالعه مفیدی نخواهد بود و نگه داری مطالب آن هم قاعدتا خوب انجام نمی شود.

این مقاله را هم از دست ندهید:  مشاوره کنکور | مشاوره کنکور تجربی

رمزگذاری و تقویت حافظه: برای حفظ کردن مطالب از روش رمزگذاری استفاده کنید. مثلا برای حفظ تاریخ ادبیات سعی کنید با آثار یک نویسنده جمله بسازید. یا برای حفظ برخی ستون های جدول مندلیف رمزهایی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

مواد غذایی برای تقویت حافظه
مواد غذایی برای تقویت حافظه

مواد غذایی برای تقویت حافظه !

پر خوری، خوردن مواد مختلف به فاصله های کم، استفاده زیاد از سردی جات مانند ماست ترش، دوغ، پنیر، گوشت گاو و… بر حافظه تاثیر منفی می گذارند.

بر عکس خواب مناسب، استراحت، تغذیه مناسب و منظم، مزاج مرتب، مطالعه در زمان مناسب ( نه بلافاصله بعد از صرف غذا ) خوردن مقدار مناسبی از خرما یا کشمش، عسل و گردو به همراه پنیر، آجیل به مقدار کم، تنفس عمیق در هوای سالم و ورزش صبحگاهی، استفاده از شیر یا شیر کاکائو در صورت امکان، استراحت نیم ساعته در نزدیکی ظهر، بیدار ماندن بعد از نماز صبح یا بعد از طلوع آفتاب، خودداری از خواب نزدیک غروب آفتاب موجب نشاط و فعالیت مغز و طبیعتا افزایش حافظه می شود.

 خوردن صبحانه در ساعات اولیه بامداد (صبح نسبتا زود) به تقویت حافظه کمک می کند. استفاده از مقدار کمی زنجبیل در غذاها ( به جای ادویه دیگر یا همراه آنها ) نیز مفید است.

 برای تقویت حافظه، مصرف آنتی ‌‌اکسیدان‌ ها (مثل میوه‌ و سبزی ها) که از سلول‌های بدن دفاع و آنها را تغذیه می‌کند، پیشنهاد می شود.

اهمیت لسیتین بر تقویت حافظه ثابت شده است. لسیتین پیش ساز استیل کولین است. و همینطور که می دانید استیل کولین یکی از انتقال دهنده های عصبی اصلی مغز است. منابع غذایی لسیتین شامل عدسی، ذرت، شیر، زرده تخم مرغ، تخم آفتابگردان، جوانه گندم، بادام زمینی، آرد جو و سر، کبد (جگر) گوساله و… می باشد. ولی از همه بیشتر در لوبیای سویا یافت می شود. مقدار لسیتین موجود در لوبیای سویا بسیار بالاتر از لسیتین سایر مواد ذکر شده می باشد. در نتیجه مصرف سویا را اکیدا توصیه می کنیم.

این مقاله را هم از دست ندهید:  چگونه برای کنکور موضوعی بخوانیم؟

عسل، خرما و پنیر، صبحانه ای مناسب برای روز کنکور… عسل، خرما و پنیر مواد غذایی بسیار خوبی هستند که داوطلبان می توانند در صبح آزمون کنکور استفاده کنند.

پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:

«ثلاثٌ یزدن فی الحفظ و یذهبن السّقم: اللّبان و السّواک و قرائه القران؛ سه چیز قوّه ی حافظه را افزایش داده و بیماری را از بین می برند: شیر، مسواک و قرائت قرآن.»

هدیه کنکوری بی نظیر

هدیه شما ۱۵جلسه رایگان و فوق العاده مشاوره هست.

دریافت هدیه در:  دانلود هدیه (جلسات رایگان مشاوره دکتر کاویانی)

۲ نظرات

  1. سلام آقای دکتر…من قصددارم هرجورشده پزشکی شیراز بیارم ولی اصلانمیدونم چطوری بخونم کی تست بزنم…تست زدنوبذارم برابعدازعیدچون وقت نمیکنم هم درس بخونم هم تست بزنم؟میشه دراین رابط راهنمایی کنید

    (۵)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Team P دکتر علی کاویانی بنیان گذار مکتبستان
Team P دکتر پارسا سلیمانی مشاور مکتبستان
Team P دکتر سعید کامیابی مشاور مکتبستان
Team P دکتر پوریا امیری مشاور مکتبستان
Team P دکتر کیانا صفا مشاور مکتبستان
Team P دکتر عطا دوجی مشاور مکتبستان
Team P دکتر شکوه محمد نژاد مشاور مکتبستان
Team P دکتر فاطمه قاسمی مشاور مکتبستان
Team P مهندس احمدی مشاور مکتبستان
Team P دکتر سهیل حسین زاده مشاور مکتبستان
Team P دکتر جواد روح الله زاده مشاور مکتبستان
Team P مهندس حسینی پشتیبانی مکتبستان
Team P دکتر مریم اسماعیلی مشاور مکتبستان
Team P دکتر سعیده خسروی مشاور مکتبستان
Team P دکتر یاسمن دریاباری مشاور مکتبستان
Team P دکتر علی صانعی مشاور مکتبستان
Team P دکتر علی قربانیان مشاور مکتبستان
Team P دکتر مهسا دستاران مشاور مکتبستان
Team P دکتر علی برزگر مشاور مکتبستان
Team P دکتر طائل شریعتی مشاور مکتبستان
Team P دکتر امیرحسین حاتمی مشاور مکتبستان
Team P دکتر نعمت آزاد مشاور مکتبستان
Team P مهندس فرزاد صالحی مشاور مکتبستان
Team P مهندس الهه دهقان مشاور مکتبستان
Team P دکتر علیرضا عقیلی مشاور مکتبستان
Team P دکتر سپهر رمضانی مشاور مکتبستان
Team P مهندس آتنا حاجیان مشاور مکتبستان
Team P دکتر سعیده خسروی مشاور مکتبستان
Team P دکتر نورالدینی مشاور مکتبستان
Team P مهندس شکیبا مشاور مکتبستان
Team P دکتر رضا موسوی مشاور مکتبستان
Team P دکتر آرین حاجیان مشاور مکتبستان
مکتبستان در اینستاگرام مکتبستان در تلگرام
بیش از 3 ساعت فیلم و صوت مشاوره کنکور رایگان
پیشنهاد می کنیم این فرصت را از دست ندهید

مهم نیست هوش شما چقدر است، مهم نیست تا به حال معدلتان چقدر بوده است، ما در این دوره نکاتی را به شما می گوییم که بتوانید بوسیله آن ها با افراد باهوش و درس خوان رقابت کنید.
مشاوره کنکور
بیش از 3 ساعت فیلم و صوت مشاوره کنکور رایگان
این پیشنهاد فقط یک بار ارائه می شود و پیشنهاد می کنیم این فرصت را از دست ندهید
شما فقط یک بار فرصت دریافت این هدیه ردنشدنی را دارید !
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
هر هفته یک فیلم مشاوره رایگان می خواهید؟