خانه » مشاوره » کسر خواب و تأثیرات آن

کسر خواب و تأثیرات آن

با سلام

در این پست مقاله ای مفید در مورد کسر خواب و تأثیرات آن برای شما مخاطبان عزیز قرار داده ایم .

کسر خواب و تأثیرات آن :

کسر خواب و تأثیرات آن

یکی از پژوهشگران می‌گوید: «یک ساعت کسر خواب شبانه به مدت یک هفته، برابر است با یک شب تمام زنده‌داری.»

یکی از علایم رایج محرومیت از خواب، ناتوانی در سپری کردن روز به هم‌راه از دست دادن موقتی انرژی و هشیاری است که در بعد از ظهرها رخ می‌دهد.

بسیاری از مردم خمیازه کشیدن و احساس خواب‌آلودگی را در بعد از ظهر ناشی از خوردن غذای سنگین یا شرایط محیط مانند گرم بودن اتاق و گوش دادن به سخن‌رانی خسته‌کننده می‌دانند حال آن که این قبیل مسایل باعث خواب‌آلودگی نمی‌شود؛ بلکه فقط وجود کسر خواب را نشان می‌دهد.

با خواب کافی (بین ۸ تا ۹ ساعت خواب شبانه) هر شخص معمولی سراسر روز را هشیار می‌ماند حتی اگر به فعالیت‌های بدون تحرک و در حالت سکون سرگرم باشد.

هم‌چنین طبق پژوهش‌های به عمل‌آمده:

۱) از دست دادن حتی یک ساعت خواب احتمال بی‌دقتی، اشتباه، بیماری و سوانح را افزایش می‌دهد.

۲) ۳۰ درصد دانش‌آموزان و دانش‌جویان حداقل هفته‌ای یک‌بار در کلاس به خواب می‌روند.

…………………………………………………………………………….

خواب «آر یی ام» باعث تحکیم حافظه و یادگیری می‌شود

یادگیری در قسمتی از خواب به‌نام «آر یی ام» تثبیت می‌شود:

بعد از این که شما در هنگام شب کم‌کم به خواب می‌روید، در ابتدا ضربان قلبتان کم می‌شود تا جایی که بدن به‌طور موقتی فلج شده و ضربان به حداقل می‌رسد. وقتی خواب، عمیق‌تر شد به مرحله‌ای می‌رسد که به یک‌باره ضربان قلب به شدت بالا می‌رود (مانند زمان بیداری) و با حرکت‌های سریع چشم هم‌راه می‌شود که در زیر پلک مشخص است. این مرحله را خواب «آر یی ام» می‌گویند.

در اصل، در خواب «آر یی ام» مغز فعالیت زیادی پیدا کرده و تمام کارهای روز قبل را در حافظه فایل‌بندی و تحکیم می‌کند.

آزمایش پژوهشگران در مورد خواب «آر یی ام»:

دو گروه آزمودنی تکالیف مورد نظری را در آزمایشگاه قبل از رفتن به بستر آموختند و بعد از آن خوابیدند.

گروه اول را وقتی به خواب «آر یی ام» می‌رسیدند با صدای زنگ بیدار می‌کردند و تا صبح اجازه ندادند که به مرحله‌ی خواب «آر یی ام» برسند.

گروه دوم را اجازه دادند تا به مرحله‌ی خواب «آر یی ام» برسند و تا صبح چند مرحله خواب «آر یی ام» را تجربه کردند.

نتیجه: صبح روز بعد مشاهده نمودند که گروه اول هیچ‌گونه پیش‌رفتی در یادگیری پیدا نکردند و عمل‌کرد آن‌ها در سطح شب قبل بود ولی گروه دوم یادگیری‌شان در سطح معناداری افزایش یافته بود. این موضوع نشان می‌دهد افرادی که به سطح خواب عمیق و در پی آن خواب «آر یی ام» نمی‌رسند یادگیری‌شان به‌طور کامل تثبیت و تحکیم نمی‌شود؛ بنابراین با توجه به توضیحات فوق می‌توان نتیجه گرفت که خواب برای دانش‌آموزان و مخصوصاً داوطلبان کنکور حکم تثبیت یادگیری را دارد و نباید به آن بی‌توجهی کرد.

…………………………………………………………………………….

توصیه‌هایی برای خواب راحت شبانه (از نظر متخصصان بالینی و پژوهشگران)

۱) برنامه‌ی منظم خواب: همیشه در ساعت مشخص به رخت‌خواب بروید و در زمان منظمی از خواب بیدار شوید. چنان‌چه بعد از ظهرها چرتی می‌زنید باید منظم باشد؛ یعنی به‌طور هر از گاهی این کار را انجام ندهید چون خواب شبانه را دچار اختلال می‌کند.

۲) غذا خوردن پیش از خواب: قبل از رفتن به رخت‌خواب غذای سنگین نخورید؛ زیرا دستگاه گوارشی باید به‌خاطر هضم آن تلاش زیادی کند. این عمل موجب بدخوابی خواهد شد.

۳) ورزش: ورزش روزانه بسیار خوب است ولی نباید ورزش سنگینی قبل از خواب انجام داد. دانش‌آموزان می‌توانند مابین ساعت‌های مطالعه‌شان به مدت یک ربع نرمش‌های کششی ساده انجام دهند یا روزانه نیم ساعت پیاده‌روی کنند؛ این کار باعث شادابی روزانه شده و خواب شبانه را تسهیل می‌کند.

۴) قرص‌های خواب‌آور: مصرف دراز مدت آن‌ها به‌طور حتم به بی‌خوابی منجر می‌شود. یک شب بدخوابی معمولاً تأثیری روی عمل‌کرد روز بعد ندارد ولی خماری ناشی از مصرف قرص خواب، ممکن است عمل‌کرد روز بعد را مختل کند. پژوهشگران به‌جای خوردن دارو برای خواب راحت‌تر، نوشیدن یک لیوان شیر گرم را یک ساعت قبل از خواب توصیه می‌کنند.

۵) آرامیدگی: سعی کنید هر شب پیش از خواب از افکار تنش‌زا اجتناب کنید و به فعالیت‌های آرامش‌بخش از قبیل گرفتن دوش آب گرم یا چند دقیقه گوش دادن به موسیقی ملایم بپردازید.

۶) اگر همه‌ی اقدامات بی‌اثر بود: از رخت‌خواب خارج نشوید و سعی کنید در بستر آرام باشید و اجازه دهید کم‌کم به خواب بروید.

منبع : هیلگارد – www.1konkur.ir

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان کنکور می خواهید؟

کافی است همین الان عدد ۱ را به شماره زیر پیامک کنید.

sms : 3000700460

مشاورین ما که از دانشجویان پزشکی هستند با شما تماس می گیرند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود
کنکور
بیش از 3 ساعت فیلم و صوت مشاوره کنکور رایگان
پیشنهاد می کنیم این فرصت را از دست ندهید

مهم نیست هوش شما چقدر است، مهم نیست تا به حال معدلتان چقدر بوده است، ما در این دوره نکاتی را به شما می گوییم که بتوانید بوسیله آن ها با افراد باهوش و درس خوان رقابت کنید.
مشاوره کنکور
بیش از 3 ساعت فیلم و صوت مشاوره کنکور رایگان
این پیشنهاد فقط یک بار ارائه می شود و پیشنهاد می کنیم این فرصت را از دست ندهید
شما فقط یک بار فرصت دریافت این هدیه ردنشدنی را دارید !
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
برای دانلود کافی است ایمیلتان را وارد کنید
هر هفته یک فیلم مشاوره رایگان می خواهید؟