خانه » مشاوره » برنامه ریزی » نحوه مطالعه در ماه رمضان

نحوه مطالعه در ماه رمضان

کنکوری های امسال(سال۹۶) برای دوبار ماه رمضان را در طول سال کنکوری شان تجربه می کنند. یکی همین ماه که اول سال کنکوری قرار گرفته و دیگری نزدیک کنکور سراسری. ما در این مطلب سعی می کنیم نحوه مطالعه در ماه رمضان را مورد بررسی قرار بدهیم و به داوطلبان کنکوری کمک کنیم تا از این ماه به نحو احسن استفاده کنند.

یکی از نکات خیلی مهمی که یک کنکوری باید به اون توجه داشته باشد این است که سعی کند از شرایط پیش آمده حداکثر بهره بردای را داشته باشد. مثلا از نکات مثبت شرایط پیش آمده در راستای پیشبرد اهداف خودش استفاده کند و سعی کند تاجای ممکن نکات منفی شرایط پیش آمده رو خنثی کند. از این نظر نحوه مطالعه در ماه رمضان جزو سوالات همیشگی داوطلبان کنکور می باشد.

حالا باهم نقاط قوت و ضعف ماه رمضان را بررسی می کنیم تا بتوانیم با استفاده از نفاط قوت ماه رمضان از نقاط ضعفش جلوگیری کنیم.

نحوه مطالعه در ماه رمضان
نحوه مطالعه در ماه رمضان

نقاط قوت مطالعه در ماه رمضان

  1. یکی از نقاط مثبت ماه رمضان استفاده از ساعات اولیه روز است. همینطور که مقالات بسیاری به این موضوع اشاره دارند، ساعات مطالعاتی صبح یکی از بهترین و پربازده ترین ساعات مطالعاتی محسوب می شود. و ما توی اکثر کنکوری ها این زمان درخشان را نداریم و ماه رمضان یک فرصت طلایی برای کنکوری هاست تا این ساعات درخشان رو داشته باشند و سعی کنند حتی بعد از ماه رمضان هم آن را ادامه دهند.
  2. نقطه مثبت دیگر ماه رمضان گرسنگی طولانی مدته! بی شک این یکی از بهترین نقاط قوت ماه رمضان است. ما در طول روزهای عادی حداقل سه وعده غذایی داریم. و این بدین معنی است که ما روزانه ۳بار گرسنه می شویم و ۳بار سیر. و اگر بخوایم دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم، ما زمان نزدیک به وعده های غذایی روزانه را بدلیل گرسنگی و زمان بعد از غذا خوردن را بدلیل پر بودن معده از مواد غذایی از دست می دهیم یعنی روزانه غیر از خواب حدود ۴الی ۵ساعت را بدلیل پروسه غذاخوردن ازدست می دهیم. اما در ماه رمضان دو وعده غذا داریم و اگر بصورتی که در این مقاله ذکر شده برنامه ریزی کنیم می تونیم این ۴_۵ساعت پرتی را به ۲ ساعت کاهش بدهیم. از طرفی چون بدن بصورت طولانی مدت گرسنگی را تجربه می کند حساسیتش نسبت به گرسنگی کاهش پیدا میکند و می تواانیم از خالی بودن معده (=جریان خون بیشتر در مغز) به نحو احسن در راستای یک مطالعه مفید و سودمند استفاده کنیم.
این مقاله را هم از دست ندهید:  دو اشتباه درس خواندن

 

نقاط ضعف مطالعه در ماه رمضان

  1. اما نقطه ضعف ماه رمضان، ضعف و بی حالی نزدیک افطار است و همچنین عوض شدن سبک زندگی. خیلی از کنکوری ها شب های ماه رمضان بیدارند و روزها خواب. که این تغییر در ساعت بیولوژیک بدن برای یک کنکوری بسیار خطرناک می باشد و برگرداندن این تغییر به حالت اولیه کار بسیار دشواری است و ادامه دادن به این کارِ اشتباه، اشتباه در اشتباه.

 

روش پیشنهادی مطالعه در ماه رمضان

حالا به این جمع بندی می رسیم که مطالعه در ماه مبارک رمضان می تواند از  بعد از خوردن سحری و خواندن نماز صبح_ حدودا ساعت ۵ صبح_شروع  شود و تا ۱۲ظهر ادامه پیدا کند. همینطور که قبلا اشاره کردیم این ۷ساعت از ساعات طلایی مطالعه است که باید در آن به دروس اختصاصی پرداخت.

از ساعت ۱۲ تا ۱۷هم استراحت را داریم تا هم مقداری انرژی ذخیره و هم خواب کم شب ها جبران شود. از ساعت ۱۷تا ۲۰ یعنی زمان پایان روزه داری، زمان مناسبی برای مطالعه دروس سبک تر مانند دروس عمومی است. بهترین موقع خواب شب هم ساعت ۲۲:۳۰ تا ۳:۳۰صبح می باشد. البته اجرای این نحوه مطالعه در ماه رمضان که بدان اشاره کردیم در زورهای اول ممکن است  مشکل باشد اما مطمئنا به آن عادت خواهی کرد.

پس با یک برنامه ریزی خوب می شود مطالعه خوبی در ماه مبارک رمضان داشت و حتی با استفاده از ساعات طلایی مطالعه، بیشترین استفاده را از  مطالعه در ماه رمضان نمود.

 

توصیه های غذایی در ماه رمضان برای کنکوری ها

و اما برای کمک به مطالعه در ماه رمضان یکسری توصیه های غذایی وجود دار که می تواند روزه را بر ما آسان تر  و از کاهش بازده مطالعاتی در ساعات نزدیک به افطار جلوگیری کند:

  • حتما سحری را کامل میل کنید. برای خوردن سحری حتما وقت کافی اختصاص دهید و با آرامش و دور از استرس غذای خود را میل نمایید.
  • یکی از موارد اشتباه غذایی در این وعده تسریع در غذا خوردن است که اثر آن بعد از چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش آشکار خواهد شد, عوارضی مثل سنگینی معده، عدم مراحل هضم طبیعی غذا در طول روز….
  •  بهتر است در وعده‌ی سحر به جای استفاده از قندهای ساده نظیر حلوا، قند و شکر، شیرینی، مربا و عسل از قند‌های مرکب نظیر نان، برنج و ماکارانی استفاده شود؛
  • غذای افطار را به آرامی اما در یک وعده میل کنید و از خوردن تنقلات فراوان در فاصله افطار تا سحر بپرهیزید. این کار باعث می شود معده ی شما برای صرف سحری به طور کامل خالی و آماده باشد.
  • کلسیم و فسفر در بسیاری از واکنش‌های سیستم مغزی و آزاد کردن انرژی در بدن نقش دارند، لذا از آنجا که در ماه مبارک رمضان، تعداد وعده‌های غذایی کمتر می‌شود، متأسفانه برخی از کنکوری ها نسبت به مصرف شیر و ماست، غافل می‌شوند.
  • مصرف شیر ولرم، چه در وعده‌ی سحر و چه افطار، بسیار مؤثر می‌باشد.
  • وجود لبنیات در رژیم غذایی به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلول های عصبی بسیار مفید بوده و موجب آرامش اعصاب در افراد کنکوری خواهد شد, داوطلبانی که می‌خواهند خواب راحتی داشته باشند، باید هنگام خواب یک لیوان شیر بنوشند.
  • مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B و ویتامین‌E نظیر آجیل و گردو در اکسیژن‌رسانی به مغز و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مهاجم به مغز و اعصاب و در تمرکز و حافظه مؤثر بوده  بنابراین در وعده‌ی شام بعد از افطار افراد کنکوری توصیه می شود.
این مقاله را هم از دست ندهید:  کنکوری ها، زمان را از دست ندهید

 

 

مشغول مطالعه این صفحه بودین؟

خب، یک هدیه کنکوری بی نظیر هم واستون داریم.

هدیه شما ۱۵جلسه رایگان و فوق العاده مشاوره هست.

این هدیه زندگی و مسیر کنکورتونو دگرگون می کنه 🙂

دریافت هدیه در:

دانلود هدیه (جلسات رایگان مشاوره دکتر کاویانی)

۴ نظرات

  1. سلام اقای دکتر. امسال سال دومیه که میخوام کنکور بدم ، واسه سال اول خیلی تلاشم کردم حتی رشته ای که خواستم رو اوردم ولی روزانه نیوردم. واسه همین موندم که روزانه بیارم. از ابان ماه۹۵ شروع جدی داشتم و الانم دارم عالی میخونم.درسته بعضی روزا خسته میشم اما وقتی به هدفم فکرمیکنم انرژِی میگیرم و میخونم. بااینکه خیلیا بهم میگن تو نمیتوووووووونی. اما من میدونم که میتونم چون خودم میتونم خیلی قشنگ برنامه ریزی کنم و اجراش کنم و حتی ازش جلو بزنم. تازه چندروزه که باسایتتون اشنا شدم و تصمیم گرفتم که تاکنکور همراهتون باشم.

    (۰)
  2. واقعا از زحماتتون ممنونم

    (۱)
  3. چقد دیر این مقاله رو منتشر کردین ……من عمرا نمیتونم برناممو برگردونم …..چون شبا بیدارم

    (۳)
  4. سلام ماه رمضان شما هم مبارک باشه ،، چرا اینقدر دیر روش خوندنو توی این ماه گفتین ١٢ روز ازش میگذره …. بازم ممنون

    (۶)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیش از 3 ساعت فیلم و صوت مشاوره کنکور رایگان
پیشنهاد می کنیم این فرصت را از دست ندهید

مهم نیست هوش شما چقدر است، مهم نیست تا به حال معدلتان چقدر بوده است، ما در این دوره نکاتی را به شما می گوییم که بتوانید بوسیله آن ها با افراد باهوش و درس خوان رقابت کنید.
مشاوره کنکور
بیش از 3 ساعت فیلم و صوت مشاوره کنکور رایگان
این پیشنهاد فقط یک بار ارائه می شود و پیشنهاد می کنیم این فرصت را از دست ندهید
شما فقط یک بار فرصت دریافت این هدیه ردنشدنی را دارید !
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
هر هفته یک فیلم مشاوره رایگان می خواهید؟